به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دویست و پنجاه و پنجمین، جلسه هیئت عالى جذب اعضاى هیئت علمى دانشگاهها و مراکز آموزشى شوراى عالى انقلاب فرهنگى به ریاست محمدعلى کىنژاد، رئیس هیئت عالی جذب، در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.
در ابتدای جلسه کینژاد در خصوص انطباق اعلام نیازهای جذب دانشگاهها بر اساس آمایش آموزش عالی اظهار داشت: بنا به اعلام معاون پژوهشی وزارت علوم، تا کنون مرحله ادغام 90 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به 42 مرکز به صورت استان به استان انجام شده، لذا پیادهسازی رشته به رشته اعلام نیازها به صورت دفعی برای فراخوان آتی غیر ممکن است.
وی با اشاره به کاهش دانشجوی برخی از دانشگاهها و موقعیت جغرافیایی رشتهها تصریح کرد: به همین دلیل باید تطبیق رشتهها بر اساس آمایش آموزش عالی صورت پذیرد.
همچنین حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: از آنجا که فرآیند اخذ مجوز جذب و تأمین اعتبار فرآیندی پیچیده است، ضرورت دارد اعلام نیازها بر پایه آمایش آموزش عالی بارگذاری شود.
در ادامه جلسه محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد جذب حق التدریسها با لحاظ کد مدرسی اظهار داشت: با انجام فرآیند جذب برای مدرسین 90هزار مدرس دانشگاه آزاد اسلامی به 40هزار تقلیل پیدا کرده و صلاحیت مدرسی برای این افراد صادر شده است.
در ادامه محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، به ارائه گزارشی از نحوه اجرای بررسی صلاحیت مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: در سال 95 آئیننامه جداگانه برای دانشگاه جامع علمی کاربردی در هیئت عالی جذب تصویب و ابلاغ شد.
وی ادامه داد: بلافاصله بعد از این ابلاغ ورودیهای جذب مدرسین بسته شد و تعداد مراکز آموزش عالی پس از طرح ساماندهی آموزش عالی از هزار مرکز به 600 مرکز تقلیل یافت.
امید اضافه کرد: پالایش اولیه بر اساس معدل، مدرک کارشناسی ارشد و کف امتیاز علمی انجام شد و مدرسین از 90هزار نفر به 25هزار نفر تقلیل پیدا کردند و همگی دارای کد مدرسی بودند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در حال حاضر نسبت مدرس به دانشجو در این دانشگاه یک به 8 است، خاطرنشان کرد: مجموع مدرسین دارای صلاحیت مدرسی از سال 95 تاکنون 34هزار و 171 نفر است.
در ادامه اعضای جلسه به بیان نظرات در مورد گزارش ارائه شده، پرداختند و بر انعکاس اقدام با ارزش دانشگاه جامع علمی کاربردی در کیفیت بخشی و ساماندهی بخشهای علمی و عمومی، در شورای اسلامی شدن دانشگاهها تأکید کردند.
همچنین در ادامه جلسه در خصوص همترازی دانشگاههای متقاضیان جذب هیئت علمی در وزارتین علوم و بهداشت بحث و بررسی شد.
در پایان جلسه تعدادی از اعضای هیئت های اجرایی جذب و کارگروههای صلاحیت عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ملایر، آیت الله بروجردی، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه، علوم انتظامی، الزهرا، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شاهد، پژوهشگاه علوم و فنون هستهای، زابل، تربیت پاسداری و دامغان تأیید صلاحیت شدند.
متاسفانه از شروع کرونا دانشگاه ها بخصوص آزاد هیچ نظارتی روی کار اساتید که آنلاین انجام می دن ندارد و برخی اساتید اصلا موقع تدریس آنلاین اصلا فکر نمی کنند که در خانه مردم نشسته اند و هر حرف و حدیثی با دانشجو رد و بدل می کنند.گو اینکه دانشجو بخصوص در دوره های تکمیلی خودش می تواند با معرفی منابع درسش را خوب بخواند و به نشطرم سه یا چهار جلسه آنلاین برای رفع اشکال کافی است.
با تشکر
ار ما.گفتن بود
از ما گفتن بود.