تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/04/29 - 23:13
کد خبر: 364321

انحلال بی سر و صدای دومین دانشگاه دخترانه کشور

هرچند دانشگاه کوثر بجنورد به عنوان دومین دانشگاه دخترانه کشور مطرح و مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته؛ اما به نظر می‌رسد وزارت علوم به دنبال انحلال این دانشگاه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از دانشگاه الزهرا(س) تهران، دانشگاه کوثر بجنورد دومین دانشگاه تک جنسیتی ایران محسوب می‌شود. دانشگاهی که به علت شرایط ویژه اش، مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته و دختران بسیاری از سراسر کشور این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

دانشگاه کوثر بجنورد که از سال ۹۱ با ۷ رشته کار خود را آغاز کرد، اکنون ۲۱ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و  از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ دانشجوی دختر پذیرایی می‌کند.

این دانشگاه دارای ۳ دانشکده علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی است و با حضور ۵۴ عضو هیئت علمی، کار خود را به پیش می‌برد.

اما این روز‌ها خبر‌ها حاکی از آن است که وزارت علوم نقشه‌های خاصی برای این دانشگاه دارد. نقشه و تصمیماتی که این دانشگاه را با چالش ادامه حیات مواجه کرده است. به نظر می‌رسد دانشگاه کوثر بجنورد که با توجه به مسائل فرهنگی، مورد استقبال بسیاری از خانواده هاست اکنون در آستانه انحلال و یا ادغام با دانشگاه بجنورد قرار گرفته. موضوعی که از همان ابتدای بیان آن واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

اما این خبر را ابتدا محمد وحیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحات مجازی خود مطرح کرد. وی در این خصوص گفت: متأسفانه وزیر علوم طی مکاتبات خود به استان خراسان شمالی اعلام کرده‌اند که باید دانشگاه تک جنسیتی با دانشگاه دولتی ادغام شود که این نگاه آسیب زاست.

این درحالی است که در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در سال ۹۱، اعتبارات ویژه‌ای برای رشد این دانشگاه در نظر گرفته شد. اما اینک بدون توجه به این مسائل و شرایط فرهنگی، به راحتی و بدون سر و صدا بناست یکی از دو دانشگاه تک جنسیتی ویژه دختران کشور منحل شود.

رئیس دانشگاه کوثر: صحت ندارد؛ خبری از انحلال نیست

علیرضا حسینی، رئیس دانشگاه کوثر بجنورد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: دانشگاه کوثر در سند آمایش سرزمینی به عنوان یک دانشگاه مستقل تعریف شده و این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه در شمال شرق کشور پس از دانشگاه الزهرا دارای بیشترین دانشجوی دختر در کشور است و به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه آموزش عالی در استان در حال فعالیت بوده و وزارت علوم و سایر مراجع ذیربط حمایت و توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های این دانشگاه دارند.

حسینی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه کوثر بجنورد به واسطه برخورداری از ظرفیت خوبی در حوزه دانشجویی، اساتید و کارکنان در سطح کشور در جشنواره‌های مطرح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم بسیاری شده است.

رئیس دانشگاه کوثر بجنورد در خصوص ادغام دانشگاه با دانشگاه بجنورد خاطرنشان کرد: این مسئله صحت ندارد و نمی‌دانم این خبر از کجا وارد رسانه‌ها شده است، زیرا اصلا نامه‌ای برای ما از سمت وزارت علوم در این باره ارسال نشده است.

وی افزود: وزارت علوم در سطح کشور بحث آمایش را مطرح کرده و در این راستا بناست دانشگاه‌ها از امکانات یکدیگر استفاده کنند؛ به عنوان نمونه اگر ما سالن ورزشی نداریم از سالن دانشگاه بجنورد استفاده کنیم که این مورد نیز در دستور کار نبوده است.

حسینی با اشاره به ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه کوثر در حوزه علوم انسانی ماموریت دارد و به فعالیت خود با قدرت ادامه می‌دهیم.

رئیس دانشگاه کوثر بجنورد با تاکید بر اقبال برخی خانواده‌ها به این دانشگاه گفت: روند صعودی ورودی به این دانشگاه موید همین موضوع است؛ البته دانشگاه تک جنسیتی نه تنها در ایران بلکه در بیش از ۷۰ کشور جهان نیز وجود دارد.

تصویب فروش ساختمان دانشگاه کوثر / باید کمبود‌های دانشگاه رفع شود

اما نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارد. محمد وحیدی در این باره در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: برای دانشگاه کوثر بجنورد ۸۰ هکتار زمین پیش بینی شده است، اما وزارت علوم به این دانشگاه اعلام کرده که در محوطه دانشگاه بجنورد ۱۰ هکتار زمین دریافت کنند و فضای جدیدی را بسازند. اگر این انحلال و یا ادغام نیست پس چیست؟

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه اخیر هیئت امنای دانشگاه‌های استان که هفته گذشته با حضور مسئولان وزارت علوم و رئیس دانشگاه کوثر برگزار شده، تصمیم بر فروش ساختمان در حال احداث دانشگاه کوثر گرفته شده است.

وی افزود: نباید در این موضوع فرافکنی کرد و اگر چنین اتفاقی نیفتاده است، افراد مربوطه در رسانه‌ها آن را انکار کنند.

وحیدی با اشاره به اینکه این که نباید نگاه سیاسی به رشد استان داشت، تاکید کرد: اگر نگرش مسئولان مبتنی بر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این دانشگاه را تایید کرده و مبتنی بر نظر مقام معظم رهبری است که باید برای آن اعتبار در نظر گرفته و نباید برای ادامه فعالیت این دانشگاه نظر منفی داشته باشند و اگر این طور باشد می‌توان نظرات را سیاسی و یا دستوری از سمت وزارت علوم دانست.

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست ادغام دانشگاه‌های هر استان توسط وزارت علوم اظهار کرد: در وهله اول معتقدیم این مسئله باید از استان‌هایی که دانشگاه‌های با قدمت بالایی دارند شروع شود و در مرحله دوم باید توجه داشت که دانشگاه کوثر نمی‌تواند در این سیاست قرار بگیرد، زیرا این دانشگاه ذاتا تک جنسیتی است و لذا نباید در کنار یک دانشگاه دو جنسیتی قرار داده شود.

وی با اشاره به مشکلات دانشگاه کوثر گفت: دانشگاه در حوزه امکاناتی همچون خوابگاه و ساختمان اداری دچار مشکل است که باید آن‌ها حل شود و استاندار خراسان شمالی نیز دستوراتی برای رفع این مشکلات داده است.

دانشگاه کوثر فرصت باارزشی برای توسعه آموزش عالی خراسان شمالی است

محمد شیخ زاده، مسئول بسیج اساتید حراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: یکی از شاخص ها و زیرساخت های مهم توسعه، وجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با کیفیت و جامعه محور و ماموریت گرا است که وجود دانشگاه کوثر در استان، با توجه به اسناد بالادستی، تنوع فرهنگی استان و کشور و فراهم نمودن حق انتخاب برای خانواده ها و دانشجویان، یک فرصت با ارزش برای توسعه آموزش عالی در استان است.

شیخ زاده ادامه داد: اگر هدف از طرح ساماندهی، ادغام یا انحلال است چرا بقیه استان ها از جمله استان های همجوار مانند سمنان با داشتن ۷ دانشگاه دولتی بزرگ و برخوردار به دنبال توسعه بیشتر دانشگاه ها از جمله دانشگاه ویژه خواهران هستند؟ چرا ادغام دانشگاه ها از استان های برخوردار آغاز نمی شود؟

مسئول بسیج اساتید استان همچنین بیان کرد: اگر هدف از ساماندهی استفاده بهینه از منابع و امکانات است که امری ضروری و منطقی بوده پیشنهاد می شود به جای حذف یا ادغام دانشگاه های استان، نسبت به جذب اعتبارات و امکانات برای توسعه مناسب هر دانشگاه اقدام شود.

اما این پایان ماجرا نیست. در حالی وزارت علوم سعی بر ادغام دانشگاه کوثر و دانشگاه بجنورد دارد که دانشگاه بجنورد هم اکنون خود از مشکلات فراوان صنفی و رفاهی رنج می‌برد.

کمبود خوابگاه، کمبود فضای آموزشی، کمبود فضای سلف و مشکلات ایاب و ذهاب، بخش کوچکی از مشکلات دانشگاه بجنورد است که در صورت حضور دانشجویان دانشگاه کوثر در این دانشگاه، این مشکلات دوچندان خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top