تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/07/30 - 15:51
کد خبر: 373914

عوامل موثر بر قیمت سقف وافل

لایه بالایی سقف های وافل، یک دست بوده و ضخامت یکسانی دارد و یک دال ایجاد میکند. ولی سقف زیرین به صورت مشبک بوده و فقط تیرچه های وافل( ریب ها) ایجاد میشوند. این مدل شبکه به کمک قالب های پلاستیکی وافل انجام میشود که بعد از اتمام کار از سقف جدا شده و قابلیت استفاده مجدد نیز دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» سقف وافل یا سقفی با تیرچه های بتنی دو طرفه، یک دال بتن مسلح است که از تشکیل تیرچه های متعامد ایجاد میشود، دلیل اینکه این مدل سقف ها وافل نام دارند، شبکه های متعامد تیرچه ها در پایین ( ریب ها) است، سقف های وافل سختی خوبی دارند ونسبت به سایر سقف های مشابه مثل دال دو طرفه، دال با کتیبه، دال یک طرفه، و تیرچه بلوک، در دهانه های بلند کاربرد بسیاری دارند.

لایه بالایی سقف های وافل، یک دست بوده و ضخامت یکسانی دارد و یک دال ایجاد میکند. ولی سقف زیرین به صورت مشبک بوده و فقط تیرچه های وافل( ریب ها) ایجاد میشوند. این مدل شبکه به کمک قالب های پلاستیکی وافل انجام میشود که بعد از اتمام کار از سقف جدا شده و قابلیت استفاده   مجدد نیز دارند.

ساختار سقف وافل به طوری است که برای پروژه هایی با دهانه های بلند و بار زیاد، مقاوم بوده و نگرانی بابت خیز و ارتعاش آنها وجود نداشته باشد. این سقف ها برای مکانهایی که معمولا یک لرزش حداقلی را دارند، از جمله بیمارستان و آزمایشگاه مناسبت است. علاوه بر این در ساختمان های با فضای بزرگ از جمله تئاتر ها و ایستگاههای قطار نیز بسیار مورد استفاده است.

عوامل موثر بر قیمت سقف وافل

چرا سقف‌های وافل محبوب هستند؟

امروزه، علاوه بر مستحکم بودن بناها، زیبایی، نیاز مردم و تکنولوژی و عوامل دیگری نیز در طراحی و انتخاب پروژه ها نقش موثری دارند. مهندسان معماری همیشه هنگام طراحی به نکات زیر توجه کرده اند: فضای مناسب، استحکام، زیبایی، دهانه بلند، استفاده کامل از فضایی که در اختیار دارند.
از جمله مهمترین مزایای سقف وافل، موارد زیر هستند:
• امکان ساخت دهانه های بلند
• نمای اکسپوز زیبا
• کاهش خیز سقف و افزایش استحکام بنا
• کاهش هزینه‌های ساخت اعم از مصالح مصرفی و دستمزد اجرا
• امکان عبور تاسیسات از زیر سقف (حفره‌های وافل) و درصورت تعمیر تاسیسات با حداقل هزینه این مهم امکان پذیر خواهد بود.

عوامل موثر بر قیمت سقف وافل

عوامل موثر بر قیمت سقف وافل

به طور کلی دسته بندی عوامل موثر بر قیمت سقف وافل را می‌توان در سه معیار کلی تقسیم بندی کرد که هر معیار دارای شاخص هایی می‌باشد که می تواند در قیمت سقف وافل موثر باشد.
• فنی
• اقتصادی
• اجرایی
• فنی
• پلان معماری
سقف وافل، طراحی مناسبی برای فضاهای با دهانه بلند دارد. بنابراین در پروژه هایی که سقف وافلی دارند، میتوان تعداد ستون ها را کاهش داد و یا حتی کاملا حذف کرد ولی استحکام سازه همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. همین حذف ستون ها در فضاهایی مانند پارکلینگ و ... استفاده کرد. اگر در استفاده از سقف وافل، پلان نامنظمی ارایه شود، فضای زیادی در پروژه بدست می آید که یک نکته بسیار مثبت است. این نکته در طراحی ساختمان های تجاری، اداری، فروشگاهها و ... کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این ها ظاهر سقف وافل نیز پتانسیل بسیار عالی برای داشتن یک سقف زیبا دارد و اگر از سقف کاذب و نازک کاری ، استفاده نشود، بار مرده سقف نیز کاهش می یابد.
مکعب های توخالی که در سقف ایجاد میشوند این امکان را دارند که تاسیسات را به راحتی از خودشان عبور دهند و تعمیرات این تاسیسات نیز راحت خواهد یود.
• اقتصادی
• میلگرد و بتن مصرفی
در نتیجه کاهش ضخامت سقف و حذف بتن غیر سازه ای و اجرای سقف مسطح به همراه تیرها و تیرچه های درجا در سقف وافل بتن و میلگرد مصرفی از سیستم های مشابه (دال تخت، تیر دال، تیرچه بلوک و دال پس تنیده)به مراتب کمتر خواهد شد و سبب کاهش وزن مرده سقف می‌شود .

• تجدید پذیری قالب (خرید و کرایه قالب)
در صورتی که در پروژه از سقف وافل استفاده شود، بلوک های ماندگار در سقف نیازی نیستند و حذف میشوند. زیرا هزینه تیرچه آماده را نخواهیم داشت و تمام هزینه های ناشی از ساخت تیرچه نیز به پروژه برمیگردد. از طرفی چون قالب های وافل پلاستیکی هستند و پس از اتمام کار به آنها نیازی نداریم، میتوان آنها را به کارخانه ای که از آن خریداری شده اند فروخت تا چندین بار دیگر نیز استفاده شوند، پس از پایان عمر مفید نیز قابل بازیافت هستند و علاوه بر کاهش هزینه ها برای محیط زیست نیز آسیب کمی دارند.

• اجرایی
این سقف ها در قیاس با سیستم های دال و دال مجوف، ابزار خاصی برای زیرسازی نیاز ندارند، مش پایین نیز ندارند. علاوه بر اینها تیرچه های سقف وافل نیز هزینه کمتری نسبت به سایر سقف ها دارد.

بتن ریزی سقف وافل در یک لایه صورت میپذیرد این مورد در حالی است که در دال های تخت توخالی، عبور بتن در زیر قالب در دو مرحله انجام میشود که این امر هزینه کار را بالا میبرد. سرعت و راحتی اجرای سقف وافل علاوه بر مزایایی که در بالا عنوان شد ، باعث میشود که پروژه ها از نظر زمانی نیز سریعتر پیش روند و همین امر بر هزینه های کارگاه، کارگر و ... اثر گذار است.

خرید قالب وافل یا اجاره قالب وافل؟
یکی از مسائل مهم،کاهش هزینه، اجرای سقف وافل می‌باشد که شرکت آبـا با توجه به نیازهای کارفرمایان و پیمانکاران اقدام به فروش و اجاره قالب وافل کرده است که هر کدام از این شرایط دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشد .

یکی از فاکتور های مهمی که میتواند هزینه را کاهش دهد، اجرای سقف وافل است. که شرکت های سازنده معمولا قالب های وافل را به صورت فروشی و اجاره ای در اختیار پیمانکار قرار میدهند. که هرکدام از این روش ها مزایا و معایبی دارد.

فروش قالب وافل:پیمانکار میتوان با توجه به نیاز هر پروژه، از جمله تعداد و نوع قالب ها و تعداد سقف ها و همچنین کیفیت مناسبی که برای هر قسمت لازم است، تعدادی قالب وافل خریداری کند.
اجاره قالب: قالبهای وافل تنوع زیادی دارند و گاهی خرید آنها هزینه بر بوده و ضروری نیست، علاوه بر اینها هزینه نگهداری و استهلاک این قالبها ممکن است برای پیمانکاران زیاد باشد . بنابراین در این شرکت این امکان وجود دارد که قالب های مورد نظر خود را اجاره کنید.

بازخرید قالب وافل: در بسیاری از مواقع ، پیمانکاران فقط در یک یا تعداد محدودی از پروژه ها نیاز به قالب وافل دارند. بنابراین میتوانید قالب ها را پس از استفاده به این شرکت بفروشید تا از هزینه های پروژه نیز کم شود.

• توصیه پایانی:
اگر پیمانکار تخصصی سقف های وافل هستید، این قالبها کاربردهای زیادی برای شما دارند پس بهتر است که آنها را خریداری کنید و در مواقعی که لازم دارید استفاده نمایید و به دید یک ابزار دائمی کار به آنها نگاه کنید. ولی اگر فقط مالک یا مجری یک پروژه هستید میتوانید با اجاره کردن قالب های وافل، در هزینه های خوئ صرفه جویی کرده و یک سقف مستحکم و زیبا نیز داشته باشید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top