تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/08/12 - 12:09
کد خبر: 374874

افشاگری مدیرعامل شستا از انتصابات گذشته این شرکت

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا)، با اشاره به انتخابات و انتصابات در هیئت مدیره شرکت های شستا گفت: مجموعه ای ملی را اداره می کنیم و در انتصابات افراد، قرمز و آبی نکردیم و آنها بر اساس صلاحیت ها و توانمندی متناسب با بنگاهی که می خواهند وارد آن شوند چیدمان شدند. از همه طیف های فکری و سیاسی و جریانات کشور در ترکیب هیئت مدیره ها حضور دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، محمد رضوانی فر در ارتباطی لایو از طریق اینستاگرام با بیان اینکه حدود دوسالی از قبول مسئولیت و حضور دکتر شریعتمداری در وزارت رفاه و سپردن امانت شستا به این حقیر می گذرد گفت: در این مدت اصل حاکمیت شفافیت بر همه تصمیم گیری ها حاکم شد و آخرین تغییرات و داده ها در سامانه های شستا بارگذاری شده است.

وی افزود: این اتفاقات در مجموعه ای رخ داده که قبلا داده ها و گزاره ها افشا نشده بود. با انتشار لیست و ترکیب هیئت مدیره شرکت ها امکان نقد فراهم شد که بسیار خوب است. این مهم به واسطه جسارت و شجاعت مجموعه دکتر شریعتمداری در ایجاد شفافیت حاصل شد.

مدیرعامل شستا با اشاره به انتخابات و انتصابات در هیئت مدیره شرکت های شستا گفت: مجموعه ای ملی را اداره می کنیم و در انتصابات افراد، قرمز و آبی نکردیم و آنها بر اساس صلاحیت ها و توانمندی متناسب با بنگاهی که می خواهند وارد آن شوند چیدمان شدند. از همه طیف های فکری و سیاسی و جریانات کشور در ترکیب هیئت مدیره ها حضور دارند.

رضوانی فر افزود: اگر هم توفیقی حاصل می شود و سود خالص شستا نسبت به مدت مشابه دوسال قبل ۱۴ برابر می شود و در شش ماه امسال بسیاری هولدینگ های ما معادل کل سود سال گذشته شان، سود خالص محقق می کنند و شمار ۴۰ شرکت زیان ده ما به شش تا هفت شرکت تقلیل می یابد، ماحصل بکارگیری این نیروها در ترکیب هیئت مدیره شرکت هاست.

وی افزود: هرمجموعه ای در روند اصلاحی که پیش گرفته است حتما ممکن است نواقصی در فرایندهایی مانند انتصابات داشته باشد اما توجه داشته باشید درباره شرکتی صحبت می کنیم که در گذشته درباره ۵۰ درصد انتصاباتش حتی یک برگ کاغذ وجود ندارد و در مقطعی ۲۴۰ فرد را در یک شبانه روز در قالب یک یادداشت عادی اداری منصوب کرده اند.

رضوانی فر افزود: اما اکنون فرایند تصمیم گیری شفاف مبتنی بر اصول حاکمیت شرکتی و مداخله ذینفعان در تصمیم گیری نهایی بر اساس دستورالعمل های شسته و رفته است.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه قریب به ۷۵ درصد اعضای منصوب شده در هیئت مدیره ها مدرک فوق لیسانس به بالا دارند؛ در حالی که این رقم در گذشته  زیر ۵۰ درصد بود گفت: میانگین سنی اعضای هیئت مدیره شرکت ها از ۵۷ به ۴۳ سال کاهش یافته است.

رضوانی فر تاکید کرد: مجموعه ای که می‌خواهد از همه ظرفیت ها استفاده کند، هیچ محدودیتی برای ورودی ندارد و همه ذی نفعان از مدیران استانی، مدیران ملی، نمایندگان و دیگر افراد می‌توانند خودشان را کاندید حضور در ترکیب هیئت مدیره ها کنند.

وی با اشاره به طراحی سامانه ای با عنوان سامانه یکپارچه مدیران و انتصابات گفت: افراد می‌توانند رزومه های خود را در این سامانه بارگذاری کنند؛ وقتی فرایند کامل شد، دو آیین نامه برای ادامه کار داریم. طبق یک آیین نامه به هر فردی بر اساس تحصیلات، دانشگاه محل تحصیل، سوابق کاری، سوابق عضویت در هیئت مدیره و غیره امتیازی تعلق می گیرد.

مدیرعامل شستا ادامه داد: آیین نامه ای داریم که مشخص می کند هر شرکت چه امتیازاتی دارد؛ برای هرشرکت نیز نمره ای استخراج می شود و مبنای ورود هر فرد به هیئت مدیره هر شرکت این است که امتیاز فرد از امتیاز شرکت بالاتر باشد. آیین نامه و دستورالعمل روشن است.

رضوانی فر در ادامه بیان کرد: سپس بر اساس بالاترین امتیازات برنامه افراد دریافت می‌شود و وی وارد کمیته انتصابات هولدینگ می شود و اگر مصوبه گرفت، در هیئت مدیره هولدینگ نیز حاضر می شود و باید مصوبه هیئت مدیره را هم بگیرد. تمامی مستندات در قالب یک دفترچه منسجم به عنوان پیشنهاد هولدینگ بعد از مصوبه کمیته و هیئت مدیره به کمیته انتصابات شستا می رسد و همه امتیازات و سوابق بررسی و فرد تایید یا رد می شود.

وی با اشاره به اینکه فرد پس از اخذ استعلام حراست و اخذ میثاق نامه به کار گرفته می شود گفت: فرد باید تعهدات عمومی و اختصاصی در قالب میثاق نامه را امضا کند. در واقع فرایندی کاملا روشن طی می‌شود.

مدیرعامل شستا ادامه داد: روزی که شفاف سازی فرایند انتصابات را آغاز کردیم تقریبا چیزی به اسم پرونده پرسنلی هیئت مدیر ه ها وجود نداشت؛ اما اکنون درباره همه انتصابات فایل کاملی به تفکیک شرکت ها در سامانه ها بارگذاری شده و موجود است. همچنین آنچه مبنای تصمیم  گیری برای ورود و باقی ماندن یا نماندن در هیئت مدیره است ارزیابی عملکرد و کارنامه ای است که برای او صادر می شود.

رضوانی فر با بیان اینکه ما در اداره بنگاه متناسب با سیاست و استراتژی که وجود دارد یک ترکیب هیئت مدیره بستیم که شامل افراد جوان، با تجربه، تخصص های مختلف حقوقی، صنعتی، مالی، بین الملل و غیره است گفت: اگر در یک شرکتی طرح توسعه و نگرانی تامین مالی داریم و فردی با تخصص مالی را در پتروشیمی منصوب می‌کنیم نباید انتقاد شود که این فرد تخصص پتروشیمی ندارد. باید ترکیب هیئت مدیره را با همدیگر بررسی کنیم.

وی افزود: طیف گسترده ای از افراد با سلایق مختلف را به کار گرفته ایم و اگر موفقیتی حاصل شده به واسطه ترکیب هیئت مدیره هاست.

مدیرعامل شستا با اشاره به اینکه وقتی یک کالبد را معلول می نامیم که از بخشی از ظرفیت های فیزیکی و ذهنی اش نتواند استفاده کند گفت: اینکه در هردوره مدیریتی خط کش بگذاریم و عده ای از افراد را به علت تفاوت در سلیقه شان کنار بگذاریم کالبد شرکت ها دچار معلولیت می شود. یک جامع نگری و نگاه بلندتر و قدرت تعامل بالاتری نیاز است. با تدبیر دکتر شریعتمداری این امکان فراهم شده از همه ظرفیت ها جدای از جهت گیری های سیاسی شان استفاده کنیم.

رضوانی فر تاکید کرد که نگاه ما به اداره شستا، یک نگاه ملی است.

وی در ادامه با اشاره به سامانه یکپارچه مدیران و انتصابات گفت: همه مجموعه های هم تراز شستا، آنچه امروز نمایش می دهیم را نمایش دهند و فرایند انتصاباتشان را عمومی کنند. بنده ۲۲ سال است در بنگاههای اقتصادی کار می کنم و بی اطلاع از مجموعه های دیگر نیستم. ادعای بی ایرادی نمی کنیم ولی ادعا می کنیم امروز به سمت بالغ شدن حرکت می کنیم و تراز ما بالاتر از گذشته است.

مدیرعامل شستا افزود: بالغ بر ۴۰ هزار رکورد ثبت شده در این سامانه داریم. همانطور که گفته شد افراد رزومه خود را در سامانه بارگذاری می کنند. همه فرایندهای بررسی رزومه افراد در کمیته انتصابات در این سامانه ثبت شده است. احکام صادره، استعلام های اخذ شده حراست و مدرک دانشگاهی و ... همگی در سامانه موجود است. ضمن آنکه عملکرد اعضای هیئت مدیره در قالب کارنامه ای با ۲۴ شاخص درج شده و در دسترس است.

وی با اشاره به بورسی شدن شستا گفت: منتظر و مشتاق نقدهای مفروض بر همه فرایندها بوده و هستیم. اما آنچه حاصل شده حاصل تلاش مجموعه نیروی انسانی به کار گرفته شده است که نسبت به گذشته قابل قیاس نیست. با این حال راه ادامه دارد و به دنبال توسعه عملکرد و توسعه شفافیت عملکردی هستیم و هراسی از انتشار اطلاعات مربوط به فعالیت ها نداریم و آن را در راستای بهبود می دانیم.

رضوانی فر ادامه داد: یک زمانی عصر کشاورزی و طلای سبز،طلای سیاه، طلای سرخ و .... بود اما امروز عصر طلای بی رنگ و سرمایه انسانی است. روی سرمایه انسانی رنگ نگذاریم و اجازه دهیم فارغ از صلاحیت، جنسیت، جغرافیای تولد و ... امکان بهره برداری از سرمایه نیروی انسانی برای همه مجموعه ها فراهم باشد.

به گفته وی انتصاب بانوان در این دوره سه برابرِ گذشته است؛ هرچند مطلوب نیست. به گارگیری برادران اهل سنت نیز نسبت به گذشته  4.5 برابر شده است. بنابراین این مسیر را ادامه خواهیم داد و از همه ظرفیت ها  و توانمندی ها استفاده و با هیچ کس درباره علمکردش در اداره بنگاه ها تعارف نخواهیم کرد. هردوره ای ناپاکدستی و عدم توانمندی افراد مشخص شود حتما درباره اش تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: سود تجمیعی هولدینگ های تابعه در شش ماهه سال ۹۸ حدود ۹۲۰۰ میلیارد تومان بود که در شش ماهه اول سال ۹۹ به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده و جهش معناداری در سود خالص اتفاق افتاده و سود خالص 4.5 برابر شده است.

 
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top