تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/05/08 - 00:58
کد خبر: 365404

سمنان به‌عنوان قطب دانشگاهی کشور مطرح شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان گفت:‌ باید تلاش کنیم تا استان سمنان به‌عنوان مرکز و قطب آموزش و دانشگاهی کشور مطرح شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حسن سعدالدین سه‌شنبه‌شب در جلسه برنامه‌ریزی و بررسی راهکارهای توسعه استان سمنان در حوزه IT اظهار کرد: جهان در حال تغییر بوده و تحولات و تغییرات با سرعت انجام می‌شود؛ امروز کسب دانش تنها و صرفاً هدف بشریت نیست، بلکه تبدیل علم و دانش به تولید و ثروت به‌عنوان یک هدف مطرح شده است.

او گفت: دانشگاه‌های نسل اول ما آموزش‌محور، نسل دوم پژوهش‌محور، نسل سوم پژوهش‌محور با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بوده اما امروز باید به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شده و پاسخگوی نیازمندی‌های جامعه باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان افزود: حدود ۲.۱۱ درصد از دانشجویان کشور در استان سمنان مشغول به تحصیل هستند که بر اساس جمعیت آماری، از هر ۹ نفر، یک نفر در دانشگاه‌های استان به‌عنوان دانشجو مشغول به تحصیل است.

سعدالدین بیان کرد: باید تلاش کنیم تا استان به‌عنوان مرکز و قطب آموزش و دانشگاهی کشور مطرح شود؛ در حال حاضر، ۶۴ مرکز دانشگاهی، دو دانشگاه علوم پزشکی و دو پارک علم و فناوری در استان وجود دارد که این نشان‌دهنده جایگاه مطلوب علم و دانش در استان است.

او گفت:‌ ۳۱ درصد دانشجویان استان در سال ۹۸ در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند که نوید بسیار خوبی برای بنیاد نخبگان و پارک‌های علم و فناوری است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان افزود: این میزان نسبت به سال ۹۷ که رقمی حدود ۲۶ درصد را به خود اختصاص داده بود، رشد پنج درصدی داشته و نیاز است تا در راستای افزایش این میزان، ارتقای مراکز رشد، فناور، آزمایشگاهی و پژوهشی در دستور کار قرار گیرد.

سعدالدین بیان کرد: ۴۴ درصد از دانشجویان استان در رشته‌های علوم انسانی، ۳۲ درصد فنی و مهندسی و مابقی در رشته‌های علوم پایه، هنر و ... مشغول به تحصیل هستند.

او گفت: برای توسعه استان در شورای برنامه‌ریزی هشت اولویت و محور توسعه در نظر گرفته شده که نیاز است تا تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت دانشجویان و نخبگان برای تحقق محورهای توسعه استان به کار گیریم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان اضافه کرد: امروز بسیاری از دانشجویان ما در مرحله کاریابی و اشتغال باقی می‌مانند که نیاز است تا در این جلسات مباحث این‌چنینی مورد بررسی و رفع مشکل شود و در این میان پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و خود دانشگاه‌های نقش تأثیرگذاری خواهند داشت.

سعدالدین افزود: تبدیل دانش به علم، علم به تولید و تولید به ثروت امروز باید در دستور کار ما قرار داشته باشد.

او یادآور شد: ایجاد ارتباط منطقی در قالب محیطی مناسب برای برقراری زمینه تعامل چند سویه بین پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و دانشجویان و بخش صنعت امری ضروری است.

نگاه جامع و کل‌نگر دستگاه‌های اجرایی؛ لازمه توسعه استان

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان نیز با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در هر موقعیت جغرافیایی باید بر اساس وظیفه ذاتی خود نسبت به توسعه همه‌جانبه استان با نگاهی جامع اهتمام ورزند، افزود: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مطلوبی در بخش‌های مختلف استان بین دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که بعضاً این وظایف به‌صورت مشترک تبدیل به یک هدف نهایی می‌شوند.

فاطمه منصوری بیان کرد: نیاز است دستگاه‌های اجرایی با تعامل چند سویه در سایه وحدت، همدلی و انسجام، نسبت به ارتقای بهره‌وری و تسریع در دستیابی به هدف نهایی که همان توسعه استان است، اقدام کنند.

وی ادامه داد: فراهم آوردن زمینه مناسب برای تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان، فعال‌سازی استارت‌آپ‌ها، ایجاد زمینه اشتغال برای دانشجویان و درنهایت تسریع رشد اقتصادی که منجر به توسعه همه‌جانبه استان و بهره‌مندی عموم جامعه خواهد شد، از اهداف ما در برگزاری مستمر این‌گونه جلسات است.

منصوری با بیان اینکه امروز حرکت به سمت ایجاد اشتغال فرد به فرد پاسخگوی بازار کار و اشتغال در استان نخواهد بود، اظهار کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مطلوبی در استان وجود دارد که در سایه هماهنگی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، بنیاد نخبگان و همچنین توجه به مهارت‌آموزی و مهارت بنیان نمودن فعالیت‌ها، می‌تواند ما را به سمت‌وسوی ایجاد اشتغال پایدار، کارآفرینی و فرصت‌های شغلی جمعی سوق دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان با بیان اینکه بعضاً خروجی یک دستگاه اجرایی می‌تواند ورودی بخش دیگری در دستگاه اجرایی دیگری باشد و در کنار همدیگر به یک زنجیره کامل تبدیل شوند، گفت: نتیجه این همکاری و هماهنگی‌ها درنهایت در متن جامعه نمودار می‌شود و نیاز است تا دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد‌های خود را برای همکاری مشترک و تجمیع ظرفیت‌ها در این راستا، ارائه دهند.

او افزود: هدف ما در این جلسات و در مجموع استان، استفاده از ظرفیت حداکثری برای ارتقای بهره‌وری است و تأکید دارم نباید صرفاً به قوانین و اسناد بالادستی استناد کرد و لازم است تا با هم‌افزایی بین دستگاهی، زمینه رشد اقتصادی، ایجاد فرصت شغلی و توسعه استان را فراهم کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top