تاریخ انتشار: شنبه 1399/04/14 - 13:09
کد خبر: 362210

پروتئین وی چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتئین وی که نام دیگر پروتئین آب پنیر می باشد، از پروتئین های اصلی موجود در شیر می باشد که از آن جدا می شود. جالب است بدانید که شیر دو نوع پروتئین با نام های کازئین و وی دارد که ۸۰٪ آن را کازئین و تنها ۲۰٪ آن را پروتئین وی تشکیل می دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پروتئین وی که نام دیگر پروتئین آب پنیر می باشد، از پروتئین های اصلی موجود در شیر می باشد که از آن جدا می شود. جالب است بدانید که شیر دو نوع پروتئین با نام های کازئین و وی دارد که ۸۰٪ آن را کازئین و تنها ۲۰٪ آن را پروتئین وی تشکیل می دهد.

شرکت های تولید کننده مکمل های ورزشی، با روش های پیشرفته ای این پروتئین را جدا کرده و به صورت خالص و پودر شده به فروش می رسانند. البته این نوع پروتئین طعم چندان مطلوبی ندارد و به همین دلیل معمولا به آن طعم دهنده هایی اضافه می کنند.

این نکته بسیار اهمیت دارد که نوع طعم دهنده و ترکیبات اضافی موجود در پروتئین وی را قبل از خرید بررسی نمایید. زیرا برخی از آن ها دارای موادی هستند که تمرینات شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

این مکمل تقریبا برای تمام افرادی که بدنسازی کار می کنند مناسب است. چه افرادی که از برنامه بدنسازی چربی سوزی استفاده می کنند و چه کسانی که به دنبال افزایش حجم عضلات خود هستند، می توانند از آن استفاده کنند.

پروتئین وی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع پروتئین whey

این پروتئین دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی هریک از آن ها خواهیم پرداخت. این تنوع صرفا به دلیل نوع تهیه مکمل می باشد:

  • متمرکز یا Concentrate: این نوع پروتئین وی تقریبا دارای ۷۰ الی ۸۰ درصد پروتئین و مقداری قند شیر و چربی می باشد.
  • ایزوله یا Isolate: این نوع دارای ۹۰ درصد پروتئین یا بیشتر می باشد و قند شیر و چربی کمی دارد. همچنین مواد مغذی مفید در آن وجود ندارد.
  • هیدرولیزات یا Hydrolysate: این نوع پروتئین را در ایران با نام پروتئین وی هیدرولیز شده نیز می شناسند. این نوع پروتئین به قدری ریز شده است که جذب بسیار بالای دارد و سریعا جذب می شود.

شاید تا اینجا تصور کنید که بهترین نوع پروتئین وی، نوع هیدرولیز شده آن می باشد، اما اشتباه می کنید. این اشتباه می تواند ناشی از قیمت بالای آن نیز باشد. در حال حاضر مربیان بدنسازی نوع متمرکز را پیشنهاد می کنند. زیرا حاوی مواد مغذی بسیاری است و هضم و جذب آن نیز به آرامی صورت می گیرد. به همین دلیل باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی شود. از تمام این نکات که بگذریم، قیمت پایین تری نیز دارد.

پروتئین وی برای عضله سازی

شاید بتوان گفت که بیشتری دلیل استفاده بدنسازان از این مکمل، افزایش قدرت عضلات و حجم ماهیچه ها است. البته این دلیل فقط در بین بدنسازان شایع نیست و در بسیاری از ورزش های دیگر از پروتئین وی استفاده می شود. اما بیایید باهم بررسی کنیم که این مکمل چگونه باعث افزایش قدرت و حجم عضلات می شود؟

۱. افزایش ترشح هورمون ها

این پروتئین باعث افزایش تشرح برخی از هورمون های آنابولیک مانند انسولین می شود که به رشد عضلات کمک می کنند.

۲. ماهیچه سازی

همانطور که احتمالا می دانید، پروتئین ها از آمینو اسیدها تشکیل می شوند. با مصرف پروتئین وی این آمینو اسید ها به پروتئین و بلوک های ساختاری ماهیچه ها تبدیل می شوند و عضلات شما را بزرگ تر و قوی تر می کنند.

۳. آمینو اسید لوسین

این مکمل سرشار از آمینو اسید معروفی به نام لوسین می باشد. از مهم ترین نقش های این آمینو اسید تحریک ساخت عضلات می باشد. 

۴. این مکمل سریع جذب می شود

همانطور که در بالا توضیح دادیم، پروتئین وی به سرعت جذب می شود و این می تواند برای بدنسازان بسیار اهمیت داشته باشد.

یک تحقیق علمی نشان داده است که اگر این پروتئین را قبل از شروع به ورزش، در طول آن یا حتی بعد از آن مصرف کنید، شاهد افزایش حجم عضلات خود خواهید شد. البته این به برنامه بدنسازی حجمی که انتخاب می کنید نیز بستگی دارد. جالب است بدانید که با مصرف این مکمل، بعد از تمرینات به سرعت عضله سازی شروع می شود. طی تحقیقاتی دیگر، پروتئین وی را پروتئین های دیگری مانند سویا مقایسه کردند و طی ارزیابی ها به این نتیجه رسیدن که این پروتئین عملکرد بسیار بهتری دارد.

البته در این میان، کازئین می تواند رقیبی جدی برای whey باشد. زیرا شواهد نشان می دهند که در طولانی مدت می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی رشد عضلات داشته باشد.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در صورت رعایت یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین، نیاز چندانی به مصرف این نوع مکمل ندارید. هرچند همچنان تاثیرات مثبتی برای شما خواهد داشت، اما آنقدر چشمگیر نیستند که نیازی به آن ها داشته باشید. بنابراین اگر رژیم غذایی مناسبی دارید، بهتر است فعلا به سراغ مصرف این نوع مکمل نروید.

مقدار مصرف پروتئین وی

مقدار مصرف این مکمل معمولا بر روی بسته بندی آن ذکر شده است و در شرکت های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی توصیه می شود که ۲۵ الی ۵۰ گرم در روز و بعد از بدنسازی مصرف کنید. هرچند همچنان پیشنهاد می کنیم که از نحوه مصرف روی بسته بندی پیروی کنید.

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که اگر از یک برنامه بدنسازی در خانه پیروی کنیم، باز هم می توانیم از مکمل هایی مانند پروتئین وی استفاده کنیم یا خیر؟ پاسخ به این سوال مقداری پیچیده است. اگر برنامه تمرینی که از آن استفاده می کنید فشار زیادی بر روی عضلاتتان وارد می کند و تغذیه مناسبی هم ندارید، مصرف مکمل می تواند مفید باشد. اما همانطور که پیشتر هم گفتیم، در صورتی که تغذیه مناسبی داشته باشید نیازی به مصرف پروتئین وی نخواهید داشت.

 

منبع: medicalnewstoday

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top