تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/03/25 - 20:46
کد خبر: 359586

فاطمه شاملو جانی‌بیک؛

یک بام و دو هوای دولت در موضوع جمعیت و حمایت از خانواده

یک بام و دو هوای دولت در موضوع جمعیت و حمایت از خانواده

رفتارهای دولت در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده مصداق بارز یک بام و دو هواست، نمی‌شود داعیه حمایت از حقوق زنان و خانواده را داشت اما عملا کاری جهت حمایت از خانواده انجام نداد.

«خبرنامه دانشجویان ایران» فاطمه شاملو جانی‌بیک// یکی از نکاتی که تمام دولت ها برای بقای اقتصاد خود به آن اهمیت می دهند فراهم آوردن نیروی کار اقتصادی برای تولید بیشتر و تداوم چرخه اقتصاد کشور است. این مسئله می تواند جنبه های مختلف و راهکارهای متفاوتی برای هر کشوری داشته باشد که یکی از آن ها، داشتن نیروی کافی اقتصادی به خصوص نیروی جوان است.

طبق آخرین آمارها، متاسفانه کشور ایران در ۳۰ سال آینده دیگر نیروی جوانی نخواهد داشت. این کمبود علاوه بر ضرر اقتصادی دارای ضررهای اجتماعی و فرهنگی نیز هست. زیرا اکثر خانواده‌ها با نداشتن فرزند و یا تک فرزندی صرف، به مشکلاتی از قبیل تنهایی به ویژه در ایام کهنسالی مبتلا می شوند.

به همین دلیل انتظار می‌رود دولت ایران جهت حمایت از خانواده و رفاه و آسایش فرزندان، سیاست هایی را مبنی بر تامین آسایش روانی خانواده ها از حیث مالی و اقتصادی پی ریزی کند تا خانواده ها برای فرزند آوری دچار مشکل اقتصادی نباشند. اما متاسفانه ما نه تنها شاهد حمایتی نیستیم بلکه حتی شاهد ایجاد محدودیت های بیشتری هستیم.

هر چند از دولتی که برنامه ریزی خاصی جهت ایجاد اشتغال جوانان ندارد و همچنین تعداد جوانان در کابینه اش به تعداد انگشتان دست هم نیست، نمی توان انتظار حمایت از فرزندآوری داشت، مثل همین اتفاقی که چند روز پیش افتاد و هیئت وزیران در جلسه اخیر آیین نامه اجرایی بند الف تبصره ۱۴ را تصویب کردند که یکی از  بندهای قابل تامل در مصوبه هیئت وزیران، پرداخت یارانه موالید جدید است. به این صورت که پرداخت یارانه نقدی به فرزندان متولدشده خانوارهای یارانه، مشروط به تائید وزارت کار و وجود منابع است درحالی‌که پیش‌ازاین با تولد فرزند، یارانه نقدی بدون هیچ شروطی برای وی واریز می‌شد. حال آنکه این اتفاق معارض اصل ۱۰ قانون اساسی است که می‌گوید: « ازآنجاکه خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است ، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده ، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.»

همچنین این مصوبه دولت، با بندهایی از سیاست های ابلاغی از سوی رهبری نیز تعارض دارد. به طور مثال بند 1 سیاست‌های کلی جمعیت، بر «ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» تاکید شده است.

در بند دوم سیاست‌های کلی جمعیت بر «رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد» تصریح شده است.

در بند 45 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نیز دستگاه ها ملزم به «فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه‌ها و ترتیبات لازم برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت» شده‌اند.

ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه به استناد سیاست های ابلاغی از سوی رهبری، خط مشی هایی برای دولت جهت حفظ و تحکیم خانواده معین کرده است که یکی از آنها افزایش نرخ باروری از طریق تدابیر و سازوکارهای قانونی و اعطای تسهیلات و امکانات جهت حمایت از فرزند آوری ست که به تفضیل بیان گشته است. به همین دلیل می‌توان گفت این قبیل رفتارهای دولت محترم مصداق بارز یک بام و دو هواست.

نمی‌شود داعیه حمایت از حقوق زنان و خانواده را داشت اما عملا کاری جهت حمایت از خانواده انجام نداد. باتوجه به وضع اقتصادی موجود در جامعه و عدم تمایل جوانان به ازدواج و همچنین عدم رغبت زوج های جوان به فرزندآوری به علت فشارهای شدید اقتصادی، این اقدام می‌تواند مزید بر علت باشد و خانواده ها را به سوی تک فرزندی یا تشکیل خانواده بدون فرزند پیش ببرد.

به همین دلیل امیدواریم دولت جهت حفظ ایران از بحران کاهش جمعیت سیاست های خود را تغییر دهد و مجلس شورای اسلامی با توجه به اصل ۱۳۸ قانون اساسی و اصلاحات آن، مبنی بر نظارت مجلس شورای اسلامی در تایید عدم مغایرت با روح قوانین، این مصوبه را که با منفعت و آینده کشور و قانون مغایرت دارد را تغییر دهند. تا به جای سنگ اندازی در مسیر خانواده های ایران، شاهد حل مشکلات معیشتی خانواده و مدیریت بحران جمعیت کشورمان باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top