تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/07/08 - 11:16
کد خبر: 371684

جایگاه آموزش و تربیت در سینما؛

معلمان، قهرمانانِ بالیوود

معلمان، قهرمانانِ بالیوود

برخی آثار سینمایی نشان دهنده تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌هاست، خصوصا اگر در حوزه شکوفاسازی استعدادهای کودکان و جوانانی باشد که از فضای تحصیل فراری هستند و علاقه‌ای برای حضور در مدرسه را ندارند. بالیوود در عرصه فرهنگ‌سازی گام‌های بزرگی برداشته به طوری که پرفروش‌ترین و پر مخاطب‌ترین فیلم‌های چند ساله اخیر آن فیلم‌هایی با مضمون فرهنگی، اخلاقی و... بوده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وقتی که حرف از سینمای هند زده می‌شود، یاد فیلم‌های تخیلی و اغلب شاد این سینمای پر زرق و برق می‌افتیم. گرچه جنبه تجاری فیلم‌های آن بیش از پیش مشهود است، اما در عرصه فرهنگ سازی گام‌های بزرگی برداشته است به طوری که پرفروش‌ترین و پر مخاطب‌ترین فیلم‌های چند ساله اخیر آن فیلم‌هایی با مضمون فرهنگی، اخلاقی و... می‌باشد.

*ستاره‌های روی زمین/ Like Stars on Earth

کارگردان این فیلم، عامرخان، یکی از بزرگترین هنرمندان هندی است. استقبال از فیلم‌هایش تنها محدود به سینمای هند نمی‌شود. او در سینمای جهان جایگاه خود را دارد. بی شک او از آن دسته هنرمندانی است که هنر را برای خدمت به فرهنگ جامعه و ارتقای آن می‌دانند.

معلمان، قهرمانانِ بالیوود

روایت فیلم، بدینصورت است که «ایشانت» پسر بچه تنبلی که دوسال پ یدرپی پایه سوم را می‌گذراند، برخاف او، برادرش پسری باهوش و با استعداد بود. بهخاطر همین، والدین ایشانت، آن دو را با یکدیگر مقایسه و بار‌ها از تحصیل او صرف نظر می‌کنند.

ایشانت با معلمان و دانش آموزان مدرسه ارتباط خوبی ندارد. بعد از مدتی، معلم هنری به نام (رام) به مدرسه آن‌ها می‌آید و به مشکل ایشانت (عدم توانایی تشخیص حروف الفبا) پی می‌برد. با والدین او صحبت می‌کند و پیرامون اختلالی که برای پسرشان بوجود آمده توضیح م یدهد تا بیشتر از قبل به پسرشان محبت و توجه کنند. سرانجام معلم با فعالیت مورد علاقه دانش آموز (نقاشی) ارتباط دوسویه‌ای برقرار کرده تا جایی که با انجام همین فعالیت ها، اعتماد به نفس کودک تقویت شده و مورد قبول معلمان و حتی بهترین هنرمند آن مدرسه می‌شود...

*سکسکه/ Hichki

این فیلم برای آموزگاران دوره ابتدایی بسیار کاربردی ست و پیشنهاد می‌شود تمامی کنش‌ها و واکنش‌های بین معلم و دانش آموز را درنظرگرفته تا در موقعیت‌های واقعی و عملی (هنگام برخورد با چنین فراگیرانی) از آن بهره‌مند شوند.

روایت فیلم، معلم جوانِ بیکاری که سالهاست والدینش از هم طلاق گرفته‌اند، به بیماری سندروم توره مبتلاست؛ اما همواره در طول زندگی با آن جنگیده است. پس از تلاش‌های فراوان، در یکی از مدارس علمی و معتبر هندوستان، مشغول تدریس در یکی از بدترین کلاس‌های آن مدرسه می‌شود؛ و علت نامگذاری بدترین کلاس، به دلیل فقر و سطح معیشتی دانش آموزان آن کلاس می‌باشد که آن‌ها را از سایر کلاس‌ها متمایز ساخته است. (دسته بندی ناعادلانه فراگیردر سیستم آموزشی) استرس بیش از اندازه معلم تازه کار باعث پرکار شدن سندروم توره و درنتیجه سکسکه‌های پی درپی و از طرفی تمسخر دانش آموزان می‌شود، اما این دلیلی نمی‌شود که او مانند دبیران پیشین از تدریس در کلاس خودداری کند.

معلمان، قهرمانانِ بالیوود

هریک از فراگیران را تا محل سکونتشان تعقیب کرده تا متناسب با هرکدام روشی صحیح برای آموزش برگزیند و چه زیباست که روابط عاطفی که بین معلم و دانش آموزان شکل می‌گیرد که سبب پیشرفت تحصیلی آنان شود. به طوری که الگو و مورد احترام افرادی که روزی مخالف حضور آن‌ها در مدرسه بودند؛ واقع شوند.

این فیلم نشان دهنده تبدیل تهدید‌ها به فرصت هاست و مانند فیلم پیشین فراگیران را دارای استعدادی ذاتی دانسته و معتقد است؛ وظیفه و حضور معلم در جهت پرورش استعداد بالقوه و تبدیل آن به بالفعل است. روایت داستان و نکات تربیتی آن در دوره متوسطه اول و دوم جریان دارد، به همین خاطر می‌تواند برای دبیران این دوره‌ها مفید واقع شود.

جایگاه آموزش و تربیت در سینمای ایران

متاسفانه درسال‌های اخیر سینمای ایران رویکرد مناسبی در تولید آثار تربیتی و آموزشی برای مخاطب کودک و نوجوان و حتی دبیران فرهنگی- آموزشی نداشته است. در روزگاری که فرهنگ جامعه توسط رسانه‌ها نگاشته می‌شود؛ این حجم از بی توجهی نسبت به این قشر مهم، نوعی خودزنی به فرهنگ و جامعه است که اثرات آن امروزه مشهود است. سینمای بالیوود در آثاری که برای ارتقای فرهنگ جامعه تولید کرده؛ نقش معلم را در تمامی قصه‌ها پررنگ می‌کند تا در کالبد بی جان دانش آموز روحی بدمد...

ما در این چند سال چه کرده ایم؟! آیا این نگاه به معلم در جامعه و حتی سینمای ما وجود دارد؟ آیا معلم احترام و قدرت سابق خود را دربین خانواده‌ها دارد؟ آیا وضعیت معیشتی و درآمد معلمان در جامعه باعث بوجود آمدن حس ترحم و دلسوزی نسبت به آنان نشده است؟ آیا تولیدات اخیر سینما و شبکه نمایش خانگی و حتی تلویزیون در جهت حفظ فرهنگ و ارتقای نظام آموزشی بوده است.

گزارش از محمدحسین امین نیلی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top