تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/08/07 - 11:10
کد خبر: 374444

سرنوشت نامعلوم برداشتی‌ها از صندوق توسعه ملی؛

مدبرانه‌های یک رئیس جمهور!

مدبرانه‌های یک رئیس جمهور!

تا اینجا دانستیم که مبلغ زیادی از صندوق توسعه ملی توسط دولت برداشته شده است، اما فقط ۳۰ درصد این مبلغ برای مقابله با کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرارگرفته است و مابقی آن سرنوشتش ناپیدا است. در این ایام کرونایی همه مردم از گرانی ها، بیکاری ها، مشکلات معیشتی، حقوق کم و مسائل اقتصادی ناله میکنند و تقریبا نَقل همه مجالس همین موضوعات شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید بهتر باشد در ابتدای یادداشت کمی صندوق توسعه ملی را بشناسانیم و بعد به مبالغ برداشتی و مبالغ بلاتکلیف از آن در ایام کرونا بپردازیم. صندوق توسعه ملی برای کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی و باهدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز، میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تأسیس گردید.

از دارایی این صندوق میتوان برای حل مسائلی که در شرایط خاص و بحرانی در کشور به وجود میآید استفاده کرد. برداشت از صندوق توسعه ملی امری طبیعی و قانونی است که چگونگی و چرایی آن را هم قانون مجلس مشخص کرده است. پس اکنون که در شرایط خاص کرونایی هستیم هم دولت میتواند از این صندوق مبالغی را برای حل مشکلات بهداشتی و معیشتی مردم برداشت کند. اما روند کار دولت دوازدهم در این ایام به چه صورت بوده است؟ آیا همان روند طبیعی را طی کرده و به صورت قانونی مبالغی برداشت شده است و خرج بیمارستان‌ها و پزشکان و پرستاران محترم و زحمتکش ما شده است یا خیر؟ در ادامه باید بدانیم که در فروردین امسال رئیسجمهور که برای برداشت از این صندوق اختیاراتی را داشته است، از رهبر انقلاب اجازه گرفت که مبالغی را برای مقابله با شیوع کرونا برداشت کند؛ اینکه این اجازه گرفتن همراه با سیاستی بوده است یا نه و روند درخواست از رهبری و تشکر‌ها نوعی سیاسیکاری و تا حدودی غیرطبیعی بوده است بماند و جای بحث ما نیست.

سرنوشت نامعلوم برداشتی‌ها از صندوق توسعه ملی؛

مسلماً رهبری در شرایط سیل و زلزله و کرونا و ... اجازه برداشت از این مبالغ را میدهند و مخالفتی ندارند. رهبر انقلاب پس از گذشت ۱۱ روز با درخواست رئیس جمهور موافقت کردند. بعد از موافقت ایشان کسانی از سران دولت ازجمله محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری، از رهبر انقلاب تشکر کردند.

محمود واعظی در حساب توییتری خود نوشت: «لازم است از رهبر معظم انقلاب قدردانی کنیم که با صدور اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی دست دولت را برای اعطای این تسهیلات به مردم باز کردند. موافقت رهبر انقلاب با برداشت از این صندوق در فروردین امسال وبرای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور و کمک به بهبود وضعیت مالی دولت در قسمت‌های مختلف صورت گرفت.»

درنهایت پس از برداشت این مبلغ، روحانی دستور داده که این یک میلیارد یورو به مصرف نیاز‌های وزارت بهداشت برسد و تا میزان ممکن از تولیدات داخلی شرکت‌های دانشبنیان استفاده شود. براساس گزارش ها، دولت قرار است بخشی از این یک میلیارد یورو را به صندوق بیمه بیکاری پرداخت کند، اما آیا این مبلغ در محل خودش خرج شده است یا نه؟ این سؤالی است که بعد از اظهارات وزارت بهداشت ذهن ما را مشغول کرده است. آنجایی که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت بعد از موافقت مقام معظم رهبری گفت: «فکر میکنم کمتر از یک سوم آن مبلغ تا الآن وصول شده باشد.»

همینطور بعد از ۶ ماه از دستور رهبر انقلاب، سعید نمکی، وزیر بهداشت، در صفحه اینستاگرام خود نامه‌ای مینویسد و در آن نامه اظهار می‌کند: «ما پس از حدود ۷ ماه از ۱ میلیارد یورو تخصیصی کمتر از ۳۰ درصد را گرفته ایم.»

سرنوشت نامعلوم برداشتی‌ها از صندوق توسعه ملی؛

با بیانات وزیر بهداشت معلوم می‌شود که ۷۰ درصد از مبلغ برداشتی از صندوق توسعه ملی به عبارتی هنوز در صندوق بانک مرکزی است و با توجه به نیاز کشور و دستور مقام معظم رهبری، باید مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به موضوع پرداخت هرچه سریعتر برداشت از صندوق ذخیره ارزی و نوع خرج و مخارج این موضوع ورود کنند تا هر چه سریعتر دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان ها، پرستاران و پزشکان از این موضوع بهره ببرند، همچنین با استفاده از این مبلغ بتوانند کمک شایانی به روند افزایش بهبودیافتگان بکنند.

تا اینجا دانستیم که مبلغ زیادی از صندوق توسعه ملی توسط دولت برداشته شده است، اما فقط ۳۰ درصد این مبلغ برای مقابله با کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرارگرفته است و مابقی آن سرنوشتش ناپیدا است. در این ایام کرونایی همه مردم از گرانی ها، بیکاری ها، مشکلات معیشتی، حقوق کم و مسائل اقتصادی ناله میکنند و تقریبا نَقل همه مجالس همین موضوعات شده است.

چندی پیش در ۸ مهرماه اردشیر مطهری، از نمایندگان مجلس گفته بود: «آقای رئیس جمهور که خودت را مخفی کرده‌ای آیا میدانی مردم میگویند خدا روحانی را لعنت کند؟»

روحانی رئیس جمهوری که درانتقاد از دولت دهم یعنی دولت احمدی نژاد گفته بود: «مشکل گرانی را بر گردن تحریم‌ها نیندازید و معتقد بود همه ناکارآمدی‌ها را نمیتوان پای تحریم‌ها نوشت».
با تناقضی واضح به انتقادات مردم از عملکرد دولت در عرصه اقتصاد و در برابر اظهارات این نماینده مجلس چنین پاسخ داد: «کمبود و مشکلات اگر میخواهند لعن و نفرین کند آدرس این لعن و نفرین کاخ سفید و واشنگتن دی سی است و کسی آدرس اشتباه به آن‌ها ندهد. لعن را به آدرس درست که کاخ سفید هست بفرستیم.»

این تناقض را چگونه میشود توجیه کرد؟ بالاخره دولت میتواند مقصر مشکلات اقتصادی باشد یا نه تحریم‌ها مقصر آن‌ها هستند؟ این روز‌ها حرف گرانی‌ها همهجا پیچیده است. مردم در ایام کرونا با بیکاری و مشکلات اقتصادی مواجه شدهاند و قیمت پراید و سکه روزبهروز در حال افزایش است. اما رئیس دولت ما بعد از انتقاد از وضع اقتصادی کشور از سوی مردم و نمایندگان آنها، با تناقضی آشکار همانطور که گفتهشده پاسخ میدهد.

سؤال اصلی اینجاست که در این دولت چه اتفاقی دارد رخ میدهد؟ ازیکطرف مشکلات جامعه و مردم حل نمیشود به بهانه اینکه بودجه نداریم و کاری از دست دولت برنمیآید و مقصر مشکلات واشنگتن دی سی و کاخ سفید است و از طرف دیگر امسال این دومین بار است که مبلغ هنگفتی توسط دولت از خزانه مملکت برداشت میشود، اما درنهایت سرنوشتش نامشخص می‌ماند. ۷۰ درصد از یک میلیارد یورو اختصاصی به مشکلات ناشی از کرونا در محل خودش خرج نشد همانطور که طبق گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه ۹۷، تکلیف بخشی از منابع ارز دولتی نامشخص بود که بعداً مشخص شد صرف واردات غذای سگ و گربه و کالا‌های غیراساسی ازجمله درب قوطی و چوب بستنی و ... شده است. این در حالی است که بخش صنعت بیشترین نیاز ارزی برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات را داشت و کشور دست به گریبان تأمین ارز کالا‌های اساسی به ویژه دارو و غذا بود.

سرنوشت نامعلوم برداشتی‌ها از صندوق توسعه ملی؛

یعنی اینجا هم مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با دلار ۴۵۰۰ تومانی سرنوشتش نامعلوم شد و بعد مشخص شد به جای غذا و دارو که نیاز اساسی مردم کشور بوده است، غذای سگ و گربه واردشده است. در شرایط تحریم، کرونا و مشکلات اقتصادی که درامد نفت و گاز با سختی و اندک اندک جمع میگردد و هزینه آن به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، ولی در محل خودش و برای نیاز جامعه و مردم خرج نمی‌شود.

جالب است بدانید چندی پیش یکی از خبرگزاری‌ها این عنوان را در منتشر کرد: «تخصیص ۱۰۰ میلیارد از اعتبارات کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی.» همینطور خبرگزاری دیگری در تهیه گزارشی نوشت که مریم روحانی در سایت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی رزومه‌ای ندارد و بعد از پیگیری از مسئولین این دانشگاه و عدم پاسخگویی صریح آن‌ها مشخص شده که وی اصلاً مراحل جذب هیئت علمی را طی نکرده است.

این خبرگزاری در پایان گزارش خود اینگونه نوشته است: «جستوجوی این خبرگزاری مبنی بر اینکه خانم مریم روحانی دکترای خود را از کدام دانشگاه گرفته است، بینتیجه ماند، تنها خبری که درباره تحصیل ایشان در دسترس است، دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد ایشان در رشته زیستشناسی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است که در دیماه سال ۱۳۹۲ انجامشده است. احتمالاً پس از آن خانم روحانی دکترای خود را هم گذرانده باشد، اما آقای خجسته اطلاعاتی دراینباره در اختیار خبرنگار قرار نداد و بخش رزومه تحصیلی ایشان هم در سایت دانشگاه، خالی است.»

با این همه شگفتانه و رفتار مدبرانه از طرف دولت، امید است که دستیپرده میان مردم و مسئولین را بدرد تا حداقل مردم دریابند در هیئت دولت چه می‌گذرد!

گزارش از کوثر پاریزی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top