به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بخشی از کتاب فناوری اطلاعات و ارتباطات: مفاهیم و کاربردها میخوانیم:
سومین تغییر عمده در تجارت و بازرگانی، ماهیت سازمان و مدیریت میباشد. سازماندهی و مدیریت با تغییرات و فرصتهای جدیدی روبهرو شده است. بعضی از شرکتها و سازمانها در حال استفاده از مزایای این امکانات و فرصتها هستند. این سازمانها از مدیریت سنتی سلسله مراتبی بیشتر فاصله میگیرند و به سازمانهای فلت / یکنواخت تبدیل میشوند که افراد بیشتری در فرآیند مدیریت مشارکت دارند. مدیران جدید به کارهای غیررسمی و شبکهها برای دسترسی به هماهنگی بین کارکنان و مشتریان وابسته هستند، تا بدین ترتیب عملکرد مناسب سازمان تضمین گردد. در اینجا نیز فناوری اطلاعات این روش مدیریتی را امکانپذیر میسازد.
فناوری اطلاعات تغییراتی را در سازمانها به وجود میآورد که شرکتها و سازمانها را بیش از گذشته به اطلاعات، دانش، آموزش و تصمیمگیری تک تک کارکنان وابسته میسازد. تقریبا تمامی امور مالی و اداری و حتی فنی و تخصصی سازمانها به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی وابسته است. چنین تغییری در فضای کاری سبب شده است تا نه تنها روابط بین کارکنان سازمان تغییری اساسی پیدا کند بلکه در رابطه بین سازمان و مشتریان و مخاطبان آنها نیز همین تغییر اساسی ایجاد شود. چنین تفاوتهایی در محیط کاری و جامعه سبب شده است تا ساختارهای سازمانی نیز نیازمند بازنگری باشد.