تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/07/21 - 11:50
کد خبر: 373034

اختلال در تجارت خارجی پس از شیوع کرونا؛

ویروسی خطرناک‌تر از تحریم!

ویروسی خطرناک‌تر از تحریم!

اختلال در صادرات از مرز‌های زمینی، کاهش ورود و خروج گردشگر، کاهش قیمت و تقاضای جهانی نفت و کاهش محصولات صادراتی کشور در کنار اختلال در تجارت با چین، از مهم‌ترین پیامد‌های شیوع این ویروس در حوزه تجارت خارجی کشور هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اقتصاد ایران تا قبل از شیوع کرونا، در نتیجه عوامل مختلف داخلی و خارجی از جمله تحریم‌ها دچار نوسانات و رکود‌هایی بود که با به وجود آمدن عامل دیگری به اسم ویروس کرونا، به مراتب وضع نامناسب تری پیدا کرد؛ ما در این گزارش قصد داریم به تأثیر کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور از دید منابع داخلی و جهانی، بپردازیم.

تأثیر کرونا بر اقتصاد خارجی ایران

از آنجا که اولین شریک تجاری ایران چین است، بعد از اولین گزارش شیوع ویروس کرونا در ووهان چین در ماه دسامبر، ایران نسبت به محدود کردن سفر‌ها به چین و بالعکس بی میلی نشان داد چرا که حدود ۲۳ درصد از صادرات غیرنفتی کشور بیش از ۸ میلیارد دلار در ۱۱ ماه ابتدای سال ۱۳۹۸ به چین بوده است (نمودار ۱).

همچنین براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اختلال در صادرات از مرز‌های زمینی، کاهش ورود و خروج گردشگر، کاهش قیمت و تقاضای جهانی نفت و کاهش محصولات صادراتی کشور در کنار اختلال در تجارت با چین، از مهم‌ترین پیامد‌های شیوع این ویروس در حوزه تجارت خارجی کشور هستند.

از طرفی صندوق بین المللی پول تخمین زده است که تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۶ میلیارد دلاری به حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

اقتصاد داخلی قبل از کرونا

تا قبل از شیوع کرونا هم اقتصاد داخلی ایران وضع مناسبی نداشت به طوری که صادرات نفت ایران از ۲/۸ میلیون بشکه در روز (۲ سال پیش) به چند صد هزار بشکه در روز رسیده است (نمودار ۲).

براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اثر شیوع ویروس کرونا، در حوزه اشتغال هر دو سمتعرضه و تقاضای بازار کار تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. تعطیلی و کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی منجر به تعدیل نیرو و کاهش تقاضای کار خواهد شد و عرضه کار نیز کاهش پیدا خواهد کرد. برآورد اقتصاددانان آن است که در شرایط بدبینانه تا پایان سال ۹۹، احتمال سقوط تولید داخلی ایران به دو سوم میزان فعلی (کاهش ۳۳ درصدی) و کسری بوددجه حدود ۱۰ میلیارد دلاری در سال جاری وجود خواهد داشت.

ویروس کرونا خطرناک‌تر از تحریم است؟

در چنین شرایطی ایران درخواست استقراض ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول کرد که از بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ بی سابقه است. برخی از کارشناسان معتقدند در طول چهار دهه گذشته تحریم‌های همه جانبه منجر به درخواست استقراض ایران از این صندوق نشده بود، اما ویروس کرونا ایران را به این سمت سوق داده است.

همچنین ویروس کرونا سبب شده است تا مقامات رسمی کشور، در اقدامی تقریباً بی سابقه درخواست و فشار رسانه‌ای خود را برای رفع یا تعلیق تحریم‌های ایالات متحده از این کشور یا جوامع بین المللی اعلام کنند.

پیش بینی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول درباره اقتصاد ایران

بانک جهانی پیش بینی کرده تولید ناخالص ملی ایران در سال جاری میلادی ۵/۳ درصد کوچکتر شود (نمودار ۳). بانک جهانی در ادامه این گزارش به ادامه کاهش تولید صادرکنندگان نفت از جمله ایران در سال ۲۰۲۰ اشاره کرده است.

گفته شده کاهش رشد اقتصادی ایران که در دو سال اخیر اتفاق افتاده "امسال هم ادامه می‌یابد" و دلیل آن تأثیر شیوع کرونا بر مصرف داخلی و خدمات (نظیر توریسم) اعلام شده است.

براساس گزارش صندوق بین المللی پول، در مهر ماه سال گذشته پیش بینی می‌شد که اقتصاد ایران رشد اقتصادی در حد صفر را در سال ۲۰۲۰ تجربه کند، اما با شیوع ویروس کرونا این برآورد به منفی ۶ درصد کاهش یافت که به رغم منفی بودن نسبت به برآورد صندوق نسبت به سال ۲۰۱۹ که منفی ۷/۶ درصد بود با بهبود همراه خواهد بود (نمودار ۴).

گزارش از فاطمه شاه‌میری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top