تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/08/11 - 02:07
کد خبر: 374706

۲ اتفاق جنجالی در دانشکده فناوری‌های نوین؛

۳ تخلف بزرگ در ماجرای اختصاص ۱۲۰ میلیارد به یک دانشکده/ تایید و تکذیب مسئولان دولتی

۳ تخلف بزرگ در ماجرای اختصاص ۱۲۰ میلیارد به یک دانشکده/ تایید و تکذیب مسئولان دولتی

انتقادات به جذب دختر رئیس جمهور همچنان ادامه داشت تا اینکه علی رغم تکذیب رئیس دفتر رئیس‌جمهور و روابط عمومی دانشگاه شهیدبهشتی؛ ماجرای هیات علمی شدن دختر روحانی توسط رئیس دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی تایید شد! نکته جالب اینکه در این تکذیبیه اسمی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برده نشده بود و رسانه های حامی دولت هم با پوشش گسترده این اطلاعیه سعی کردند به نوعی افکار عمومی را منحرف کرده و به انتقادات پایان دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشکده فناوری‌های نوین  یکی از دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است که در سال ۱۳۸۳ افتتاح شد، دانشکده ای که در روزهای اخیر حواشی و مسائلی موجب شد تا نامش بیشتر شنیده شود، مسائلی که اعتراض هایی را هم از سوی برخی نمایندگان مجلس، دانشگاهیان و تشکل‌های دانشگاهی در پی داشت.

در روزهای اخیر انتشار اخباری درباره جذب دختر رئیس جمهور به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و همچنین بحث تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان از بودجه ای که از  صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا درنظر گرفته شد، برای ساخت این دانشکده، موجب شد تا پای نمایندگان مجلس و دیوان محاسبات به این مساله باز شود که در ادامه به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.

* ماجرای اول؛ جذب دختر رئیس جمهور در دانشکده فناوری‌های نوین

اخیرا اخباری منتشر شد مبنی براینکه برخی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بنا دارند، خانم مریم روحانی فرزند رئیس‌جمهور را به عنوان عضو هیئت علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی این دانشگاه به خدمت بگیرند، موضوعی که مورد اعتراض برخی از دانشگاهیان و نمایندگان مجلس قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

سرنوشت نامعلوم برداشتی‌ها از صندوق توسعه ملی؛
مدبرانه‌های یک رئیس جمهور!

** توضیحات روابط عمومی دانشگاه

با شدت گرفتن انتقادات به ماجرای هیات علمی‌شدن دختر رئیس‌جمهور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روابط دانشگاه توضیحاتی را ارائه کرد که به نوعی این خبر را تایید می‌کرد.

توضیحات روابط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه آمده است: « خانم دکتر مریم روحانی فارغ التحصیل رشته دکترای زیست فناوری پزشکی از انستیتو پاستور ایران است که پس از فارغ‌التحصیلی درخواست گذراندن تعهدات قانونی خود را در آذرماه سال ۹۸ به دانشکده‌های فن آوری‌های نوین پزشکی دانشگاه ارائه داده‌ و پس از ارزیابی سوابق تحصیلی و تحقیقاتی نامبرده در دانشکده مذکور درخواست ایشان جهت شروع خدمت در گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی با نظر موافق به معاونت آموزشی دانشگاه اعلام می‌گردد، معاونت آموزشی دانشگاه نیز بر اساس ماده ۱۴ آیین‌نامه اداری و استخدامی اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور و همچنین بخشنامه شماره ۳۵۷۳/۵۰۰/د معاونت آموزشی وزارت متبوع به مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت منعکس می‌کند و پس از آن مرکز امور هیات علمی وزارت متبوع طی نامه شماره ۴۱۷۸/۵۰۶/د مورخ ۲۱/۰۹/۹۸ موافقت خود را جهت انجام تعهدات قانونی در قالب هیات علمی ایشان به دانشگاه اعلام کرد. برهمین اساس وی جهت گذراندن تعهدات قانونی از تاریخ 18 بهمن 98 به عنوان عضو هیات علمی تعهداتی در دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی شروع به کار نموده است.

قابل ذکر است در حال حاضر تعداد 289 نفر از اعضای هیات علمی تعهداتی با شرایط مشابه ایشان در دانشگاه مشغول گذراندن تعهدات قانونی خود می‌باشند و طبق ماده 14 آیین‌نامه اداری و استخدامی اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، مجوزی برای استخدام رسمی آنها نمی‌باشد و به کارگیری متعهدین خدمت مستلزم وجود ردیف سازمانی بلاتصدی و مجوز استخدام به عنوان عضو هیات علمی نمی‌باشد و این افراد صرفاً تعهدات قانونی را در دانشگاه طی خواهند کرد.

بدیهی است پس از پایان تعهدات رابطه کاری این گونه افراد با دانشگاه قطع خواهد شد و صرفاً افرادی به استخدام هیات علمی دانشگاه در خواهند آمد که در فراخوان جذب اعضاء هیات علمی دانشگاه شرکت کنند.

بیشتر بخوانید

واکنش سخنگوی دولت به اختصاص بودجه کرونا به یک دانشکده

** دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره هیات علمی شدن دختر رئیس‌جمهور شفا‌ف‌سازی کند

انتقادات به موضوع جذب دختر رئیس جمهور همچنان ادامه داشت تا اینکه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با ارسال نامه‌ای به علیرضا زالی، رئیس دانشگاه، خواهان شفاف‌سازی درباره هیات علمی شدن دختر رئیس‌جمهور  شد.

این تشکل دانشجویی در نامه خود نوشت: با توجه به شایعات و شائبه‌هایی که در خصوص انتخاب خانم دکتر مریم روحانی، فرزند ریاست محترم جمهوری، به عنوان عضو هیئت علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بدون طی شدن روال قانونی ایجاد شده است، من جمله عدم درخواست گروه مربوطه و تأیید رئیس دانشکده و نیز عدم ارتباط رشته تحصیلی ایشان (بیوتکنولوژی پزشکی) با گروه مذبور، از جنابعالی به عنوان رئیس دانشگاه و رئیس هیئت اجرایی جذب دانشگاه، تقاضا می‌گردد همچون همیشه که دأب جنابعالی بر شفافیت بودن است، در این خصوص روشنگری‌های لازم را مبذول فرمایید.

بسیج دانشجویی طبق وظیفه شرعی خود مبنی بر عدالتخواهی در حیطه آموزش، مطالبه‌گری در این موضوع را تا حصول نتیجه ادامه خواهد داد.

** وقتی مسئولان دولتی زیر بار تائید خبر جذب دختر رئیس جمهور نمی روند

انتقادات به هیات علمی شدن دختر رئیس جمهور در یکی از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حال افزایش بود، در این میان برخی رسانه‌ها در اخبار خود به جای اینکه عنوان علوم پزشکی شهیدبهشتی ( دانشگاهی که زیر مجموعه وزارت بهداشت است) را کامل مطرح کنند، به اختصار از جذب دختر رئیس جمهور در دانشگاه شهیدبهشتی نام بردند، همین موضوع موجب شد تا روابط عمومی دانشگاه شهیدبهشتی ( دانشگاه زیر نظر وزرارت علوم) به کمک دولت بیاید و طی اطلاعیه ای جذب دختر رئیس جمهور در این دانشگاه را با قدرت تکذیب کند.

دانشگاه شهیدبهشتی درست می‌گفت و دختر رئیس جمهور در این دانشگاه هیات علمی نشده بود، دختر رئیس جمهور در دانشگاه "علوم پزشکی" شهیدبهشتی جذب شده بود، اما به نظر می‌رسید برخی سعی دارند با استفاده از اشتباهات برخی در بیان درست یا ناقص عنوان دانشگاه، اصل موضوع را تکذیب کرده و اذهان عمومی را منحرف کنند.

روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که دختر حسن روحانی هیچگاه در دانشگاه شهید بهشتی حتی به عنوان حق التدریس هم حضور نداشته است و رشته تحصیلی وی نیز نسبت و قرابتی با رشته‌های تحصیلی این دانشگاه ندارد!

نکته جالب اینکه در این تکذیبیه اسمی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برده نشده بود و رسانه های حامی دولت هم با پوشش گسترده این اطلاعیه سعی کردند به نوعی افکار عمومی را منحرف کرده و به انتقادات پایان دهند. 

البته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری هم در حواشی یکی از جلسات دولت در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفته بود: من درباره عضویت فرزند آقای روحانی در هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرس‌وجو کردم و به من گفتند که اصلا چنین چیزی نیست؛ در واقع اصل کسی که نشسته این سناریو را طراحی کرده، خبرنگاران را سر کار گذاشته که از مسئولین در این باره بپرسند درحالی که دختر آقای رئیس جمهوری اصلا در هیئت علمی آن دانشگاه عضویت ندارد.

** از تکذیب جذب فرزند رئیس جمهور تا تائید ماجرا از سوی رئیس دانشکده

توضیحات روابط عمومی دانشگاه شهیدبهشتی و اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور نمایندگان مجلس و تشکل های دانشجویی را از پیگیری ماجرا منصرف نکرد، بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی شهیدبهشتی همچنان پیگر ماجرا بودند.

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یکی از نشست های دانشجویی با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی شهیدبهشتی که پیرامون بحث هیئت علمی شدن دختر رئیس جمهور در دانشکده فناوری های نوین و اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه ستادملی مبارزه با کرونا به ساخت و تجهیز این دانشکده برگزار شد، هم تخصیص اعتبارات کرونا به خرید ساختمان برای دانشکده غیرقانونی دانست و هم خواستار بررسی بیشتر برای ماجرای جذب دختر رئیس جمهور شد.

بیشتر بخوانید

بررسی شرایط جذب دختر رئیس‌جمهور بعنوان عضو هیئت علمی/ وزیر بهداشت درباره بودجه ۱۲۰ میلیاردی باید شفاف‌سازی کند +فیلم

** علیرغم همه تکذیب‌ها؛ جذب دختر رئیس جمهور در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تائید شد!

انتقادات به جذب دختر رئیس جمهور همچنان ادامه داشت تا اینکه علی رغم تکذیب رئیس دفتر رئیس‌جمهور و روابط عمومی دانشگاه شهیدبهشتی؛ ماجرای هیات علمی شدن دختر روحانی توسط رئیس دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی تایید شد! 

ماجرا از این قرار بود که آرش خجسته رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در جواب نامه بسیج دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضویت مریم روحانی دختر رئیس جمهور به عنوان هیئت علمی این دانشگاه را تایید کرد.

به گفته خجسته، خانم روحانی از تاریخ ۹۸/۱۰/۱۸ به عنوان عضو هیات علمی تعهداتی (ضریب k) در دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شروع به کار کرده است.

* ماجرای دوم؛ اختصاص ۱۲۰ میلیارد از پول مبارزه با کرونا به دانشکده فناوری های نوین!

در حالیکه ماجرای جذب دختر رئیس جمهور هنوز انتقاداتی را به دنبال داشت، بحث اختصاص 120 میلیارد از پول مبارزه با کرونا به دانشکده فناوری های نوین حاشیه دیگری برای این دانشکده ایجاد شد!

ماجرا از این قرار بود که علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با نهایت تاسف همچنان می‌بینیم که پروژه‌های فراوانی در اقصی نقاط کشور به دلیل کمبود اعتبار تخصیصی بر زمین مانده و اهتمامی نیز برای تکمیل این طرح‌های عمرانی وجود ندارد اما در کمال ناباوری اعتبارات کلان به سمت یک دانشکده سرازیر می‌شود.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید می کند: در حالیکه صدها پروژه مشابه در شهرستان‌ها بر زمین مانده، چرا ظرف ۴۸ ساعت آنهم با مکاتبه مستقیم دانشگاه شهید بهشتی تهران بدون رعایت سلسله مراتب اداری، مجوز برداشت مبلغ یکصد میلیارد تومان را برای خرید ملک مورد نظر دانشکده فوق الذکر از صندوق توسعه ملی صادر می‌شود.

** ۳ تخلف بزرگ در ماجرای اختصاص ۱۲۰ میلیارد از بودجه مقابله باکرونا به یک دانشکده

بعد از انتشار این خبر، حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در مجلس هم به موضوع ورود کرد و اظهار داشت: رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه به بهانه احداث ساختمان دانشکده‌ای صد میلیارد تومان از منابع ستاد ملی مقابله با کرونا را تخصیص داده‌اند که این اقدام، ۳ تخلف بزرگ محسوب می‌شود.

تخطی از قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، تخلف در اجرای قانون بودجه سال ۹۹ و تخطی از قوانین و مقررات سازمان برنامه و بودجه سه تخلفی است که نقدعلی معتقد است درباره تخصیص اعتبار برای دانشکده فناوری‌های نوین رخ داده است.

** نامه‌ نوبخت درباره اختصاص مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان به دانشکده فناوری‌های نوین 

علیرغم سکوت برخی مسئولان مربوطه نسبت به موضوع اختصاص مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان به دانشکده فناوری‌های نوین، در ۳۰ تیرماه ۹۹ بود که نامه‌ محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه منتشر شد که در آن آمده بود: مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان از محل «اعتبارات صندوق توسعه ملی- منابع یک میلیارد یورویی بابت تامین هزینه‌های مدیریت و مقابله با کرونا» برای خرید ساختمان و بهسازی دانشکده فناوری‌های نوین اختصاص یابد؛ در این نامه تاکید شده بود که این تخصیص «حسب دستور رئیس جمهور در تاریخ ۳۰ تیرماه» صورت می‌گیرد. (جزئیات بیشتر)

** اعتراض نمایندگان به تخصیص ۱۲۰ میلیارد به ساختمان دانشکده / نمایندگان مجلس خطاب به رئیس‌جمهوری: علت تخصیص این بودجه در تنگنای مالی چیست؟

نامه مذکور انتقادات برخی نمایندگان را درپی داشت و آنها معتقد بودند که نباید از محل کرونا بودجه‌ای برای یک دانشکده اختصاص یابد. در همین راستا جمعی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کرده و به رئیس‌جمهور تذکر دادند.

نمایندگان مجلس در این باره تاکید کرده بودند: چرا از اعتبارات برداشت شده از صندوق توسعه ملی که برای مقابله و مدیریت عوارض کرونا باید هزینه می‌شد ۱۲۰ میلیارد تومان برای خرید ساختمان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هزینه شده است؟

در ادامه تذکر نمایندگان آمده بود: با عنایت به گزارش رسمی دیوان محاسبات کشور، به بهانه احداث ساختمان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

نمایندگان مجلس در بخش دیگری از تذکر خود از دولت خواسته بودند تا به جای صدور بیانیه‌های تکذیبیه در روند تخصیص سفارشی بودجه و اقدامات تبعیض آمیز در تخصیص بودجه در تنگناهای مالی کشور، با پذیرش اشتباه پاسخگوی افکار عمومی باشد.

** نامه بسیج دانشجویی به دیوان محاسبات درباره اختصاص ۱۲۰ میلیارد به پروژه ساخت‌وساز در دانشگاه علوم پزشکی بهشتی

در پی انتقاداتی که به موضوع  اختصاص 120 میلیارد به پروژه ساخت‌وساز در دانشگاه علوم پزشکی بهشتی صورت می گرفت، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم طی نامه‌ای از مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور خواست تا نحوه هزینه‌کرد مبلغ یک میلیارد یورویی برداشت شده از صندوق توسعه ملی را پیگیری کند.

در این نامه آمده بود: در این وضعیت که دریافتی برخی از نیروهای فداکار و خدوم کادر درمان حتی از سال گذشته کمتر شده و پیگیری‌های فراوان وزارت بهداشت جهت تخصیص مبلغ باقی‌مانده از کمک یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی، بی‌نتیجه مانده است، انتشار خبر تخصیص مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومانی از محل این اعتبارات به یک پروژه ساخت‌وساز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جامعه بهداشت و درمان را در شوک فرو برد.

در بخش دیگری از این نامه تاکید شده بود: مطابق این اظهارات، پس از ورود نهادهای نظارتی به این موضوع، محل اعتبارات مذکور از «اعتبارات صندوق توسعه ملی» به «اعتبارات خاص ریاست‌جمهوری» تغییر یافته، تا ایراد قانونی به آن وارد نشود! 

حال این سؤال مطرح است؛ در وضعیت فعلی که وزارت بهداشت از کمبود شدید بودجه جهت مدیریت و مقابله با کرونا رنج برده و احتیاج مبرمی به این کمک یک میلیارد یورویی دارد، چرا بخشی از این مبلغ در راستای احداث و تجهیز ساختمان دانشکده مذکور هزینه شده است؟

دانشجویان بسیجی در این نامه از رئیس دیوان محاسبات کشور خواسته بودند تا دستورات لازم را جهت شفاف‌سازی و پیگیری این موضوع صادر کند.

** درخواست یک تشکل دانشجویی از وزیر بهداشت برای پیگیری و شفاف سازی ماجرای پرداخت ۱۲۰ میلیاردی

«انجمن اسلامی دانشجویان 1348» دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هم در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، از وی درخواست کرد موضوع پرداخت 120 میلیارد تومان از بودجه یک میلیارد یورییِ مقابله با کرونا برای خرید یا ساخت دانشکده فناوری های نوین این دانشگاه را پیگیری و شفاف‌سازی کند.

در این نامه آمده بود: سوال اصلی این است این بودجه که برای پرداخت حق و حقوق کادر درمان و تزریق نیروی تازه نفس اختصاص یافته بود و همچنین ضرورت های بیشتری از جمله ساخت و تجهیز فضاهایی برای شرایط حاد کنونی جهت هزینه کرد وجود داشت چرا این بودجه طبق اخبار در دانشکده ای باید مصرف شود که گفته می شود دختر رئیس جمهور قرار است به عنوان هیئت علمی آنجا مشغول شود؟ لذا از جنابعالی تقاضا داریم از آنجایی که این مبلغ از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص یافته بود و حال باتوجه با خبرها احتمال صرف شدن این بودجه در جاهای دیگری هست این موضوع را پیگیری و به طور کامل شفاف سازی کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top