تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/04/02 - 11:07
کد خبر: 360573

تمایل نخست‌وزیر جدید عراق به جلب اعتماد آمریکا

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به نظر می‌رسد برخی تحرکات الکاظمی در قبال واشنگتن مبتنی بر جلب اطمینان عربستان و آمریکا توسط عراق است تا به این وسیله این دو کشور در مسیر عملکرد دولت الکاظمی کم‌تر سنگ اندازی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از دانشجو، جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با این خبرگزاری، درباره سفر قریب الوقوع الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران، عربستان و آمریکا گفت: سیاست خارجی عراق هنوز شکل نگرفته و در حال حاضر مهمترین ماموریت دولت الکاظمی برگزاری انتخابات برای پارلمان و دولت جدید است. با این حساب نمی‌توان از او انتظار داشت که روابط خود با ایران، عربستان و آمریکا را به طور متعادل تنظیم کند.

قنادباشی با بیان اینکه دولت الکاظمی اساسا یک دولت انتقالی و موقت است، افزود: براین اساس اینکه الکاظمی بتواند مقدماتی فراهم کند تا سیاستی مبتنی بر تعادل در نزد افکار عمومی عراق ارائه دهد از اولویت‌های این دولت به حساب می‌رود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اساسا به نظر می‌رسد الکاظمی به دنبال آن است که به مردم کشور خود ثابت کند در سیاست خارجی عراق به دنبال سیاست متوازنی است و هر وابستگی به هر یک از سه کشور ایران، آمریکا و عربستان را هم رد کند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، عراق در یک گردابی است که ایران، عربستان و آمریکا هر کدام آن را به سمت خود می‌کشند، گفت: براساس همین رویه الکاظمی نیز به دنبال نشان دادن اراده خود در این گرداب به عنوان یک کشور مستقل است.

قنادباشی تصریح کرد: گمانه زنی‌های متعددی درباره این سفرهای قریب الوقوع  به گوش می‌رسد که یکی از آن‌ها قضیه وساطت الکاظمی بین ایران، عربستان و آمریکاست، چون این اقدام در فضای بین الملل پرستیژی برای کشور‌ها ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد الکاظمی نیز به دنبال کسب این پرستیژ باشد که البته اگر نخست وزیر عراق چنین قصدی داشته باشد البته سنگ بزرگی است که نشانه نزدن است.

وی در مورد اینکه تا چه حد ممکن است الکاظمی همسو با آمریکایی‌ها عمل کند، گفت: نخست وزیر جدید عراق حتی  اگر بخواهد همسو با آمریکا عمل کند اساسا همراه کردن سایر احزاب، گروه‌ها ، وزرا و پارلمان عراق با او ممکن نیست.

قنادباشی درپایان این گفتگو در خصوص چشم انداز روابط عراق و آمریکا نیز گفت: اگر اوضاع عراق در شرایط با ثبات و آرامی به سر نمی‌برد و پارلمان خواستار خروج آمریکا از عراق نشده بود ممکن بود روابط دو کشور چشم انداز روشنی داشته باشد، اما تلاطم‌های موجود در عراق در چند سال اخیر اجازه چشم انداز روشنی را بین آمریکا و عراق نمی‌دهد و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حاکم بر عراق سناریوی ایجاد روابطی با ثبات بین عراق و آمریکا رد شود، اساسا به نظر می‌رسد برخی تحرکات الکاظمی در قبال واشنگتن مبتنی بر جلب اطمینان عربستان و آمریکا توسط عراق است تا به این وسیله این دو کشور در مسیر عملکرد دولت الکاظمی کمتر سنگ اندازی کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top