تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/07/21 - 09:58
کد خبر: 372999

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

دانشگاه‌های دولتی یا بنگاه پول‌سازی؟!

دانشگاه‌های دولتی یا بنگاه پول‌سازی؟!

گزینه‌هایی که در میان شان اثری از دانشگاه‌های دولتی نیست تا متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها خود را با دو راهی عجیبی مواجه ببینند؛ انتخاب میان قبولی در دانشگاه‌های پولی بدون کنکور یا منتظر ماندن برای یک ترم دیگر و شرکت در کنکور یا سنجیدن بخت و اقبالشان برای ورود به دانشگاه بدون کنکور.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از سال ۸۲ طرحی به مجلس ارائه شد که طی آن دولت طی ماده‌ی ۱۵۳ برنامه سوم توسعه پیشنهاد ایجاد "دانشجوی نوبت دوم" را به مجلس داد، ولی ازآنجایی‌که دانشجویان در آن سال‌ها به اتفاقات کشور بی‌تفاوت نبودند! به‌سرعت اعتراضات دانشجویی به پولی شدن دانشگاه‌ها شروع شد و طی ۱۰ روز (از ۲۱ تا ۳۱ خرداد) کل دانشگاه‌های کشور را فراگرفت.

شعب بین‌المللی دانشگاه‌ها، طرحی که به‌موجب آن قرار بود دانشجویانی را از خارج کشور جذب کند، از حدود سال ۱۳۹۰ در کشور آغاز شد. بسیاری از شعب این دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به‌سادگی با حذف عنوان «بین‌المللی» با اخذ شهریه‌های گزاف اقدام به پذیرش دانشجویان داخلی می‌کردند و زیر سایه طرح پذیرش دانشجوی پولی عملاً اهداف اولیه خود که پذیرش دانشجوی خارجی بود را فراموش کردند. اولین قدم‌ها در این مسیر را دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف برداشتند. بعد از آن نیز دانشگاه شهید بهشتی نیز اقدام به برگزاری پذیرش دانشجوی پولی در شعبه شماره دو این دانشگاه کرد. اگرچه در ابتدا اعلام شد، هدف از تأسیس این پردیس‌ها جذب دانشجوی خارجی است، اما کم‌کم اهداف پنهان این طرح که همانا درآمدزایی دانشگاه‌ها بود بیشتر خود را نشان داد. یکی از مصادیق این مسئله انتخاب رشته‌هایی در این پردیس‌ها بود که در اصطلاح پرطرف‌دار و پول‌ساز بود.

همچنین در برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه‌ی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۰-۱۳۹۶، ماده ۳۰:

بند "ح": دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجازند از ظرفیت‌های مازاد بر سهمیه‌ی آموزش رایگان نه ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق کنکور و یا ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد می‌کنند بر اساس قیمت تمام شده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تأیید هیئت‌امنا در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند.

بند "ی": وزارتخانه‌های مربوط می‌توانند نسبت به تأمین شعب در شهر محل استقرار خود یا دیگر شهر‌ها و مناطق آزاد داخل کشور و نیز در خارج کشور به‌صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند.

وضعیت امروز

امروز در اتفاقی بی سابقه برای اولین بار در مقطع کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران اقدام به جذب دانشجوی شبانه برای مقطع کارشناسی کرده است و نه تنها سهیمه روزانه کمتر شده و سهمیه نوبت دوم بیشتر شده که در حال حاضر سنوات رایگان آموزشی برای دوره دکتری ۸ نیمسال، دوره کارشناسی ارشد ۴ نیمسال و کارشناسی نیز ۸ نیمسال است، اما در تبصره آموزشی دانشگاه قید شده است که دانشگاه می‌تواند بنا به تصمیم خود حدود یک تا دو ترم به تعداد سنوات تحصیلی اضافه کند و متاسفانه دانشگاه زمانی که با کسری بودجه مواجه می‌شود مدت زمان این سنوات را کاهش می‌دهد و دانشجویان باید حدود دو ماه اعتراض کنند تا مجدداً یک تا دو ترم سنوات تحصیلی اجرایی شود، آن هم در این شرایط سخت کرونایی و مشکلات آموزش مجازی.

در شکل زیر مقایسه‌ای بین دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ انجام‌گرفته و شاهد آن هستیم که دانشگاه حدوداً ۲۰ درصد ظرفیت روزانه را تبدیل به شبانه و نوبت دوم کرده است.

بنگاهی به نام دانشگاه

ظرفیت رشته‌های مقطع کارشناسی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۳۹۸

بنگاهی به نام دانشگاه

ظرفیت رشته‌های مقطع کارشناسی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۳۹۹

همچنین نکته دیگر این است که بازگشایی دانشگاه در سال تحصیلی جاری ۲۹ شهریورماه بود ولیکن غذا برای دانشجویان خوابگاهی از ۱۹ مهرماه ارائه شده است که آن هم پس از اعتراض شدید دانشجویان به دادن سوبسید و هزینه کردن حداقل ۱۸ هزارتومان برای هر وعده غذایی به نتیجه رسیده است و برای سایر دانشجویان که در سنوات مجاز تحصیلی هستند که یا تهرانی هستند و یا برای انجام پایان‌نامه خود مجبور شده‌اند در خوابگاه خارج دانشگاه سکونت کنند از این سهمیه که حق آنان هست محروم شده‌اند و همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که به اساتید فشار می‌آورند که خوابگاه را برای دانشجویان تأیید نکرده، زیرا برای دانشگاه بار مالی دارد آیا این صحیح است و از آن طرف به‌خاطر هر ماه تأخیر در پایان‌نامه کارشناسی ارشد نمره از دانشجویان کسر می‌شود، آیا در این شرایط که حداقل امکانات رفاهی فراهم نیست، این منطقی هست؟

امیدواریم حداقل در برابر این صندلی فروشی‌ها، امکانات رفاهی و آموزشی را برای دانشجویان روزانه که مشمول تحصیل رایگان هستند بهبود بخشیده، مجمع دانشجویان حزب‌الله به نمایندگی از دانشجویان ستم‌دیده و مظلوم دانشگاه علم و صنعت خواستار آن هست که مدت اقامت دانشجویان در خوابگاه بیشتر شده و به تعداد بیشتری با بازگشایی دیگر خوابگاه‌ها، خوابگاه داده شود، مثل خوابگاه کوی بسیج دانشگاه وبا بازگشایی این خوابگاه و سایر خوابگاه‌های دانشگاه شاهد ارائه خدمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به قشر بیشتری از دانشجویان باشیم.

گزارش از علیرضا اسعدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top