تاریخ انتشار: جمعه 1399/09/14 - 12:47
کد خبر: 378096

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب دویست و هفتاد و هشتم؛

«برخیز و اول تو بکش»؛ عملیات ترور شهید فخری‌زاده از سال ۲۰۰۲ طراحی شد

«برخیز و اول تو بکش»؛ عملیات ترور شهید فخری‌زاده از سال ۲۰۰۲ طراحی شد

نویسنده در بخشی از کتاب به شیوه‌های مختلف ترور دانشمندان هسته ای ایران پرداخته‌است. افسران موساد در گفتگو با برگمن مدعی شدند با مسموم کردن خمیر دندان یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کردند. همچنین یکی از این افسران ادعا کرده که دست‌کم ۱۲ دانشمند هسته‌ای ایران با شیوه‌های متفاوت به ترور آنها پرداختند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «برخیز و اول تو بکش»، تاریخ مخفی ترورهای هدفمند اسرائیل کتابی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی به قلم رونن برگمن نوشته شده‌است.

نویسنده کتاب می‌گوید که از زمان جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیش از هر کشور غربی مردم را ترور کرده‌است. کتاب نمونه‌هایی از ترور مقامات انگلیسی و سوری، رهبران حماس، حزب‌الله لبنان، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دانشمندان هسته‌ای ایران را به تصویر می‌کشد.

«برخیز و اول تو بکش»؛ عملیات ترور شهید فخری‌زاده از سال ۲۰۰۲ کلید خورد

کتاب بر پایه هزار مصاحبه و هزاران سند داستان بسیاری از چهره‌های سیاسی و اطلاعاتی اسرائیل مانند عوامل موساد، شین بت و ارتش اسرائیل است که برخی از آنها با هویت واقعی خود صحبت کرده‌اند. ایهود باراک و ایهود اولمرت، نخست وزیران سابق اسرائیل، و مئیر داگان، رئیس اسبق موساد از جمله مصاحبه‌شوندگان هستند.

نویسنده در بخشی از کتاب به شیوه‌های مختلف ترور دانشمندان هسته ای ایران پرداخته‌است. افسران موساد در گفتگو با برگمن مدعی شدند با مسموم کردن خمیر دندان یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران را کشتند. همچنین یکی از این افسران ادعا کرده که دست‌کم ۱۲ دانشمند هسته‌ای ایران با شیوه‌های متفاوت کشته شده‌اند.

به طوری‌که در یکی از این عملیات‌ها، یک دانشمند هسته‌ای ایران با کار گذاشتن مواد منفجره در چرخ یدکش کشته شد. دستگاه اطلاعاتی اسرائیل یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ایران را با پرتاب بمبی از یک پهپاد دست‌ساز کشت.

«برخیز و اول تو بکش»؛ عملیات ترور شهید فخری‌زاده از سال ۲۰۰۲ کلید خورد

«کنت پولاک» تحلیل گر سابق سیا، معتقد است: این کتاب «هوشمند، متفکر و متعادل است و ترجمه انگلیسی فوق العاده است»، در حالی که «پاسخی به مشکل تروریسم» نمی‌دهد و برای آن پایانی ارائه نمی‌دهد. پولاک تأکید می‌کند که این کتاب ترور هدفمند را به مثابه دارویی اعتیاد آور نمایش می‌دهد که تنها به درمان بدترین علامت بیماری می پردازد و خود بیماری را درمان نمی‌کند.

«اتان برونر» سردبیر ارشد بلومبرگ این کتاب را نخستین سیمای جامع از کاربرد تروریسم دولتی اسرائیل می‌داند. «کارلوس گلاس» نویسنده، روزنامه نگار، و ناشر متخصص در امور خاورمیانه این کتاب را یک «کتاب پژوهشی بسیار دقیق» توصیف می‌کند.

نکته جالب در این کتاب، ذکر نام محسن فخری زاده که از او بعنوان مغز متفکر یک گروه تسلیحاتی یاد می‌کنند:

«برخیز و اول تو بکش»؛ عملیات ترور شهید فخری‌زاده از سال ۲۰۰۲ کلید خورد

رگمن در این کتاب درباره ترور مقامات انگلیسی، رهبران حماس، حزب‌الله لبنان، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دانشمندان هسته‌ای ایران سخن می گوید. به گفته نویسنده، برخی از ترورشدگان عبارتند از: یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین؛ علی حسن سلامه رهبر سپتامبر سیاه؛ خلیل الوزیر معروف به ابو جهاد معاون عرفات و یکی از بنیانگذاران جنبش فتح؛ یحیی عیاش معروف به «مهندس»، و احمد بوشقیری پیشخدمت مراکشی. برگمن با اشاره به ماجرای کشته شدن یاسر عرفات تأکید می‌کند که دستگاه ممیزی رژیم اسرائیل مانع از نقل حقیقت‌های ترور عرفات در این کتاب شده‌است. او در این کتاب با توصیف مناخم بگین، اسحاق شامیر، آریل شارون و نیز ایهود باراک با عنوان «آتش افروز» این افراد را که هر یک بعداً رهبری حکومت اسرائیل را به دست گرفتند، آدم‌کش می نامد. برگمن جزئیات عملیات های انجام شده در ایران،مصر، سوریه و آلمان را شرح می دهد. بر اساس این کتاب، آریل شارون به اشتباه دستور شلیک موساد به یک هواپیمای حامل ۳۰ کودک زخمی فلسطینی را که از بازماندگان کشتار صبرا و شتیلا بودند، صادر کرده بود. برگمن می گوید که عملیات «در آخرین لحظه» پس از آنکه گزارش شد یاسر عرفات در هواپیما نبوده است، لغو شد. او [شارون] «حتی» حاضر بود یک هواپیمای تجاری را اگر حامل عرفات باشد، ساقط کند.

طبق گفته های برگمن، سرویس های مخفی اسرائیل تلاش کردند در کار او اگر مداخله ایجاد کنند و در سال ۲۰۱۰ جلسه ای را برای ایجاد اختلال در تحقیقات او برگزار کردند و به کارمندان سابق موساد هشدار دادند که با وی مصاحبه انجام ندهند

*برگمن، رونن (1397). برخیز و اول تو بکش. ترجمه: هادی عبادی. تهران: نشر صمدیه.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top