تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/03/12 - 11:52
کد خبر: 358010

محمد نجارصادقی در گفت‌وگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

چرا نباید سهام عدالت خود را بفروشید؟

دو نکته درباره فروش سهام عدالت به بانک‌ها وجود دارد؛ اول اینکه قرارداد بین سهامداران و بانک‌ها بسیار یک طرفه است، بطوریکه فرد باید مدیریت تمام سهام خود را در اختیار بانک قرار دهد در عین حال زمان فروش هم در اختیار بانک است، که در این مسیر احتمال سوء استفاده از سهام مردم بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به داغ شدن موضوع آزاد سازی سهام عدالت و دغدغه های مردمی در مورد نگهداشتن یا آزاد سازی سهام و روشن شدن و جلوگیری از ارزان فروشی سهام، در گفتگویی با محمد نجارصادقی «کارشناس اقتصادی» ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کردیم؛ متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است:

محمد نجار با اشاره به اهداف اولیه شکل گیری و توزیع سهام عدالت گفت: دو هدف ایجاد و آزادسازی سهام عدالت؛ «گسترش عدالت اجتماعی» و «توانمندسازی خانواده های کم درآمد» بود. این موضوع هم در ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت و هم در سند ایجاد آن مطرح شده است.یعنی تمام اقدامات صورت گرفته در این زمینه صرفا باید در راستای اهداف یاد شده باشد ولی استفاده از آن در راستای تامین کسری بودجه دولت یا اهدافی شبیه به این حرکت، در خارج از ریل گذاری اصلی صورت گرفته است.

وی افزود: با شیوع کرونا و به دنبال آن تعطیلی‌های پی‌درپی مراکز اقتصادی و کاهش درآمدهای مردم، دولت مجبور به آزادسازی سهام عدالت شد؛ اتفاقی که باید خیلی زودتر از اینها می‌افتاد و دولت به دلیل کاهلی آن را انجام نداده بود.در هر صورت سهام عدالت آزاد شد و دولت سه روش برای استفاده از عواید آن مشخص کرد‎:اول اینکه مدیریت غیرمستقیم انتخاب شود و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی مدیریت سهام مردم را در اختیار بگیرند و میزانی سود با مدیریت و سبدگردانی آنها به حساب‌های مردم واریز شود.دوم آزادسازی و فروش آن در کارگزاری‌ها و نهایتا در روش سوم آزادسازی و فروش آن به بانک‌ها است.

نجار در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه اکثریت سهام داران یعنی 6 دهک اول کشور از اقشار آسیب پذیر هستند و با ادبیات بازار سرمایه آشنا نیستند لاجرم برای بهره‌مندی از سهام عدالت خود، سراغ بانک‌ها می‌روند.دو نکته درباره فروش سهام عدالت به بانک‌ها وجود دارد؛ اول اینکه قرارداد بین سهامداران و بانک‌ها بسیار یک طرفه است، بطوریکه فرد باید مدیریت تمام سهام خود را در اختیار بانک قرار دهد در عین حال زمان فروش هم در اختیار بانک است، که در این مسیر احتمال سوء استفاده از سهام مردم بسیار زیاد است.دومین موضوع اینکه بازار سرمایه هم اکنون در حال اصلاح است و اصرار به مردم برای فروش سهام عدالت نوعی خرید ارزان دارایی‌های آنها است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش فروش در بازار سرمایه، خود به خود از ارزش واقعی سهام‌ها کم می‌شود؛ بنابراین هم اکنون زمان مناسبی برای فروش سهام‌ عدالت نیست. سهامداران اگر مدتی صبر داشته باشند، قطع به یقین در آینده نزدیک عایدی بیشتری نصیب آن‌ها می‌شود.از طرف دیگر نگهداشتن سهام توسط مردم مزایای ارزشمندی دارد؛ بازارهای سرمایه روندی مشخص و معین دارند که با یکسری اصول کلی باید منطبق باشد، بازار سرمایه در سال ۹۸ حدود ۲۰۰ درصد سود داده است و اگر بخواهیم این آمار را به سال ۹۹ تعمیم دهیم فردی که با الفبای بازار سرمایه هم آشنا نیست حداقل می توانند ۱۰۰ درصد سود ببرد.

وی در آخر با اشاره به وضعیت کنونی بازار گفت: فارغ از تمام مطالب گفته شده که باید مردم مد نظر داشته باشند، رفتار دولت نشان می‌دهد به طور کلی از اهداف اصلی آزادسازی سهام عدالت فاصله‌ فاحشی گرفته است. چرا باید دولت یک بازه زمانی محدود جهت آزادسازی سهام عدالت مشخص کند؟ همین موضوع باعث شده که مردم برای فروش سهام خود تعجیل کنند و صف‌های فروش سهام عدالت در برابر بانک‌ها تشکیل شود.خرید سهام عدالت مردم در شرایط قرمز بازار و پرداخت مبلغ بسیار اندک به آنها که کفاف چند هفته زندگی را هم نمی‌دهد آن هم با قرارداد استعماری بانک‌ها، به هیچ وجه تحقق عدالت اجتماعی نیست، این سهامداران در چند ماه آینده خواهند دید که سهامشان چه رشد فزاینده‌ای خواهد داشت و روشن می‌شود این شیوه نقد کردن سهام عدالت نه برای مردم بلکه برای پوشاندن کسری بودجه دولت است.چرا باید نتیجه طرح مناسب دولت سابق و حق مسلم مردم، سرازیر جیب دولتی شود که در ابتدای مسیر خود اساسا سهام عدالت را گداپروری خوانده بود؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top