تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/02/28 - 17:24
کد خبر: 356368

شب‌های قدر بهداشتی؛ نویدبخش بازگشایی اماکن مذهبی

رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردمی که در مراسم شب های قدر حضور داشتند، نویدبخش این است که می توان با همین رویه ادامه بازگشایی تدریجی اماکن مذهبی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ در روزهای گذشته شاهد بازگشایی مساجد و برخی اماکن مذهبی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی جهت برگزاری مراسمات شب‌های قدر بودیم. پیش از این نگرانی‌هایی درباره شیوع بیشتر ویروس کرونا در صورت بازگشایی اماکن عمومی وجود داشت، اما در عمل مشاهده شد که در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان فعالیت‌های مذهبی را از سر گرفت.

نکته مهم در این بین رعایت خوب پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردمی بود که در مراسم شب‌های قدر حضور داشتند. مسئله‌ای که تحسین‌هایی را نیز در پی داشت. پیش تر رهبر معظم انقلاب نیز عنوان کرده بودند که اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه وضع شود، مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام مصطفی جلالی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در این باره گفت: شب‌های قدر، صحنه نقش‌آفرینی مردم در اجرای پروتکل‌های بهداشتی بود. طی ارتباط با ادارات کل استان‌های سراسر کشور با خبر شدیم مراسم معنوی شب‌های قدر به‌خوبی برگزار شد و کم‌ترین ناهماهنگی و تداخلی نیز وجود نداشت که جا دارد از مردم فهیم، مؤمن و انقلابی تشکر کنیم.

وی همچنین یادآور شد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر این نوید را به ما می‌دهد که مراعات و انجام پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن نسبت به سایر مکان‌های دیگر نظیر اتوبوس‌ها، متروها، پاساژها و بازارها بیشتر انجام می‌شود. در ماه‌های گذشته که مساجد، تکایا و حسینیه‌ها بسته بودند و محدودیت حضور اجتماعی در آن وجود داشت، اما آن‌ها به‌عنوان پایگاه هم‌افزایی مردمی در بحران کرونا نقش‌آفرینی کردند که باعث شده بود فضای همدلی و مواسات در مردم ایجاد شود. به نظر می‌رسد مساجد، تکایا و حسینیه‌ها به‌عنوان پایگاه‌های مردمی در مواجهه با بحران‌ها می‌تواند بازبماند و تقویت شود.

همچنین طبق گفته حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی تاکنون گزارشی مبنی بر تخلفات بهداشتی به دفاتر این سازمان نرسیده است.

به نظر می‌رسد نگرانی از عدم رعایت اصول بهداشتی در مراکز دینی و مساجد که تاکنون وجود داشت، بی وجه بوده است. چرا که انسان‌های مؤمن و متدین، رعایت اصول بهداشتی را بر خود فریضه می‌دانند و علاوه بر رعایت این مسائل، در دوران همه گیری کرونا شاهد کمک‌های مردمی چشمگیر و فداکاری‌ها و خلق صحنه‌های زیبای بسیار از آنان بودیم. یک نمونه از آن رزمایش مواسات و همدلی است که توسط همین قشر و با محوریت مساجد انجام گرفت.

از طرفی حمایت‌ها و نظارت‌های کامل سازمان‌ها و نهادهای مسئول از برگزاری مراسم شب‌های قدر با رعایت کامل اصول بهداشتی نیز در این بین وجود دارد که نگرانی‌های موجود را برطرف می‌سازد. از سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد گرفته تا هیئات امنای مساجد، هیئات مذهبی، ائمه‌جماعات، گروه‌های جهادی و بسیجی.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ارشادات رهبر معظم انقلاب در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا نقش بسزایی در تصمیم گیری صحیح در این باره داشت و این معضل و ابهام که مدتی در فضای مدیریتی کشور وجود داشت را رفع نمود. پس از راهنمایی ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط رهبر معظم انقلاب، تصمیم این ستاد بر آن شد که اماکن مذهبی با رعایت اصول بهداشتی بازگشایی شوند تا مراسم پرفیض شب‌های قدر برگزار شوند.

رهبر انقلاب با حضور در این جلسه این نکته را خاطرنشان کردند که نظر کارشناسی شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانند، اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند.

ایشان با بیان اینکه تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم، همچنین تأکید کرده بودند که عبادات و توسل به خصوص در ماه رمضان و شب‌های قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود، مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد می‌توان با همین رویه ادامه بازگشایی تدریجی اماکن مذهبی را در دستور کار قرار داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top