تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/03/18 - 11:45
کد خبر: 358621

چگونه حافظه ای قوی داشته باشیم؟

اگر در به خاطر آوردن تاریخ تولد نزدیکانتان مشکل پیدا کرده‌اید، یا می‌خواهید کلاً قدرت و ظرفیت حافظه‌ خود را تقویت کنید، این کتاب راهنما؛ شیوه‌های هوشمندانه‌ای را به شما خواهد آموخت تا هر آنچه را که دوست دارید به آسانی به یاد آورید و به آسانی‌ از یاد نبرید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نویسنده کتاب «تقویت حافظه For Dummies » معتقد است که مطالعه این کتاب باعث تقویت حافظه، رفع مشکل فراموش‌کاری، یادگیری ترفندهایی برای به خاطر سپردن هر چیز و دارای نکاتی برای حفظ رژیم غذایی سالم برای تقویت حافظه است. کتاب در چهار فصل «پرورش مهارت‌های حافظه»، «یادگیری ترفندهایی برای به خاطر سپردن»، «رفع مشکل فراموشی» و «همزمان با بالا رفتن سن، حافظه خود را نیز قوی نگه دارید» به ارائه راهکارهایی برای تقویت حافظه می‌پردازد.

حواس‌پرتی چیست؟

براساس محتوای کتاب، شما هم به احتمال زیاد، گاهی متوجه بعضی فراموشی‌های عادی مثل فراموش کردن کلیدها و اسامی افراد شده‌اید، اما وقتی پرش‌های حافظه به دفعات و شدیدتر اتفاق می‌افتد، مسئله به کلی متفاوت می‌شود. در ادامه همین مبحث در تعریف حواس‌پرتی آمده که حواس‌پرتی یعنی حواس شما در جایی که باید باشد، نیست. پس انتظار نداشته باشید در حالی‌ که حواستان جای دیگری است، یادتان بیاید در حال انجام چه کاری بودید. بیشتر مردم در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی، حواس‌پرتی و سایر مشکلات فرعی حافظه را تجربه می‌کنند که معمولا این موارد طبیعی است و جای نگرانی نیست.

ترفندهایی برای به خاطر سپردن

آردن در فصل دوم با عنوان «یادگیری ترفندهایی برای به خاطر سپردن» راجع به چند تکنیک از رایج‌ترین تکنیک‌های تقویت حافظه صحبت می‌کند تا مخاطب یاد بگیرد، برای وصل شدن به خاطرات چگونه از کلماتی خاص استفاده کند. در این فصل «فنون یادیاری» شامل تکنیک‎‌های ساده‌ای معرفی شده که به شما کمک می‌کنند تا آنچه را می‌خواهید به خاطر بیاورید. برای یادگیری این فنون باید تصمیم بگیرید چه چیزی را می‌خواهید به خاطر بسپارید، چیزی را که می‌خواهید به خاطر بسپارید با نشانه‌ای تصویری یا یک واژه هماهنگ کنید و آن نشانه را به زبان آورید تا خاطره مورد نظر یادتان بیاید

«رفع مشکل فراموشی» عنوان سومین فصل از کتاب است که در آن می‌خوانیم: «وقتی موتور حافظه‌تان درست کار می‌کند، خاطرات برای ذخیره شدن در حافظه بلندمدت شما پرورش و کدگذاری می‌شوند و می‌توانید آنها را فرا بخوانید، در این صورت کمتر صدای خود را می‌شنوید که می‌گوید: یادم رفت!»

چرا و چگونه افزایش سن بر مهارت‌های حافظه تأثیر می‌گذارد؟

«جان بی آردن» در فصل چهارم معتقد است که با چند روش ساده می‌توان مشکل فراموشی را حل کرد و مطمئن شد که خاطرات ذخیره شده در حافظه بلندمدت‌، به اراده فرد ظاهر خواهد شد. نویسنده در آخرین فصل از کتاب با عنوان «همزمان با بالا رفتن سن، حافظه خود را نیز قوی نگه دارید» نوشته است: «بیشتر مردم وقتی سن‌شان بالا می‌رود، متوجه افزایش بعضی مشکلات حافظه‌ای می‌شوند، ولی این به این معنی نیست که همه افراد ضعف حافظه را با سرعت یا میزان یکسانی تجربه می‎کنند.» در این فصل مخاطب درمی‌یابد که چرا و چگونه افزایش سن می‌تواند بر مهارت‌های حافظه تأثیر بگذارد و در مورد آن چه باید کرد.

کتاب را باز کنید و راهکارهایی برای تقویت حافظه به روشهای مفرح و آسان، رفع معضل حواس پرتی و فراموش‌کاری، یادگیری ترفندهایی برای به خاطر سپردن هر چیز و رعایت رژیم غذایی سالم برای تقویت حافظه را فرابگیرید.

در این کتاب یاد می‌گیرید که هر فهرستی را بدون آنکه نیازی به نوشتن اش داشته باشید، حفظ کنید، از حواس پرتی خود بکاهید، حافظه خود را طوری سامان دهید که در مواقع لزوم بتوانید با سرعت بیشتر هر مطلبی را به خاطر آورید تاریخ ها، قرارهای ملاقات، نام افراد و خیلی چیزهای دیگر را به خاطر بسپارید چه در به خاطر آوردن تاریخ تولد نزدیکان، نام افراد یا قرار ملاقات با دیگران مشکل پیدا کرده اید، چه می خواهید کلا قدرت و ظرفیت حافظه خود را تقویت کنید، این کتاب راهنما شیوه‌های هوشمندانه‌ای را به شما خواهد آموخت تا هر آنچه را که دوست دارید به آسانی به یاد آورید، به این آسانی ها از یاد نبرید.

با خواندن این کتاب یاد می‌گیرید که حافظه انسان چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان در هر موقعیتی آن را تقویت کرد. اهمیت نظم. بدانید که کیفیت به خاطر آوردن اطلاعات به چگونگی ثبت آن‌ها در ذهن بستگی دارد، شناسایی عامل فراموشی؛ چیست که بر سر راه حافظه بلندمدت شما قرار دارد؛ تنبلی، ترس یا علتی دیگر؟ -معرفی فنون یادگیری. با تکنیک‌های ساده‌ای که در به خاطر آوردن مسائل مختلف به شما کمک می کنند آشنا شوید.

جان آردن نویسنده‌ کتاب تقویت حافظه، ۲۸ سال در حوزه بهداشت سلامت روان سابقه‌ کار بالینی و تربیت نیروی انسانی داشته و جز عنوان حاضر چندین کتاب دیگر را نیز به رشته‌ تحریر در آورده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top