تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/10/03 - 11:34
کد خبر: 380217

ماسک به تنهایی نمی‌تواند از شیوع کووید-۱۹ پیشگیری کند

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی نیومکزیکو" در پروژه جدیدی، انتقال قطرات تنفسی را شبیه‌سازی کردند و دریافتند که استفاده از ماسک بدون رعایت فاصله اجتماعی، برای پیشگیری از شیوع کووید-۱۹ کافی نیست‌.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که استفاده کردن از ماسک به تنهایی و بدون رعایت فاصله اجتماعی نمی‌تواند برای پیشگیری از شیوع کووید-۱۹ کافی باشد.

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی نیومکزیکو"(NMSU) در پروژه جدیدی آزمایش کردند که چگونه پنج ماده متفاوت تشکیل‌دهنده ماسک، به گسترش قطرات حامل کروناویروس هنگام سرفه یا عطسه کمک می‌کنند.

همه مواد آزمایش‌شده، تعداد قطرات را به طور چشمگیری کاهش دادند اما در فاصله کمتر از حدود دو متر، وجود قطرات کافی هنوز می‌توانست عامل بیماری باشد.

"کریشنا کوتا"(Krishna Kota)، از پژوهشگران این پروژه گفت: همه مواد آزمایش‌شده، تعداد قطرات پخش‌شده را به طور چشمگیری کاهش دادند اما در فواصل کمتر هنوز می‌توانستند به بروز بیماری منجر شوند.

پژوهشگران، دستگاهی را در دانشگاه ساختند که از یک مولد هوا برای تقلید عطسه و سرفه استفاده می‌کند. مولد به همراه صفحات لیزری داخل یک لوله و همچنین یک دوربین مورد استفاده قرار گرفت تا به انتشار قطرات ریز در هوا بپردازد و پخش شدن قطرات هنگام عطسه و سرفه را شبیه‌سازی کند.

پژوهشگران، جریان قطرات در لوله را با کمک پنج نوع ماده متفاوت که در ساخت ماسک به کار می‌رود، مسدود کردند. آنها ماسک ساخته شده از پارچه معمولی، ماسک پارچه‌ای دولایه، ماسک پارچه‌ای دولایه مرطوب، ماسک جراحی و ماسک پزشکی N95 را به کار بردند.

همه ماسک‌ها توانستند بیشتر قطرات را جذب کنند؛ از ماسک پارچه‌ای معمولی با قابلیت جذب ۳/۶ درصد قطرات گرفته تا ماسک N95 که ۱۰۰ درصد قطرات را جذب کرد. در هر حال در فواصل کمتر، حتی درصد کمی از قطرات می‌تواند برای بیمار کردن شخص کافی باشد؛ به خصوص اگر فرد مبتلا به کووید-۱۹ چندین بار عطسه یا سرفه کند.

یک عطسه می‌تواند با توجه به میزان بیماری فرد ناقل، تا ۲۰۰ میلیون ویروس کوچک را حمل کند. حتی اگر راه بسیاری از قطرات به وسیله ماسک مسدود شود، در صورت نزدیک بودن فرد ناقل، امکان انتقال بیماری بالا می‌رود.

کوتا گفت: انتقال قطرات به فرد بدون استفاده از ماسک، تقریبا قطعی است. به کار بردن ماسک با کاهش تعداد قطرات ناشی از عطسه و سرفه، محافظت قابل توجهی را فراهم می‌کند اما این محافظت کامل نیست. باید به این موضوع توجه داشت که تا حد امکان از تعاملات نزدیک و رو در رو خودداری شود.

این پژوهش، در مجله "Physics of Fluids" به چاپ رسید.

 
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top