تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/08/18 - 10:40
کد خبر: 375497

رضا غلامی

انتخابات آمریکا و چند نکته

انتخابات آمریکا و چند نکته

ترامپ چه رای بیاورد و چه نیاورد نه فقط محصول رای مردم امریکا در دوره قبل است، بلکه در این دوره هم فاصله چندانی با رقیب خود بایدن ندارد و این، یعنی جامعه امریکایی (نه لزوماً نخبگان) چندان هم از سیاست ها و اقدامات ترامپ ناراضی نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» رضا غلامی// انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایالات متحده فراتر از اینکه نهایتاً چه کسی رئیس جمهور بعدی امریکا خواهد بود، از چند جهت قابل توجه است:

یک. قواعد دموکراسی، آن هم در کشوری که به ویژه طی نیم قرن گذشته کانون آزادی معرفی شده است، بیش از آنچه تصور می شد سست و شکننده است.

دو. دموکراسی در منظر امرکایی ها در هر شرایطی به دموکراسی خوب و بد تقسیم می شود و ملاک خوب بودن دموکراسی به انطباق نتیجه آن با منافع آنها وابسته است.

سه. اگر نتیجه دموکراسی دلخواه نبود، می شود با ادعای تقلب و با زیر پا گذاشتن اصول دموکراسی و حقوق مردم، رو به استبداد آورد و جامعه را به آشوب کشاند. ( مانند آنچه در سال ۸۸ در ایران رخ داد )

چهار. جامعه امریکایی یعنی جامعه ای که قله مدرنیته محسوب می شود، آزادی سیاسی خود را از دست رفته می داند و راهی جز اعتراض و اغتشاش را برای کسب آزادی سیاسی خود سراغ ندارد.

پنج. انحصار انتخاب رییس جمهور امریکا از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، و حذف قاعده مند سایر صداها در انتخابات امریکا، با نظام تک حزبی در شوروی سابق و چین و ... تفاوت چندانی ندارد. یعنی اگر ترامپ نباشد چاره ای جز تن دادن به بایدن وجود ندارد.

شش. ترامپ چه رای بیاورد و چه نیاورد نه فقط محصول رای مردم امریکا در دوره قبل است، بلکه در این دوره هم فاصله چندانی با رقیب خود بایدن ندارد و این، یعنی جامعه امریکایی ( نه لزوماً نخبگان ) چندان هم از سیاست ها و اقدامات ترامپ ناراضی نیست.

هفت. ترامپ را نباید یک اتفاق اشتباهی در امریکا تلقی کرد. ترامپ همان باطن منحوس امریکاست که بنا به خواست لابی صهیونیستیِ حاکم بر ایالات متحده، و برای برخی اهداف بروز و ظهور پیدا کرده است.

هشت. چه ترامپ رئیس جمهور بشود و چه بایدن، رئیس جمهور امریکا در دوره چهارساله بعدی روی آرامش را نخواهید دید و مهم تر اینکه ثبات داخلی ایالات متحده تضعیف خواهد شد.

نه. وضع داخلی ایالات متحده خوب نیست و با توجه به تشدید نارضایتی های ناشی از تبعیض نژادی، چالش فقر و غنا و همچنین مسائل و اختلافات بغرنج سیاسی، امریکا سالهای بسیار سختی را پیش روی خود خواهد داشت.

ده. آثار افتضاحاتی که امروز در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مشاهده می شود تنها به حوزه داخلی امریکا محدود نمی شود و حتما بر جایگاه و منزلت جهانی امریکا و مناسباتش با سایر کشورها موثر خواهد بود.

یازده. با توجه به تاثیرگذاری ایالات متحده بر روی کشورهای غربی، در سالهای آتی تکرار نابسامانی سیاسی مشابه امریکا در بعضی کشورهای غربی دور از ذهن نیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top