تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/08/28 - 10:15
کد خبر: 376545

در دومین نشست تخصصی بررسی روش‌های استخدام معلمان مطرح شد؛

آموزش و پرورش با کمبود ۴۰۰ هزار نفری نیرو مواجه است/ دولت عزم جدی در زمینه پذیرش دانشجومعلمانِ دانشگاه فرهنگیان ندارد

آموزش و پرورش با کمبود ۴۰۰ هزار نفری نیرو مواجه است/ دولت عزم جدی در زمینه پذیرش دانشجومعلمانِ دانشگاه فرهنگیان ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از اظهارات قائم پناه درباره خلاهای قانونی، به موثر بودن عوامل دیگری چون نیازسنجی نادقیق و مشکلات بودجه ای اشاره کرد: ما یک مطالعه دقیق در خصوص نیازهای آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی نداشتیم تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. نیازسنجی باید بر اساس متغیرهایی چون سن، جنسیت و مناطق مختلف در کوتاه مدت و بلند مدت انجام شود.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین نشست تخصصی مسیر جذب معلم به همت معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با حضور علی کریمی فیروزجانی و حسین حق وردی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛ حجت الله بنیادی، کارشناس مسائل آموزش و پرورش و استاد دانشگاه فرهنگیان و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مورخ 28 آبان ماه در محل سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد. در آغاز این جلسه حمیدرضا قائم پناه، مسئول مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی فرهنگیان ضمن ارائه توضحاتی درباره محورهای کلی بحث و ضرورت وجود قانون جامع برای جذب معلم  نمایندگان را دعوت به گفت و گو کرد.

علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون نظام جامعی برای تربیت، آموزش و جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود نداشته و تصمیم ها وابسته به نیاز آموزش و پرورش، دفعتا صورت گرفته است. ما سال‌ها نظاره گر این بودیم که مسئولین برنامه ریزی آموزش و پرورش دست روی دست گذاشته و شهریور ماه با چندین هزار کلاس درس بدون معلم مواجه می‌شدند.

وی در ادامه گفت: در نتیجه مجبور به جذب نیرو از شیوه های غیر رسمی شدند که بخش زیادی از نیروهای کنونی آموزش و پرورش از همین طریق وارد شده‌اند. بخش زیادی از این افراد به دلیل جذب فوری ، شایسته و کارآمد برای نظام تعلیم و تربیت نیستند. راه اصلی آن طراحی یک نظام جامع کوتاه مدت و بلند مدت به عنوان نقشه راه برای آموزش و پرورش است. وزارت آموزش و پرورش و معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری در دولت متولی این کار هستند. مجلس یازدهم و کمیسیون آموزش اعتقاد دارد که راه نجات آموزش و پرورش احیای مراکز تربیت معلم است.

وی افزود: ما در عین حال با چندین هزار افرادی مواجه هستیم که به  همین صورت غیر اصولی وارد آموزش و پرورش شده ‌اند. اینها هم شهروندان کشور ودر واقع موکلین ما هستند. این ها  از ابتدا نباید وارد می‌شدند  اما حالا که آمدند، حقوقی دارند و نباید ضایع شود.

کریمی با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف این افراد اشاره کرد: راه این مسیر غیر اصولی باید بسته شود. دولت فعلی عزم جدی را ندارد و انتظاری که ما در زمینه پذیرش دانشگاه فرهنگیان داشتیم برآورده نشده است. دوره چهارساله‌ی دانشگاه فرهنگیان باید از حیث آموزشی، مباحث تربیتی و امکانات رفاهی در بهترین شرایط قرار داشته باشد تا معلمان بتوانند ماموریت خود را به درستی انجام دهند.

در ادامه حسین حق وردی، دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، پس ازصحبت های  قائم پناه درباره خلاهای  قانونی، به موثر بودن عوامل دیگری چون نیازسنجی نادقیق و مشکلات بودجه ای اشاره کرد: ما یک مطالعه دقیق در خصوص نیازهای آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی نداشتیم تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. نیازسنجی باید بر اساس متغیرهایی چون سن، جنسیت و مناطق مختلف در کوتاه مدت و بلند مدت انجام شود. چون تا کنون آمایش خوب انجام نشده، حتی در مناطقی با تراکم نیرو مواجه بودیم. بهترین مسیر برای تامین نیروی معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

وی گروه‌های غیر رسمی آموزش و پرورش را بخش های حاشیه در  آموزش و پرورش خواند و گفت: قانون سال ۸۸، یازده بار الحاقیه خورده است. رفتار حاکمیت و دولت‌های مختلف جوری بوده که در طی این سال‌ها برای گروه‌هایی که مشمول این قوانین نبودند، توقع ایجاد کرده است. ان شا الله با همفکری دولت و مجلس بتوانیم مسیری را طراحی کنیم که هم جذب آموزش و پرورش با کیفیت باشد و هم امری منجر به کاهش کیفیت آموزشی نشود.

حجت الله بنیادی، کارشناس مسائل آموزش و پرورش، خلاهای قانونی تربیت معلم را ناشی از رویکرد غلط در دولت و مجلس دانست و ضمن ارائه آمارهایی از منابع انسانی، گفت: آموزش و پرورش بخش عمده‌ای از نیروهایش را از مسیری غیر از تربیت معلم جذب کرده است. دولت تاکنون هیچ لایحه‌ای برای یک قانون مربوط به محاسبه‌ی نیاز به معلم، به مجلس نفرستاده است. مسئولان سازمان اداری و استخدامی منکر کمبود نیرو می‌شوند چرا که نمایندگان مجلس هیچ چهارچوب قانونی برای نظارت بر تعداد معلم متناسب با دانش آموزان کشور ندارند. مجلس امروز با این طرح در واقع روی مسئله اصلی تمرکز نمی‌کند. با فرض این‌که این چهل یا پنجاه هزار نفر، افراد با صلاحیتی باشند و با تصویب این قانون استخدام شوند، اگر مسیر آینده درست ترسیم نشوند با تهدید های جدی تری روبه رو می‌شویم. از سال ۹۴ به استناد ماده ۴۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)، تعداد دانش اموزان مشمول طرح خرید خدمات به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. یعنی چیزی حدود ۳۵ هزار معلم که به کار گرفته شدند و در مهرماه مدعی استخدام خواهند بود. مجلس باید چشم انداز جذب معلم را با تمهید امکانات ترسیم کند. بدون تمهید امکانات اینکه جذب فقط باید از طریق مراکز تربیت معلم باشد، در حد شعار باقی می‌ماند.

استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: من این اطمینان را دارم که سال ۱۴۰۰ صد هزار نفر دیگر به دلیل رویکرد نادرست دولت و مجلس با تحصن مدعی استخدام خواهند شد. ظلمی که در حق این افراد میشود نیز قابل تامل است. مجلس در برآورد هزینه های خرید خدمات کمترین حقوق را برای آنان در نظر گرفته است.

بنیادی ادامه داد: کل نیروهایی که از طریق دانشگاه فرهنگیان از سال تاسیس تا کنون تامین شده، حدود ۷۲ هزارنفر است. در حالی که نیاز آموزش و پرورش ۴۰۰ هزار نفر بوده است.  حضرت آقا در بند ۳ ابلاغیه سیاستهای کلی تحول در آموزش و پرورش به نظام جامع مدیریت منابع انسانی و بازنگری در جذب در آموزش و پرورش اشاره می‌کنند؛ نه فقط به دانشگاه فرهنگیان. ظرفیت و امکانات این دانشگاه بیش از این خروجی نمی دهد. دوره یکساله مهارت آموزی نیز که کیفیت برگزاری آن محل سوال است با وجود آنکه راهکار اضطراری بوده، اصل قرار گرفته است.

در ادامه میلاد شمسینی، مسئول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و تعدادی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به اظهار نظر پرداختند.‌ کریمی از تشکیل کارگروهی در کمیسیون آموزش برای جمع آوری آمار دقیق و شناخت درست جهت تدوین یک نظام جامع برای جذب معلم خبر داد که فعالیت خود را آغاز کرده است.

نماینده مردم بابل  ضمن تاکید بر ظرفیت سازی و اعتباربخشی به دانشگاه فرهنگیان در طرح جامع نیروی انسانی  خواستار پیگیری این مسائل از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. وی گفت: مجلس در برابر افکار عمومی قرار می‌گیرد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی این‌گونه ملاحظات را ندارد.

حق وردی نیز اشاره کرد: رویکرد مجلس یازدهم توجه به اقشار ضعیف و کم درآمد بوده که نیروهای غیر رسمی آموزش و پرورش نیز جزء این دسته هستند.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد که  یک طرح با عنوان آسیب شناسی از روند استخدام  و طرحی دیگر برای تعیین تکلیف نیروهای غیر رسمی به صورتی که حقشان ضایع نشود، به مجلس ارائه خواهد کرد. نمایندگان مجلس نیز آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top