تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/05/28 - 11:36
کد خبر: 367552

وزارت نفت قصد به‌دنبال واگذاری دانشگاه صنعت نفت به وزارت علوم

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان گفت: موضوع واگذاری دانشگاه صنعت نفت به وزات علوم بار‌ها مطرح شده و وزارت نفت قصد دارد این دانشگاه با ۸۰ سال قدمت و افتخار را واگذار کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدحسن مهری، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، گفت: دانشگاه صنعت نفت، جزو دانشگاه‌های سطح پایین کشور نیست و به عنوان مرکز آموزشی برتر در حوزه نفت از آن یاد می‌شود و آمار‌های بین المللی گواه این ادعا است. اما چند سالی می‌شود که حال و روز این دانشگاه مساعد نیست و کم کاری‌ها و کم لطفی‌های وزارت نفت گریبان گیر آن شده و این وزارتخانه به گونه‌ای با این دانشگاه و دانشجویان آن برخورد می‌کند که انگار بار اضافی هستند.

مهری اضافه کرد: هنوز فراموش نکرده‌ایم که دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به عدم استخدام و به‌کارگیری‌شان در شرکت‌های تابعه وزارت نفت چه کار‌ها که نکردند و حتی اعتراض به این مسئله را به پایتخت کشانده و مقابل وزارتخانه به تحصن پرداختند. اما متاسفانه با وجود تمامی اعتراضات صورت گرفته، هنوز هم در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری و مقابل نام دانشگاه صنعت نفت با جمله «این دانشگاه هیچگونه تعهدی نسبت به استخدام فارغ التحصیلان ندارد» مواجه می‌شویم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان اظهار کرد: دانشگاه صنعت نفت در گذشته شامل چهار دانشکده نفت آبادان، اهواز، تهران و محمودآباد می‌شد، اما چند سالی می‌شود که دو دانشکده تهران و محمودآباد، پذیرش دانشجو ندارند و عملا تعطیل شده‌اند و دانشجویان و رشته‌های تحصیلی آن‌ها به دانشکده آبادان انتقال داده شدند. این در حالی است که هزینه‌های بسیاری برای پرورش یک دانشجو پرداخته می‌شود و باید از ظرفیت دانشجویان این دانشگاه در وزارتخانه استفاده شود و نباید آنان را بعد از فارغ‌التحصیلی به حال خود رها کرد.

وی ابراز کرد: حتی موضوع واگذاری دانشگاه صنعت نفت به وزات علوم، تحقیقات و فناوری بار‌ها مطرح شده و وزارت نفت قصد دارد این دانشگاه با ۸۰ سال قدمت و افتخار را واگذار کند که این مسئله جای تعجب دارد. دانشجویان و مسئولان مربوطه پیگیر این موضوع شدند و تا حدودی از اجرایی شدن آن جلوگیری کردند، اما باید به صورت ریشه‌ای این مسئله حل شود.

مهری ادامه داد: این بار وزارت نفت پیرو اقدامات قبلی خود قصد دارد در سال تحصیلی جدید در رشته‌های تحصیلی و جذب دانشجویان این دانشگاه محدودیت ایجاد کند و تاکنون فقط مجوز جذب دانشجو در ۳ یا ۴ رشته تحصیلی را برای دانشگاه صادر کرده و به بهانه اینکه می‌تواند در صورت نیاز به استخدام فارغ التحصیلان این رشته‌ها در صنعت نفت، این نیرو‌ها را از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دیگر تامین کند از جذب دانشجویان این رشته‌ها در سال تحصیلی جدید ممانعت می‌کند حال آنکه اگر واقعا تصمیم وزارتخانه بر این بود که رشته‌های تخصصی‌تری در این دانشگاه تدریس شود، می‌توانست به شکل‌های دیگری در این راستا اقدام کند. واضح است که سرنوشتی مشابه دانشکده‌های نفت تهران و محودآباد در انتظار دانشکده‌های آبادان و اهواز است.

وی یادآور شد: ناگفته نماند که این اتفاقات در دولت تدبیر و امید رخ داده‌اند و تا چند سال پیش، وضعیت این دانشگاه به این اسفناکی نبود. با اجرایی کردن این تصمیمات، انگیزه درس خواندن و ادامه تحصیل در دانشگاه صنعت نفت را از دانشجویان گرفته‌اند چرا که آینده مشخصی در انتظار آنان نیست.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان گفت: انتظار ما از نمایندگان مجلس که در این دوره با عنوان «نماینده انقلابی» بر کرسی‌های مجلس تکیه زده‌اند به خصوص کمیسیون انرژی که تاکنون درباره دانشگاه صنعت نفت با موضع تثبیت و تقویت این مجموعه پا به میدان گذاشته‌اند، این است که از اقدامات وزارت نفت علیه دانشگاه صنعت نفت و دانشجویان آن جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: در راستای احیای دانشگاه صنعت نفت راهکار‌هایی برای ارائه وجود دارد از جمله اینکه، بجای عدم پذیرش دانشجو در یکسری رشته‌ها و در جهت تخصصی‌تر شدن رشته‌های تحصیلی، می‌توان با تغییر محتوایی در این رشته‌ها، آن‌ها را به رشته‌های جدید بین رشته‌ای تبدیل کرد. همچنین می‌توان در این دانشگاه اقدام به جذب اساتید و هیات علمی جوان و باانگیزه و متخصص کرد هر چند که بسیاری از این متخصصان به دلیل عدم اختصاص تسهیلات لازم و ارتقای مرتبه از سوی وزارتخانه، از جذب شدن در این دانشگاه منصرف می‌شوند.

مهری ادامه داد: از سویی، بهتر است وزارت نفت بجای استخدام برخی نمایندگان مجلس در صنعت نفت که حتی تحصیلات مرتبطی در این حوزه ندارند به فکر بازگرداندن بورسیه‌های شغلی دانشجویان این دانشگاه باشد چرا که این امر نه تنها روی کیفیت ورودی‌های دانشگاه تاثیر فراوانی دارد بلکه نتایج خوبی در آینده صنعت نفت کشور خواهد داشت.

وی افزود: پیشنهادات مشابه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد و افراد متخصص و دلسوز بسیاری هستند که در مسیر احیای دانشگاه صنعت نفت قدم بردارند، اما به شرطی که گوش شنوا و اراده‌ای برای تحقق این مسائل در وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان تاکید کرد: بازگرداندن بورسیه شغلی به دانشجویان این دانشگاه و استخدام آنان در وزارت نفت خواسته جدی ما است و خواستار تحقق آن از سوی مسئولان مربوطه هستیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top