تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/04/24 - 09:06
کد خبر: 363606

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

چالش‌ها و معضلات عدم تعیین تکلیف کنکور

چالش‌ها و معضلات عدم تعیین تکلیف کنکور

بنظر می رسد قبل از تعیین زمان های مجدد و مکرر ابتدا باید همه مسئولین ذی ربط اعم از آموزشی و بهداشتی در جلسه ای با بررسی تمامی شرایط در تمامی مناطق کشور و نوع پیشرفت و یا پسرفت بیماری و تحلیلی جزء جزء از بیماری و شرایط برگزاری آزمون به یک نتیجه واحد برسند و به چند سوال مهم جواب بدهند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعویق چندین و چندباره کنکورها همچنان ادامه دارد و گویا این اتفاق قرار نیست تمام شود؛ کم تر کسی فکر می کرد در اواخر تیرماه یا حتی اوایل مردادماه هم نشود این آزمون ها را برگزار کرد؛ شرایط بیماری و کاهش شیوع بیماری سیر خوبی را طی می کرد که تصمیم اردیبهشت ماهی رئیس جمهور و بازگشایی های عجولانه سراسری، همه نقشه هارا نقش برآب کرد و آمارهای فوتی ها و بیماران جدید در سیری کاملا برعکس در روزهای اخیر با شوکی عجیب به دوران اوج بیماری نزدیک می شد، با این تفاسیر باید دید این همه اصرار بر برگزاری کنکور آن هم با علم به شرایط بیماری و بیماران چه دلیلی دارد؟

باتوجه به وضعیت قرمز چندین استان و تعطیلی یک هفته ای همه  مراکز آموزشی در تهران که همگی گواه وضعیت نامناسب کرونایی هست این همه اصرار برای برگزاری کنکور برای چیست؟

بیش تر بخوانید/ /نامه عضو کمیسیون آموزش به‌رئیس‌جمهور درباره تعویق کنکور

بیش تر بخوانید// داوطلبین: برگزاری کنکورها مساوی با شکست کادر درمان

بیش تر بخوانید// داوطلبان آزمون‌های ارشد و دکتری: کنکور را به تعویق بیندازید

بیش تر بخوانید// طرح ۲ فوریتی مجلس برای تعویق کنکور +متن طرح

۲۰ هزار نفر خواستار تعویق کنکور ارشد/ بررسی زمان آزمون، یکشنبه

اصرار عجیب وزیر علوم

چندی روز پیش منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه اختتامیه کمپین دانشجویی در خانه بمانیم در جمع خبرنگاران، گفت: آزمون‌های سراسری در تاریخ‌های اعلام شده برگزار می‌شود. با تدابیر اندیشیده شده در روند برگزاری آزمون‌های سراسری مشکلی پیش نخواهد آمد و براساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا مراکز برگزاری آزمون را مدیریت می‌کنیم.

وزیر علوم درباره آمادگی سازمان سنجش برای برگزاری آزمون‌های سراسری اظهار کرد: سازمان سنجش قبلا هم آمادگی برگزاری آزمون‌ها را داشت و علت تغییر زمان آزمون‌ها توصیه‌های ستاد کرونا بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: داوطلبان وقت زیادی را برای درس خواندن و مطالعه کنکور گذاشته اند و قرار نیست فعالیت‌های اجتماعی را در کشور به دلیل عدم مدیریت موردی در محیط‌های اجتماعی در شرایط شیوع کرونا تعطیل کنیم.

با این شرایط حال که زمان برگزاری آزمون ها تغییر کرد وزیر علوم چه پاسخی دارند؟

با توجه به صحبت وی که تغییرات زمانی قبلی بخاطر توصیه های ستاد کرونا بود پس چرا در قطعیت و مواضع جدید نظر این ستاد را دخیل نکردند تا دوباره مجبور به تناقض گویی در عمل و گفتار نباشیم. برای این تناقض گویی کافیست این دو خبر ر ا مرور کنیم:

بیش تر بخوانید// آزمون دکتری و کارشناسی ارشد به تعویق افتاد +جزئیات و تاریخ جدید

بیش تر بخوانید// تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه‌ها در تهران +جزئیات

ستاد مقابله کرونا

جالب ترین نکته این ماجرا اما مواضع متناقض مسئولان ذی ربط است، با توجه با تاکیدان فراوان عقلی و قانونی بر اهمیت نظر فرمانده ستاد مقابله با کرونا و ارجحیت این نظر بر سایر مواضع اما در بدنه مسئولین ذی ربط تناقض ها به شدت دیده می شود و با اینکه ستاد مقابله با کرونا مخالف برگزاری آزمون ها در برخی از زمان های اعلام شده بود اما متاسفانه تاکیدات عجیبی برای برگزاری قطعی آزمون ها توسط سازمان سنجش و وزارت علوم دیده می شد.

بیش تر بخوانید// ریسک بزرگ برگزاری کنکور در اوج شیوع کرونا/ تمهیدات سازمان سنجش برای برگزاری آزمون‌های سراسری چیست؟

فشار روانی به داوطلبین

این روزها به دلیل افزایش فناوری ها و اوج ارتباطات و رسانه های متعدد به راحتی اخبار دست به دست می شوند، اخباری که گاها متناقض و غیر قابل توجیه است، عدم تک صدایی در مواضع مربوط به کنکور سراسری و اعلام مواضع چالش برانگیز مسئولین همه و همه امنیت روانی و آرامش فکری داوطلبین و خانواده ها را سلب می کرد و باعث تمرکززدایی از داوطلبین می شد، اتفاقی که در این ایام اخیر به شدت و سرعت عجیبی تکرار می شد و مجموع این اتفاقات شرایط فرسایشی برای مطالعه ایجاد می کرد که به شدت بازدهی را پایین می آورد.

هجوم اخبار از مراجع مختلف و عدم ثبات در تصمیم گیری بشذت کلافه کننده است؛ سازمان سنجش از برگزاری می گوید، وزیر علوم تاریخ قطعی را اعلام و تاکید برآن دارد، کمیسیون آموزش از تعویق قطعی می گوید و ستاد مقابله با کرونا نیز کاملا با برگزاری در شرایط فعلی مخالف است. اما واقعا چه کسی مسئول تشویش آرامش و امنیت روانی خانواده هاست؟

مشکلات خدمت سربازی داوطلبین پسر

امیر غلامرضا رحیمی پور رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح، درباره نگرانی برخی از مشمولان سربازی که متقاضی شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری بودند، گفت: برابر قانون و مقررات وظیفه عمومی مهلت مقرر در قانون برای فارغ التحصیلان کارشناسی و ارشد یک سال است و این مدت تمدید نشده است. بنابراین در صورت سپری شدن این مدت مشمولان وظیفه باید خود را برای انجام خدمت وظیفه عمومی به دفاتر پلیس +10معرفی کنند.

وی ادامه داد: در مورد کنکور کارشناسی ارشد و دکتری نیز هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد و مشکلی برای شرکت در کنکور برای متقاضیان وجود نخواهد داشت، اما اگر پس از شرکت در کنکور و تا قبل از اعلام نتایج مهلت یک ساله آنان به اتمام رسیده باشد، لازم است که اقدام به تعیین تکلیف خدمت سربازی خود کنند تا وارد غیبت نشوند.

بیش تر بخوانید//وضعیت سربازی متقاضیان ارشد و دکتری پس از تعویق کنکور

تعیین زمان مجدد

بنظر می رسد قبل از تعیین زمان های مجدد و مکرر  ابتدا باید همه مسئولین ذی ربط اعم از آموزشی و بهداشتی در جلسه ای با بررسی تمامی شرایط در تمامی مناطق کشور و نوع پیشرفت و یا پسرفت بیماری و تحلیلی جزء جزء از بیماری و شرایط برگزاری آزمون به یک نتیجه واحد برسند و به چند سوال مهم جواب بدهند:

آیا برگزاری سالم وبدون ریسک آزمون ها امکانپذیر است؟
آیا شرایط محیطی و پروتکل های بهداشتی رعایت خواهند شد و اساسا چنین پتانسیل و امکاناتی در اختیار برگزارکنندگان هست؟
اولویت نظم و چارچوب تعیین شده توسط مسئولین است یا سلامت افراد و جامعه!؟
آیا کنترل خاصی بر بیماری،نوع پیشرفت آن و چگونگی اتمام روند شیوع آن وجود دارد؟

و ده ها سوال دیگری که تا زمانی که جواب قانع کننده ای بر ای آن ها نباشد تاکید بر برگزاری کنکور امری کاملا اشتباه است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top