به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، در جلسهای با حضور دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر غیاثی، مدیرکل امور آموزشی، دکتر امیرپناهی، مدیرکل امور فرهنگی، امیررضا پاکزاد، دبیر انجمن مدیریت صنعتی، علی قلیزاده گردرودباری، دبیر انجمن روزنامهنگاری، محمد تقیزاده، دبیر انجمن روابط بینالملل، میلاد صفایی، دبیر انجمن سیاستگذاری اجتماعی، افرا حامدزاده، دبیر انجمن جامعهشناسی، ارسلان حسینزاده، دبیر انجمن روابط عمومی و آناهیتا حسینی، عضو شورای مرکزی انجمن اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
در این جلسه دانشجویان فعال در انجمنهای علمی-دانشجویی مشکلات آموزشی را به ترتیب اهمیت و میزان فراگیری دانشجویان با مسئولان دانشگاه مطرح کردند که به شرح زیر است:
عدم آشنایی با آموزش مجازی
بیتوجهی استادان به تغییر آموزش از حضوری به مجازی، عدم تعامل کارآمد با دانشجویان، استفاده از ظرفیت دانشجویان، تغییر ساعت کلاسها و تداخل آنها، عدم اطلاعرسانی صحیح، حضور و غیابها، محتوای آموزشی ضعیف، نداشتن طرح درس، متکلمالوحده بودن استاد در کلاس، تدریس فشرده در کلاس، عدم دسترسی به منابع، هزینه بالای اینترنت که وعده رایگان شدن آن داده شد و محدودیت دسترسی به اینترنت.
مشکلات مربوط به سامانه
امکان تعامل کارآمد در کلاس وجود نداشت، بارگذاری دیرهنگام و ناقص فایلهای ضبط شده، قطعی مکرر سامانه، عدم امکان بارگذاری فایلهای حجیم، فرسایشی شدن کلاسهای طولانی، بیرون افتادن دانشجویان از سایت و تغییر نکردن وضعیت سامانه از اسفندماه تا ۲۱ فروردین.
مشکلات مربوط به آزمونها
تفاوت ملموس سطح سوالهای امتحانی با میزان کیفیت آموزش در طول ترم، عدم تناسب نوع درس با نوع ارزشیابی نهایی، پروژههای سنگین و نامتناسب با درس و زمان بسیار محدود امتحانات.
مسائل مربوط به معاونت آموزشی
عدم تدوین قوانین آموزشی در چارچوب آموزش مجازی و اجرای قانون در ترم گذشته بر اساس قوانین مربوط به آموزش حضوری، عدم پاسخگویی صحیح کارشناسان آموزش، عدم نظارت بر عملکرد استادان و کارمندان آموزش، عدم پیشبینی معاونت آموزشی نسبت به شرایط آموزش و فراهم نبودن زیرساخت آموزشی، عدم همکاری برخی مدیران گروه در استفاده از ظرفیت دانشجویی و ارزشیابی استادان با معیارهای آموزش حضوری بهجای مجازی.
از جمله مسائل مورد بحث دانشجویان حاضر در جلسه، تاکید بر وظیفه انجمنهای علمی-دانشجویی مبنی بر ارائه پیشنهاد در خصوص مسائل آموزشی به دانشگاه و همکاری با معاونت آموزشی جهت ارتقای شرایط آموزش در دانشگاه، باتوجه به آییننامه مصوب وزارت علوم بود. در همین راستا، مسئولیت نظارت بر عملکرد استادان در طول ترم، به انجمنهای علمی-دانشجویی هر رشته واگذار شد و انجمنها وظیفه ارائه گزارش ماهانه در این مورد به معاونت آموزشی دانشکدهها را عهدهدار شدند.
پس از آن، دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن پذیرش برخی از مشکلات مطرح شده در پاسخ به دانشجویان گفت: متاسفانه ویروس کرونا بهصورت ناگهانی فراگیر شد و نه تنها دانشگاه علامه طباطبایی بلکه بسیاری از نظامهای آموزشی دنیا تحت تاثیر قرار گرفت. با اینحال دانشگاه ما توانست بهزودی زیرساختهای اجرایی سامانه را فراهم کند و نگذارد آموزش ترم جاری متوقف شود. طبیعتا در ابتدای کار مشکلاتی وجود داشت که تمام سعی خود را بهصورت شبانهروزی بهکار گرفتیم تا رفع کنیم و کیفیت آموزش مجازی خود را ارتقا دهیم.
وی در ادامه به برگزاری ۳۹ کلاس آموزشی برای استادان دانشگاه علامه طباطبایی جهت آموزش کار با سامانه آموزش آنلاین اشاره کرد و بیان کرد: استادان نه با نحوه تدریس آنلاین آشنا بودند و نه شیوه کار کردن با سامانه و به همین دلیل ابتدا از آنها دعوت و سپس ملزم کردیم که در این کار با معاونت آموزشی همکاری کنند.
احمدوند همچنین کمبود زمان معاونت آموزشی طی ترم گذشته را عامل مهمی در رفع نشدن برخی مشکلات آموزش مجازی معرفی کرد و ادامه داد: مطمئن باشید بسیاری از مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد در ترم آینده رفع میشود و ما از این پس انجمنهای علمی را در کنار خود خواهیم داشت که بهصورت منظم و دستهبندی شده ضعفهای آموزشی را به معاونت آموزشی برسانند.
در پایان جلسه مصوب شد که معاونت آموزشی، رفع مشکلات آموزشی و مسائل دانشجویان را در دستور کار خود قرار دهد و تا قبل از شروع نیمسال تحصیلی جدید، گزارشی از آن را به انجمنهای علمی-دانشجویی ارائه کند. همچنین مصوب شد که طی یکماه طرح اولیهای از سوی انجمنهای علمی-دانشجویی در خصوص نحوه مشارکت آنها با معاونت آموزشی تهیه و طی یک جلسه در اوایل شهریور ماه بررسی شود.