تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/07/24 - 16:14
کد خبر: 373377

اسپیس فریم چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپیس فریم یک ساختار بسیار سبک و در عین حال مستحکم و مقاوم می باشد که در معماری و در بسیاری از ساختمان ها، به ویژه ساختمان های بلند برای پوشش دهی استفاده می شود همچنین از آنها در ایجاد غرفه های نمایشگاهی و تبلیغاتی نیز استفاده می گردد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» اسپیس فریم را می توان یک ساختار سبک با فرم های هندسی منظم تعریف کرد. از پایه های بهم پیوسته در یک الگوی هندسی ساخته شده است. از اسپیس فریم ها می توان برای پوشش مکان های بزرگ استفاده کرد. استحکام ساختار اسپیس فریمها به دلیل ساختار هندسی که دارد، زیاد است.

اسپیس فریم چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپیس فریم چیست؟

تحلیل طراحی ساخت اسپیس فریم

اسپیس فریم معمولاً با استفاده از یک ماتریس سختی طراحی می شوند. دارای انحرافات زاویه ای  می باشد. اگر اتصالات به اندازه کافی سفت باشد، می توان انحرافات زاویه ای را نادیده گرفت و محاسبات را ساده کرد. ساده ترین شکل اسپیس فریم، شکل افقی از اهرام مربع به هم پیوسته و چهار ضلعی است که از رشته های فولادی آلومینیومی یا لوله ای ساخته شده است. اسپیس فریم در شکل های مختلف هندسی ساخته می شود. در انواع این محصول طول پایه ها تغییر می کند، تا ساختار کلی را منحنی کند یا ممکن است اشکال هندسی دیگری را در خود داشته باشد.

همه مدل های اسپیس فریم یک ویژگی مشترک در ساخت مدرن ساختمان است. آنها اغلب به عنوان سقف و پوشش در ساختمانهای تجاری و صنعتی مدرنیست یافت می شوند.

اسپیس فریم چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع اسپیس فریم

کاربردهای اسپیس فریم

  • ساختارهای تجاری و صنعتی
  • سالن های دیداری
  • چراغ های سقفی
  • سایبان
  • باجه های عوارض
  • سالن های نمایشگاه
  • استادیوم های ورزشی

اسپیس فریم چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای اسپیس فریم

طبقه بندی متفاوت ساختار اسپیس فریم

یک ساختار اسپیس فریم  به دو دسته طبقه بندی می شود، یعنی طبقه بندی انحنا و طبقه بندی براساس ترتیب. جزئیات در زیر تجزیه و تحلیل می کنیم.

 

طبقه بندی بر اساس انحنا

پوششهای صفحه اسپیس فریم: این ساختارهای از زیرساخت های مسطح تشکیل شده اند. مانند صفحه ای است که در آن انحرافات صفحه از طریق میله های افقی هدایت می شود و نیروهای برشی توسط مورب ها پشتیبانی می شوند.

طاقهای بشکه ای: این نوع دارای یک طاق ساده است. معمولاً در این نوع فریم نیازی به استفاده از ماژول های چهار ضلعی یا هرم به عنوان بخشی از پشتوانه نیست.

گنبدهای کروی و سایر منحنی های ترکیبی معمولاً نیاز به استفاده از ماژول های چهار ضلعی یا هرم و پشتیبانی دارند.

 امکان اجاره اسپیس  فریم در  این مدل و این نوع امکان پذیر می باشد، چون در بسیاری موارد، نیاز به خرید فریم اسپیس نمی باشد. اما باید در هنگام اجاره به  قیمت اسپیس  نیز توجه داشت، زیرا که با قیمت های متفاوتی اجاره آن صورت می گیرد.

 

طبقه بندی براساس ترتیب عناصر ساختار اسپیس فریم

شبکه تک لایه: همه عناصر روی سطح قرار گرفته اند تا تقریبی شوند.

شبکه دو لایه: عناصر در دو لایه به موازات یکدیگر و در فاصله مشخصی از یکدیگر سازمان یافته اند. هر یک از لایه ها شبکه ای از مثلث ها، مربع ها یا شش ضلعی ها را تشکیل می دهد که در آن ممکن است برآمدگی گره های یک لایه با هم تداخل داشته باشد یا نسبت به یکدیگر جابجا شود. میله های مورب گره های هر دو لایه را در جهات مختلف فضا متصل می کنند. در این نوع عناصر به سه گروه تقسیم می شوند: کوردون فوقانی ، کوردون و مورب پایین بند ناف

شبکه سه لایه: عناصر در سه لایه موازی قرار می گیرند  که توسط مورب ها به هم متصل می شوند. تقریباً همیشه صاف هستند.

سایر نمونه های طبقه بندی شده به عنوان اسپیس فریم عبارتند از: سازه های فلزی چین دار، پوشش آویز و ساختارهای پنوماتیک.

اسپیس فریم چیست و چه کاربردی دارد؟

طبقه بندی براساس ترتیب عناصر ساختار اسپیس فریم

 

چرا ساختار اسپیس فریم برجسته است؟

یکی از مهمترین مزایای ساختار اسپیس فریم، سبک بودن آن است. این عمدتا به این دلیل است که مواد به گونه ای توزیع می شوند که مکانیسم انتقال بار در درجه اول به حالت کشش محوری یا فشرده سازی باشد. در نتیجه، تمام مواد در هر عنصر مشخصی به میزان کامل خود مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این  بیشتر فریم ها در حال حاضر با فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند، که به طور قابل توجهی وزن خود را کاهش می دهد.

قطعات اسپیس فریم معمولاً به صورت انبوه در کارخانه تولید می شوند تا بتوانند از یک سیستم ساخت و ساز صنعتی بهره کافی را ببرند. این محصول را می توان از واحدهای پیش ساخته ساده که اغلب از اندازه و شکل استاندارد برخوردار هستند، ساخت.  چنین واحدهایی توسط نیروی نیمه ماهر به راحتی قابل حمل و جمع آوری سریع در محل هستند. در نتیجه، می توان اسپیس فریم را با هزینه کمتری ساخت و  بدین  شکل فروش اسپیس نیز با قیمت کمتری  انجام  می گیرد.

یک اسپیس فریم علی رغم سبک بودن معمولاً به اندازه کافی سفت است. این به دلیل ویژگی سه بعدی و مشارکت کامل عناصر تشکیل دهنده آن است. مهندسان از سختی ذاتی و سختی زیاد و توانایی استثنایی آنها، برای مقاومت در برابر بار متمرکز غیر متقارن یا سنگین بهره مند می شوند. با داشتن سفتی بیشتر، اسپیس فریم همچنین امکان انعطاف پذیری بیشتر در طرح و موقعیت ستون ها را فراهم می کند.

اسپیس فریم از قابلیت شکل و فرم متنوعی برخوردار هستند و می توانند از یک ماژول استاندارد برای تولید مدلهای مختلف، استفاده کنند. معماران از زیبایی بصری و سادگی چشمگیر خطوط در اسپیس فریم استفاده می کنند. روندی بسیار محسوس است که در آن اعضای سازه به عنوان بخشی از معماری در معرض دید قرار می گیرند.

نتیجه گیری

انعطاف پذیری و سختی ساختار اسپیس فریم بسیار زیاد می شود و در روزهای آینده به زودی بازارها را تسخیر می کند. زیبایی و چشم انداز طراحی آن، آن را به گزینه ای شایسته تبدیل کرده است. این محصول در مکان های مختلفی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در  شکل ها  و مدل های مختلف  طراحی و ساخته می شود. از اسپیس فریم در مکان های مختلفی  چون غرفه های نمایشگاهی و تبلیغاتی، انواع مختلفی  از ساختمان ها و در بخش های زیادی از معماری استفاده می شود.

این محصولات با توجه به  استقبال زیادی که از آن شده است  و در حال حاضر نیز بر میزان  این استقبال  افزوده می شود؛ به شکل های مختلفی در بازار عرضه می  شود، به طوری  که می توان هم اسپیس دست دوم و هم نو آن را خریداری کرد و یا سفارش  داد.


 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top