تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/06/23 - 00:43
کد خبر: 370054

واکنش رسانه‌های معاند به ضرورت تغییر محتوای کتب درسی در سخنان رهبر انقلاب؛

تلاش برای تربیت نسلی ناآشنا با اسلام و انقلاب

تلاش برای تربیت نسلی ناآشنا با اسلام و انقلاب

آنچه در این میان مورد غفلت واقع شده اجرای سیاست «پاس و آبشار» میان عوامل فرهنگی دشمن در داخل و خارج کشور است؛ جریانی که مسئولیت آن برعهده اعضای فرقه ضاله بهاییت است طی سال‌های گذشته سعی کرده تا در حوزه مسائل اجتماعی الگوسازی کند و معیارهای نوینی به جای معیارهای مرسوم به مردم معرفی کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سه‌شنبه گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش‌وپرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش با اشاره به اصرار غربی‌ها برای نفوذ در آموزش و پرورش کشورها با انگیزه‌ تحمیل سبک زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ به عنوان نفوذ در آموزش و پرورش کشورهای منطقه یاد کرده و فرمودند: «امروز فلسفه‌ی اجتماعی غرب در خود غرب شکست خورده و مظاهر فسادانگیز آن از هالیوود تا پنتاگون کاملاً نمایان است. دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ دنبال و انسان‌هایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود».

مقابله با تغییر کتب درسی با کلیدواژه «تحریف واقعیت»
بعد از این سخنان بود که رسانه‌های ضدانقلاب، علی‌الخصوص رسانه‌هایی که به صورت ویژه بر موضوع تغییر ساختارهای اجتماعی متمرکز هستند، تلاش کردند تا این سخنان را تلاشی سازمان‌یافته از سوی مقامات جمهوری اسلامی برای تغییر گسترده در کتب درسی در راستای تامین اهداف ایدئولوژیک خود قلمداد کنند. ایندیپندنت فارسی در گزارشی با عنوان «تغییرات کتب درسی یا شبیخون فرهنگی» می‌نویسد: «تغییرات محتوایی کتاب‌های درسی، دغدغه‌ای برای کارشناسان یا دستاورد سیاسی برای مدیران بالائی در سیستم نظام آموزش و پرورش در ایران؟ تغییراتی که برخی معتقدند تاثیر ریشه‌ای بر بنیاد آموزشی کودکان و نوجوانان ندارد و بیشتر دغدغه‌ای سیاسی برای جناح در قدرت در این کشور است. اما برخی آن را غلبه رویکرد غیر علمی در نظام آموزش و پرورش می‌دانند».

تلاش برای تربیت نسلی ناآشنا با اسلام و انقلاب

نویسنده این گزارش در ادامه معتقد است که برای خنثی‌سازی تلاش جمهوری اسلامی برای تغییر کتب درسی در پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی، مناسب‌ترین روش همانا ترویج گسترده استفاده خانواده‌ها از منابع آموزشی بیرون از مدرسه است که ماهیت ایدئولوژیک ندارند!

برخی رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی نیز با راه‌اندازی فراخوان‌هایی با هشتگ‌هایی همچون #تحریف_واقعیت سعی دارند چنین به مخاطب القا کنند که هرگونه تغییر محتوای کتی درسی برابر است با تحریف واقعیت‌های جامعه ایرانی! به عنوان مثال یکی از این کانال‌های تلگرامی که در حوزه کشف حجاب و قبح‌زدایی جنسی فعال است، چنین می‌نویسد: «حکومت جمهوری اسلامی، مدارس، دانشگاه‌ها و نظام آموزشی را به‌عنوان پایگاهی برای ترویج ایدئولوژی، ارزش‌ها و سیاست‌های خود می‌داند و به این خاطر فضای آموزشی، مقررات نوع پوشش و محتوای کتاب‌های درسی و مراسمی که در مکان‌های آموزشی برگزار می‌شود، هم‌سو با خواسته‌های این حکومت تنظیم شده است. در کتاب‌های درسی روایتی از تاریخ، سبک زندگی، روابط خانوادگی، دین‌داری و سیاست‌ورزی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که در بسیاری موارد نمونه تحریف واقعیت است».

همچنین برخی جریان‌های سیاسی داخلی در راستای تنازعات جناحی خود سعی کرده‌اند تا حاکمیت را به تحریف کتب درسی در راستای نیازهای خود متهم کنند. برای مثال روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «تطهیر روسیه در کتب درسی؟!» مدعی می‌شود که دولت در راستای تقویت سیاست گرایش به شرق سعی دارد تا خیانت‌های روسیه تزاری در حق مردم ایران را از یادها بزداید و افکار عمومی را برای گسترش روابط راهبردی با روسیه آماده کند!

تلاش برای تربیت نسلی ناآشنا با اسلام و انقلاب

سند ۲۰۳۰ به محتوای کتاب‌ها وارد شده است؟
در دیگر سو اما شاهد رشد جریانی در جبهه انقلاب هستیم که با انتشار گسترده تصاویر تغییرات صورت گرفته در برخی کتب دوره دبستان، مدعی هستند که وزارت آموزش‌وپرورش به صورت نرم محتوای سند ۲۰۳۰ را وارد کتب درسی کرده است. این افراد با اشاره به حذف تصویر قرآن و جایگزین کردن یک گلدان به جای آن چنین نتیجه گرفتند که بعد از ماجرای حذف مفهوم شهادت و در پی سکوت فعالان انقلابی، عوامل نفوذی به سراغ قرآن رفته‌اند. این در حالی است که وزارتخانه مزبور دلیل این اقدام را پرهیز از دکوری نمایش دادن قرآن عنوان کرده است: «دلیل حذف قرآن از تصویر کتاب پایه اول ابتدایی احتمال کاربرد تزیینی بودن کلام‌الله مجید (مانند وسایل دکور) بوده است، بدین معنی که قرآن‌ وسیله هدایت است نه‌ ابزار تزیینی دکور منازل».

این جریان که بیشتر در فضای توییتر رشد داشته، با هشتگ‌هایی همچون #سند_۲۰۳۰ و #حذف_قرآن سعی دارند آن را نتیجه تسلط مفاهیم سند غربی ۲۰۳۰ بر مجاری تولید محتوای در نهادهای حاکمیتی قلمداد کنند.

تلاش برای تربیت نسلی ناآشنا با اسلام و انقلاب

برخی نیز فروکاستن محتوای سند ۲۰۳۰ به چنین موضوعاتی را زمینه حساسیت‌زدایی از آن دانسته و معتقد هستند که نباید به صرف یک اقدام مبهم، اصل چنین اسنادی را فراموش کرد. یکی از کاربران چنین نوشته است: «اینکه تغییر یک عکس کوچک(حذف تصویر کوچک قرآن و گذاشتن گلدان به جای آن) در یک صفحه از یک کتاب درسی را در راستای اجرای سند ۲۰۳۰ بدانیم، چیزی جز صورت‌گرایی و نافهمی سند ۲۰۳۰ نیست».

پاس و آبشار نامحسوس!
در بررسی‌های بیشتر می‌توان به دو نکته در این خصوص پی برد: اول اینکه برخی از مفاهیم اسلامی و انقلابی طی سال‌های گذشته و به صورت موردی از برخی کتب درسی حذف شدند که با حساسیت و تذکر مسئولان عالی‌رتبه و فعالان جبهه انقلاب روند آن متوقف شده و نمی‌توان چنین موضوعی را انکار کرد. نکته دوم محدود کردن نفوذ دشمن در روند آموزشی کشور به موضوعاتی کوچک است که گاه با یک اعلامیه و اظهارنظر غائله می‌خواید و به عبارتی صرف هزینه برای آن هیچ ثمری ندارد.

اما آنچه در این میان مورد غفلت واقع شده اجرای سیاست «پاس و آبشار» میان عوامل فرهنگی دشمن در داخل و خارج کشور است؛ جریانی که مسئولیت آن برعهده اعضای فرقه ضاله بهاییت است طی سال‌های گذشته سعی کرده تا در حوزه مسائل اجتماعی الگوسازی کند و معیارهای نوینی به جای معیارهای مرسوم به مردم معرفی کند. در حوزه آموزش‌وپرورش نیز این جریان سعی دارد به صورت حداکثری سکولاریسم را جایگزین آموزه‌های اسلامی و انقلابی کند که لزوم تغییر کتب درسی و ارزش‌زدایی از آنهها تنها یکی از محورهای فعالیت‌شان است.

در مقابل نیز همکاران داخلی این جریان نیز ابتدا در حوزه تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان دست به انتشار کتاب‌هایی زدند که قبح‌زدایی از احکام اسلامی همچون نجاست سگ، رابطه میان افراد نامحرم، ارائه الگوهای ضداسلامی همچون معرفی قهرمانانه از برخی افراد ضد‌دین شناخته شده در تاریخ معاصر و ترویج سبک زندگی مدل‌های کره‌ای و آمریکایی بخشی از محتوای مورد تاکید آنان است. حال برخی از افراد این جریان سعی دارند با این توجیه که با تغییرات جزیی در کتب درسی می‌توان بهانه از دست نهادهای بین‌المللی گرفت، مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش را به اعمال برخی تغییرات و سرانجام کشاندن آن به سند ۲۰۳۰ مجبور کنند؛ به عبارت دیگر جریان خارجی به مرگ می‌گیرد تا جریان همکار داخلی مسئولان را به تب راضی کنند!

به نظر می‌رسد سخنان رهبر معظم انقلاب نقطه اصلی فعالیت دشمنان در حوزه تغییر ساختارهای اجتماعی یعنی تربیت نسلی از افراد ناآشنا به معراف اسلام و انقلاب اسلامی را هدف قرار داده‌اند و این واکنش‌های گسترده و موج‌سازی‌های مصنوعی بخشی از سیاست ایجاد هیاهو برای فراموش کردن مطالبه اصلی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پزشکیان اعضای هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور را منصوب کرد
آغاز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور در شورای نگهبان
عارف: «میرمحمد صادقی» بعد از انقلاب اسلامی منشأ اثر بود
زمان تشییع علاءالدین میرمحمد صادقی اعلام شد
دیدار عراقچی با همتای پاکستانی خود در حاشیه اجلاس دی ۸
پزشکیان: سید علاءالدین صادقی نقش‌ مؤثری در عرصه تولید و صادرات کشور داشت
مسکو حذف گروه «هیئت تحریر الشام» از فهرست تروریستی را بررسی می‌کند
رایزنی سران گروه ۷ درباره تشکیل دولت در سوریه
اردوغان: ترکیه حامی حفظ تمامیت ارضی سوریه است!
ایرلند: نتانیاهو سعی در ساکت کردن منتقدان جنایات در غزه دارد
ترامپ: پیوستن کانادا به ایالت‌های آمریکا به نفع همه است!
کرملین: اوکراین ابایی از توسل به روش تروریستی ندارد
بسته شانزدهم تحریم‌های روسیه روی میز اتحادیه اروپا
گراسیموف: آمریکا تمام توافقنامه‌های جنگ سرد را زیر پا گذاشت
آمار شهدای غزه به ۴۵ هزار و ۹۷ نفر افزایش یافت
کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی: یک نفر از ۵ اسرائیلی زیر خط فقر هستند
برنامه محدودیت برق صنایع ابلاغ شد
تمرکز وزارت جهاد کشاورزی از تقویت تولید منحرف شد
مصوبه مجوز ورود خودروهای نو به مناطق آزاد ابلاغ شد
شاخص کل بورس در ارتفاع ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار واحد
همراهی مردم مصرف گاز را کاهشی کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top