تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/07/15 - 11:46
کد خبر: 372459

وزارت علوم حل مشکل دانشجویان تحصیلات تکمیلی را وعده داد

یکی از بخش های متاثر از افزایش قیمت ها به ویژه رشد قیمت ارز، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی دانشگاهی است که در برخی موارد به دلیل برخورداری از فناوری سطح بالا چند برابر گران شده و به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی را گله مند کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها که همه مردم جامعه افزایش قیمت و هزینه ها را به چشم مشاهده می کنند و لمس می کنند، تقریبا هیچ قشری از جامعه از رشد سریع قیمت ها در امان نیستند؛ فقط بخشی از تغییرات محسوس تر و همه گیر تر و بخشی دیگر کم مخاطب تر هستند.

یکی از بخش های متاثر از افزایش قیمت ها به ویژه رشد قیمت ارز، بخش تجهیزات و مواد آزمایشگاهی دانشگاهی است که در برخی زمینه ها به دلیل برخورداری از فناوری های سطح بالاتر دچار گرانی چندین برابری نسبت به قبل و در مقایسه با نرخ تورم معمول جامعه شده است.

در این میان برخی از دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی که برای پایان نامه و رساله خود نیاز به فعالیت آزمایشگاهی و عملی تحقیقاتی دارند و هزینه های مربوط به آزمایشگاه را خودشان تهیه می کنند، بیش از سایر دانشجویان تحت فشار هستند.

*درخواست دانشجویان از خبرنگاران فارس؛ گرانی مواد آزمایشگاهی را به گوش مسوولان برسانید

این دانشجویان از گران شدن تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به ویژه در ماه های اخیر گلایه دارند. 

افروز، یکی از دانشجویان مقطع دکتری در یکی از دانشگاه های تهران با رساندن صدای گلایه و اعتراض خود به گفت: در نتیجه تورم و افزایش قیمت دلار هزینه تجهیزات آزمایشگاهی بسیار گران شده است؛ به طوری که تهیه بسیاری از ابزار و مواد مورد نیاز از توان مالی ما خارج شده است و در این باره هیچ کمکی به دانشجویان نمی شود.

وی گفت: برای کار پایان نامه رشته کشاورزی نیاز به نمونه داشتم که ترم قبل این نمونه را خریداری کردم و مدت زمان استفاده از آن  ۴ ماه بود. فکر نمی کردم که دوباره به آن نیاز داشته باشم اما کارها آن طور که پیش بینی کرده بودم پیش نرفت و امروز که باید همه مراحل را تکرار کنم قیمت همه مواد حداقل ۴ برابر شده است.

*قیمت تجهیزات آزمایشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی 4 برابر شد

این دانشجویان مقطع دکتری ادامه داد: شرایط بسیاری از دانشجویان دیگر در رشته های بیو از شرایط ما بسیار بدتر است و برخی از آنان حتی امکان پیدا کردن تجهیزات و مواد مورد نیاز خود را ندارند و با تاخیر در فرایندهای تحقیقاتی مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه سعی کرده ام با هماهنگی با استاد، کمکی در این باره بگیرم که تاکنون موفق نشده ام، از خبرنگار فارس خواست که صدای این دانشجویان را به گوش مسوولان برساند.

*گرانی ابزارهای آزمایشگاهی صحت دارد 

خبرنگار فارس این موضوع را با مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد.

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به گلایه دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از گرانی اخیر مواد و ابزارهای آزمایشگاهی به خبرنگار فارس، گفت: گرانی ابزارهای آزمایشگاهی کاملا درست است و این مسئله را قبول دارم و معتقدم باید با کمک دولت به مدد نهادهای علمی برویم.

وی در پاسخ به اینکه برخی دانشجوها اعلام می کنند که دیگر امکان تهیه لپ تاپ را هم ندارند، گفت: قبلا می توانستیم لپ تاپ، کامپیوتر و تجهیزاتی که دانشجویان در دانشگاه ها نیاز داشتند را تهیه کنیم که اکنون تهیه این امکانات بسیار سخت شده است.

*چاره ای می اندیشیم که دانشگاه تجهیزات را برای دانشجویان تهیه کند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین در رشته هایی که دانشجویان باید خودشان ابزار مورد نیاز کار را تهیه کنند جهش قیمتی داشته ایم که برای مثال می توان به رشته های هنری اشاره کرد. 

وی توضیح داد: باید برای این منظور فکری کنیم و چاره اندیشی انجام دهیم که با توجه به شرایط کشور به دانشجویان کمک کنیم. به ویژه در بخش هایی که دانشجوها قبلا خودشان تجهیزات موردنیازشان را تهیه می کردند در شرایط فعلی باید چاره ای بیاندیشیم که دانشگاه این تجهیزات را تهیه کند و در اختیار دانشجویان قرار دهد.

رحیمی شعرباف تاکید کرد: باوجود شرایط خاص کشور در حال پیگیری این موضوع هستیم.

*آیین نامه گرنت خدمات آزمایشگاهی برای کمک به دانشجویان و اساتید تهیه می شود

خبرنگار فارس در پیگیری بیشتر تدابیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشجوهایی که درگیر گرانی مواد و تجهیزات آزمایشگاهی هستند، به دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفت.

عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره از تهیه آیین نامه گرنت خدمات آزمایشگاهی با هدف کمک به ارائه خدمات آزمایشگاهی به دانشجویان و اساتید خبر داد.

وی توضیح داد: درباره مواد و خدمات آزمایشگاهی آیین نامه ای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و توسط آقای رحیمی شعرباف ابلاغ شده است که اسم این آیین نامه، آیین نامه گرنت خدمات آزمایشگاهی است.

نیسی گفت: این آیین نامه در 2 قالب حمایت از خرید و به روز رسانی تجهیزات و ارائه خدمات اجرایی می شود.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سامانه نرم افزاری مربوط به این آیین نامه در حال تهیه است و ان شالله پس از راه اندازی سامانه، نحوه حمایت از دانشگاه ها اعلام می شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top