تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/09/06 - 12:33
کد خبر: 377320

برنامه وزارت علوم برای افزایش جذب و استخدام پژوهشگر پسادکتری

مدیرکل برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از برنامه این وزارتخانه برای تکمیل کادر پژوهشی دانشگاه‌ها و جذب پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی پسادکتری خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، محسن شریفی در تشریح طرح جدید این وزارتخانه برای تکمیل کادر پژوهشی و جذب پژوهشگران پسادکتری گفت: به منظور تأمین کادر نیروی انسانی لازم برای پژوهش‌های مورد نیاز و عمیق کشور از یک طرف و از طرف دیگر برای رفع نیازهای جامعه در حوزه علوم انسانی، علوم تجربی و فنی نیازمند داشتن نیروی متخصص و کادر پژوهشی مؤثر در کشور هستیم.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: بخشی از نیروی پژوهشی کشور را اعضای هیأت علمی ما تشکیل می‌دهند و بخشی دیگر را دانشجویان تحصیلات تکمیلی. علاوه بر این پژوهشگران پسا دکتری، دستیاران پژوهشی و همینطور کارشناسان پژوهشی دیگر اجزای انجام پژوهش مؤثر و موفق در کشور هستند.

وی افزود: ما در کشور در زمینه افزایش تعداد اعضای هیأت علمی و همینطور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دهه‌های گذشته خوب عمل کرده ایم و در در حال حاضر نیاز است علاوه بر این افراد، پژوهشگران با تجربه که دوره دکتری خود را گذرانده اند، تحت عنوان پسادکتری در امر پژوهش در کنار اعضای هیأت علمی و دانشگاه‌ها حضور یابند.

شریفی بر لزوم توسعه دوره‌های پسادکتری و حضور دستیاران پژوهشی در مؤسسات پژوهشی و نیز در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه فرد متقاضی دوره‌های پسادکتری، دوره دکتری خود را گذرانده و تجربه خوبی در انجام ایده‌ها دارند، می‌توانند به طور مؤثر به امر پژوهش کمک کند. در همین راستا آئین نامه‌ای در حال تدوین است و انشاالله در هفته‌های آینده از سوی وزارت علوم به مؤسسات پژوهشی ابلاغ خواهد شد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم هدف کلی این آئین نامه را توسعه دوره‌های پسادکتری عنوان کرد و گفت: دوره پسادکتری اختیاری است و اگر فرد در زمان گذراندن این دوره، کارنامه درخشان و دستاورهای خوبی داشته باشد و از طرفی دانشگاه هم به او نیاز داشته باشد، امکان استخدام این فرد در دانشگاه وجود دارد.

وی افزود: اتفاقاً دانشگاه‌های ما باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و آن را در اولویت قرار دهند گرچه الزام و تعهدی برای دانشگاه وجود ندارد که حتماً این افراد را استخدام کنند ولی ورود این افراد به دانشگاه می‌تواند مقدمه‌ای برای استخدام فرد در همان مؤسسه و یا مؤسسه دیگری باشد.

شریفی اضافه کرد: اگر فردی چه ایرانی و چه غیرایرانی در خارج از کشور فارغ التحصیل شده باشد و می‌خواهد دوره پسادکتری خود را در ایران بگذراند در صورتی که با مقررات عمومی کشور در تضاد نباشد این افراد در دانشگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم درباره شرایط جذب این افراد نیز گفت: استاد مربوطه باید طرح پژوهشی و برنامه پژوهشی مشخصی داشته باشد و استاد در صورت تأیید دانشگاه، برای انجام برنامه پژوهشی خود می‌تواند به عنوان پژوهشگر پسادکتری جذب شود. جذب این افراد متناسب با اعتبار و گرنتی است که در اختیار دانشگاه و استاد است. پس از ابلاغ آئین نامه مربوطه، دانشگاه‌ها فراخوان خواهند داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top