تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/03/27 - 23:10
کد خبر: 359917

در نشست معاون وزیر بهداشت با یک تشکل دانشجویی چه گذشت؟

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه راهبرد اصلی این وزارت در بحث آموزش تامین سلامت دانشجوست، گفت: مملکت را نمی‌توان تعطیل کرد و باید با کرونا زندگی کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست علی‌اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

حقدوست در این نشست طی سخنانی گفت: راهبرد اصلی وزارت بهداشت در بحث آموزش تامین سلامت دانشجوست و دانشجو را هم راحت گذاشتیم تا اگر بخواهد حذف ترم یا حذف واحد کند.

وی ادامه داد: از طرفی هم با  باز کردن دانشگاه‌ها سعی کردیم کمترین ظرفیت را در خوابگاه هایمان استقرار دهیم تا سلامت دانشجویان تامین شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا با وجود بالاتر بودن ابتلا نسبت به قبل، دانشگاه‌ها در حال بازگشایی هستند؟ افزود: ابتلا با موارد شدید و کشنده متفاوت است. در صورت اندک بودن مرگ و بالا بودن مبتلا، اصلا نگران کننده نیست.

حقدوست افزود: از اشکال و خطرناک کرونا می‌ترسیم. اشکال خطرناک کرونا در شرایط فعلی گسترش پیدا نکرده است. آمار قبل از عید و الان را نمی‌توان مقایسه کرد. الان مراکز تست گیری افزایش پیدا کرده و آن چیزی که براساس آن تصمیم می‌گیریم ویرولانس بیماری است نه ابتلا. و نمی‌توانیم تصمینی دهیم ویرولانس بالا باشد. 

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها مثل قبل بازگشایی نشده‌اند. هیچ اجباری نیست که دانشجویان در دانشگاه حضور یابند. می‌توانند ترم را حذف کنند یا تک درس را حذف کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه با آموزش بی کیفیت و سمبل شده موافق نیستم، اضافه کرد: هیچ اجباری نکردیم. اگر دانشگاهی احساس کند وضعیت در حال تشدید است می‌تواند دانشگاه خود را تعطیل کنند.

حقدوست تاکید کرد:دانشگاه‌ها باید استقلال داشته باشند و نباید به صورت یک شکل دستوری رفتار کرد زیرا شان دانشگاه‌ها پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها زیرساخت امتحانات مجازی ندارند، یادآور شد: امروز ابلاغیه‌ای صادر کردیم که انواع و اقسام روش‌های آزمون‌های غیرحضوری همانند امتحان مجازی حتی به صورت اسکایپ و واتس‌اپ را مجاز اعلام می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: از دانشگاه‌ها خواستیم که  به دانشجویان فشار نیاورند که همه امتحانات باید حضوری باشد بلکه غیرحضوری نیز ممکن است.

حقدوست با اشاره شرایط و ضوابط برگزاری آزمون‌های مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هم اظهار داشت: باید ترتیبی اندیشیده شود که کیفیت ارزشیابی حفظ گردد. به عبارتی امتحان مجازی نباید به شکلی سهل دیده شود که دانشجویان دغدغه لازم برای مطالعه موثر را از دست بدهند.

وی گفت:در صورت عدم اطمینان از فراگیری کافی دانشجویان مدرس با اختیار کامل درس را ناتمام اعلام و در ترم بعد با انجام آزمون‌های تکمیلی نمره نهایی دانشجو محاسبه و در کارنامه درج گردد و باید هویت دانشجو در هنگام آزمون محرز شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: جهش قابل ملاحظه در نمرات دانشجو در ترم جاری در مقایسه با سوابق گذشته می‌تواند علامتی از آسیب در شیوه برگزاری آزمون‌های الکترونیک باشد. همچنین باید آزمون‌های الکترونیک به عنوان تنها گزینه ارزشیابی پایان ترم دیده نشود.

حقدوست افزود: برای ترم آینده آموزش مجازی با شدت و قدرت تمام ادامه خواهد داشت و سرمایه گذاری عظیمی در این بخش کرده ایم‌. در ترم آینده اما آموزش حضوری نیز خواهیم داشت.

وی گفت: مملکت را نمی‌توان تعطیل کرد و باید با کرونا زندگی کنیم. در واقع آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری است که با اتمام کرونا نیز این امر ادامه می‌یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: اگر شرایط ممکن نباشد، دروس عملی به ترم آینده انتقال پیدا می‌کند و امتحانات در همان ترم برگزار می‌شود. پیش نیاز و هم نیاز را برداشته‌ایم و سقف واحد را برداشته‌ایم.

وی افزود: نتایج ثبت سوابق و آزمون علوم پایه و پره انترنی اسفند 98 ، هفته آینده اعلام خواهد شد. آزمون‌های علوم پزشکی در تابستان امکان جابجا نخواهند داشت و آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری وزارت بهداشت در تاریخ مقرر شده در تابستان برگزار خواهند شد.

حقدوست یادآور شد: باید از انتهای تیر تا انتهای شهریور ۱۶ امتحان را برگزار کنیم. آزمون‌ها را تا چه حد مگر می‌توان عقب انداخت؟ هیچ آخر هفته‌ای خالی نیست و تمامی سالن‌های امتحانی در تابستان پر هستند. بنابر این ما شرمنده دوستان هستیم و نمی‌توانیم مجددا  آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد وزارت بهداشت را به تعویق بیاندازیم.

وی تاکید کرد: با توجه به مجازی شدن آموزش و عدم استفاده دانشجویان از محیط و فضای آموزشی مقرر شد برای ترم آینده هزینه شهریه دانشجویان بین الملل کاهش یابد و نیز بخشی از مبالغ دریافتی این ترم نیز برای ترم بعد ذخیره شود.

وی درباره سوالی پیرامون آموزش مجازی و زیر بار نرفتن اساتید مربوطه هم گفت: اوایل بحث کرونا بله این مقاومت وجود داشت ولی خوشبختانه در حال حاضر تعداد بسیار کمی از اساتید مقاومت می‌کنند که اکثرا توسط سایر اعضای گروه پوشش داده شده و آموزش زمین نمانده است. ولی خب اگر استادی در برابر آموزش مجازی مقاومت کرد رویکردهای تهدیدی و محدودکننده پیش گرفته می‌شود.

حقدوست تصریح کرد: درباره مهمانی در شهر محل سکونت معاونت آموزشی ابلاغیه خود جهت سهولت این امر را صادر کرده ولی خب نمی‌توان بصورت دستوری پیش رفت و آزادی عمل را از دانشگاه ها سلب کرد.

وی افزود: با کاهش سقف تعداد زایمان ها برای رشته مامایی ممکن است مهارت لازم کسب نشود و دچار حوادث ناگواری در آینده برای مادر و فرزند شود. آموزش های پزشکی قابل اغماض نیست و باید پزشکان، پرستاران و ماماها فن های لازمه را بیاموزند، از این رو ترتیبی اتخاذ می‌شود که سقف تعداد زایمان ها با افزایش شیفت‌ها و یا اضافه کردن درمانگاه های آموزشی خصوصا در شهرستانها پر شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: تشویقاتی که برای کشیک های کرونا بایستی به دانشجویان داده می‌شد در مقابل زحمات شان آنچنان ناچیز بوده که قابل گفتن نیست. از طرفی سعی شده بابت امتیاز ارتقا و پایه سالانه و ... کمک شود.

وی افزود: داوطلبین محترم آزمون های ارشد و دکتری توجه داشته باشند که امکان تغییر حوزه انتخابیه برای آزمون های دکتری و کارشناسی ارشد این وزارتخانه وجود خواهد داشت.

حقدوست گفت: لزومی برای ثبت پروپوزال برای دانشجویانی استاجر و اینترن که امتحان پره دارند، وجود ندارد. دانشجویانی که در شهریور ماه امتحان پره انترنی دارند به ۳ گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول « با کسب حداقل معدل نمرات قبول شده و نیاز به آزمون ندارند»، گروه دوم « حداقل معدل نمرات را کسب نکرده و بایستی آزمون دهند» و گروه سوم هم « دانشجویانی که به دنبال رتبه‌های برتر و ۲ونیم درصد و ... هستند و می خواهند امتحان دهند.»

وی ادامه داد: طبیعتا گروه های ۲و۳ امتحان می‌دهند که از تعداد شرکت کنندگان در این آزمون می‌کاهد. دانشجویانی در زمان اسفند و خرداد می‌بایست امتحان پره انترنی می‌دادند و واجد شرایط بودند درس های خود را ادامه داده ولی برخی از آنها در شهریور ۹۹ امتحان پره انترنی می‌دهند. البته اگر ابلاغ کردیم که دانشجویی بیاید و دوره انترنی خود را شروع کند و نیامده بایستی پای تصمیم خود بنشیند و قوام نظام آموزشی را حفظ شود.

حقدوست افزود: دانشجویی که انقدر نگران سلامت خود است که ۳ ماه نیامده خب ۳ ماه دیگر هم نیاد و از شهریور کار خود را شروع کند. به هر حال این فرد می خواهد پزشک شود و کمی باید خطر کند. ولی خب ما هم سعی کردیم شرایط را برایشان فراهم کنیم در بخش های کرونایی نفرستیم و ... آن چیزی که به دانشجویان شده ارفاغ است به بعضی بیشتر به بعضی کمتر.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خاتمه درباره سوالی پیرامون استعفای وزیربهداشت اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: این شایعه است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top