تاریخ انتشار: جمعه 1399/09/28 - 09:16
کد خبر: 379621

جشن مهرگان رد شد

قرار بود پرونده جشن مهرگان به عنوان یکی از پرونده‌های چند ملیتی در فهرست میراث جهانی یونسکو با همکاری کشور تاجیکستان قرار گیرد اما در پانزدهمین اجلاس میراث ناملموس این ثبت انجام نشد و پرونده در واقع ریفر شد شاید این اتفاق برای سالهای آینده بیفتد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرنگار مهر، جشن مهرگان یکی از سه جشن مهم ایرانیان باستان (نوروز، مهرگان و سده) است که بعد از نوروز مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رفت. این جشن هر ساله از ۱۶ تا ۲۱ مهر در ایران برگزار می‌شد. امروزه اگرچه در میان ایرانی‌ها جشنی به شکوه قبل برگزار نمی‌شود اما همواره یکی از جشن‌هایی است که در میان ایرانیان مهم جلوه کرده است. به خصوص در میان پیروان دین زرتشت.

در واقع، در تقویم اوستایی، سال به دو فصل تابستان بزرگ و زمستان بزرگ تقسیم می‌شد؛ که نوروز جشن آغاز فصل تابستان بزرگ و شروع گرما و مهرگان، جشن آغاز زمستان بزرگ و شروع سرما، به شمار می‌رفته است. مهرگان به دو جشن مهرگان کوچک که در ۱۶ مهر برگزار می‌شد و متعلق به خواص بود و مهرگان بزرگ که در ۲۱ مهر که برای عوام بود تقسیم می‌شد.

قرار بود پرونده جشن مهرگان به عنوان یکی از پرونده‌های چند ملیتی در فهرست میراث جهانی یونسکو با همکاری کشور تاجیکستان قرار گیرد اما در پانزدهمین اجلاس میراث ناملموس این ثبت انجام نشد و پرونده در واقع ریفر شد شاید این اتفاق برای سالهای آینده بیفتد.

پرونده عود نیز که قرار بود با همکاری کشور سوریه در فهرست جهانی قرار گیرد در این اجلاس رأی نیاورد و برگشت داده شد. بربت (بربط) یا عود، سازی ایرانی از رده‌سازهای زهی زخمه‌ای است که در خاورمیانه و کشورهای عربی شمال آفریقا نیز رواج دارد. یکی از مباحث تاریخ موسیقی ایران در دوره اسلامی، جایگاه و اهمیت ساز عود است. این ساز با عنوان» بربت «در دوره ساسانی شکوفا شد و پس از اسلام با عنوان عود در سرزمین‌های مختلف اشاعه یافت در موسیقی ایران نیز تا اواخر عصر صفوی دارای اعتبار بود.

پیش از این پرونده «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» دومین پرونده معرفی‌شده ایران که به صورت مشترک با کشور ارمنستان تهیه شده و به یونسکو فرستاده شده بود به همراه هنر مینیاتور با همکاری کشورهای آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس که امسال برای نخستین‌بار به صورت مجازی در حال برگزاری است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس دوشنبه ۲۴ آذر به میزبانی جامائیکا آغاز به کار کرد و به مدت شش روز تا ۲۹ آذر (۱۴ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) هر روز به صورت آنلاین از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر برگزار می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top