تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/05/05 - 07:42
کد خبر: 365002

گزارش آماری «خبرنامه دانشجویان ایران» از فعالیت اعضای مهمترین کمیسیون این روزهای مجلس؛

پرکار و کم کارترین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را بشناسید!

پرکار و کم کارترین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را بشناسید!

در این راستا بیشترین و کلیدی ترین نقش را در پیاده سازی این برنامه‌ها کمیسیون اقتصادی مجلس بر عهده دارد. تا به الان تنها مصوبه شاخص مجلس، بستن مالیات بر خانه‌های خالی بوده که بعد از گذشت یک ماه از فعالیت کمیسیون اقتصادی اولین مصوبه آن می‌باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در اولین روز‌های مجلس و پس از انتخاب محمد‌باقر قالیباف به‌عنوان رییس مجلس وی از ارائه بسته جامع اقتصاد مردمی برای حل مشکلات معیشتی مردم خبر داد. طبق اظهارنظرات رییس مجلس اولویت‌های اقتصادی مجلس به 5 بخش اصلی تقسیم و مجلس موظف به نظارت و قانونگذاری آن هست. شرح این بسته که دکتر قالیباف در جلسه آنلاین با مقام معظم رهبری مطرح کرد به شرح زیر بود. 1-اصلاح ساختاری بودجه 2-نوسازی نظام مالیاتی کشور 3-بهبود معیشت اقشار کم درآمد 4-برداشتن موانع تولید و کسب و کار 5-تغییر راهبردی در حوزه تجارت خارجی با تاکید بر صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه و شرق

در این راستا بیشترین و کلیدی ترین نقش را در پیاده سازی این برنامه‌ها کمیسیون اقتصادی مجلس بر عهده دارد. تا به الان تنها مصوبه شاخص مجلس، بستن مالیات بر خانه‌های خالی بوده که بعد از گذشت یک ماه از فعالیت کمیسیون اقتصادی اولین مصوبه آن می‌باشد.

در این بین تخصص افراد عضو کمکیسیون اقتصادی و نحوه عملکرد آنان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در بین 21 عضو حاضر در این کمیسیون تنها 4 نفر در رشته‌ی  اقتصاد، 9 نفر در رشته مدیریت، 3 نفر رشته حقوق، 2 نفر علوم سیاسی، 1 نفر جامعه شناسی و 1 نفر دارای تحصیلات حوزوی می‌باشند.

با وجود بهبود شرایط کمیسیون اقتصادی نسبت به مجالس گذشته که بعضا شاهد حضور افراد غیر متخصص حتی در راس کمیسیون بودیم، کمیسیون اقتصادی با توجه به ترافیک کاری بالا از کمبود اقتصاددان رنج می‌برد.

شناخته شده ترین فرد این کمیسیون محمد‌رضا پورابراهیمی است که سابقه نماینگی دوره نهم و دهم مجلس و ریاست کمیسیون اقتصادی را نیز در کارنامه خود دارد.

پرکار و کم کارترین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را بشناسید!

    از جمله فعالیت‌های وی در مجالس گذشته نقش آفرینی فعالانه در بحث فسادزایی  دو نرخی بودن قیمت ارز می‌باشد که این مسئله باعث بروز تنش میان این کمیسیون با دولت در مجلس گذشته بود.  به جرئت می‌توان پورابراهیمی را فعال‌ترین نماینده در حوزه اقتصاد در مجلس دهم دانست که بنظر می‌رسد در این دوره جای خود را به احسان خاندوزی سپرده است.

آخرین موضع پورابراهیمی بعد از انتخابش به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی لزوم بازنگری در سیاست‌های خصوصی سازی و کلیات اصل 44 بود. او اصلاح سیاست‌های خصوصی را منوط بر اصلاح برخی از ساختار‌های بودجه‌ریزی کشور می‌داند.

سید احسان خاندوزی شاید دانشگاهی ترین چهره این کمیسیون می‌باشد. خاندوزی دارای مدرک تخصصی دکترای اقتصاد می‌باشد و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است.

پرکار و کم کارترین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را بشناسید!

وی جزء پرمصاحبه‌ترین نمایندگان کمیسیون اقتصادی است که با حضور متعدد خود در برنامه‌های زنده تلویزیونی و نشست‌های خبرگزاری‌ها به تشریح جزئیات برنامه‌های کمیسیون اقتصادی پرداخته است.

خاندوزی به نظر می‌رسد نقش طراح سیاست‌های کمیسیون اقتصادی را ایفا می‌کند و تا به الان بیشترین نقش را در تصویب برنامه مالیات بر خانه‌های خالی ایفا داشته است. همچنین در تشریح لزوم اصلاح ساختاری بودجه که مطابق فرامین مقام معظم رهبری نیز می‌باشد تا‌کنون صحبت‌های فراوانی را از خود منتشر کرده است.

مهدی طغیانی از دیگر چهره‌های دانشگاهی این کمیسیون می‌باشد که دارای تالیفات متعددی در حوزه رشته اقتصاد سیاسی است.

پرکار و کم کارترین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را بشناسید!

طغیانی که از چهره‌های جوان مجلس به حساب می‌آید و دارای دکترای اقتصاد از دانشگاته امام صادق می‌باشد که هم‌اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز می‌باشد.

طغیانی نیز در قامت سخنگوی کمیسیون اقتصادی شاید بعد از دکتر خاندوزی پرمصاحبه‌ترین عضو این کمیسیون می‌باشد و در جریان تصویب لایحه مالیات بر خانه‌های خالی نطق میان دستور داشت و به شبهات نمایندگان درباره این طرح پاسخ داد. شاید مهم‌ترین موضعگیری او تا به الان توییتی بود که درباره عدم امضای طرح سوال از رییس جمهور بود که با واکنش‌های زیاد و مختلفی ر رو‌به‌رو شد.

در این بین مهدی طغیانی اجرای کلیات مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر خانه‌های خالی یک بخش از آن است و نظارت بر روند فعلی بازار بورس را از اولویت‌های کمیسیون اقتصادی بر‌شمرده است.

از میان 21 عضو کمیسیون اقتصادی تنها اعضایی که درباره برنامه‌های خود و کمیسیون اقتصادی که به تصریح رییس مجلس از اولویت‌های مجلس می‌باشد کمتر از 5 نفر به تشریح راهبرد‌های کمیسیون پرداخته‌اند که این خود نیز نشان از عدم همراهی همه اعضای کمیسیون اقتصادی می‌باشد که امکان بروز آسیب‌هایس جدی در روند ادامه مصوبات اقتصادی مجلس را داشته باشد.

تا به الان به نظر می‌رسد طرح مالیات بر عایدی سرمایه و اصلاح ساختاری بودجه از اولویت‌های این کمیسیون بوده که بعد از تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی در صف مصوبات کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

گزارش از محمد دلگشائی فر

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top