تاریخ انتشار: شنبه 1399/10/06 - 02:10
کد خبر: 380439

حاجی‌بابایی:

باید صندوق حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی ایجاد شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید بر اساس بند «ه» تبصره ۹ بودجه، صندوق حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده و اعتبارات این بخش نیز به صورت ویژه تعریف شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در سی‌اُمین گردهمایی روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، که با حضور ۱۷ دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ نیاز به بررسی دقیق دارد؛ آنچه در نگاه اول در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهم است، افزایش چشمگیر و احتمالی بودن منابع این بودجه است.

وی گفت: نکته دیگری که باید در این لایحه به آن توجه ویژه داشت، افزایش چشمگیر هزینه‌های اجتناب ناپذیر، به ویژه سررسید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده و حفره‌های ایجاده شده‌ای که به دیل بودجه هستند و تصمیم‌گیری در مورد این بودجه را دشوار کرده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به این موضوع که این بودجه می‌تواند مجلس را در موقعیت ویژه‌ای قرار دهد، تأکید کرد:  اصلاح ساختار بودجه اجتناب پذیر است و مجلس در معرض یک تصمیم مهم است.

وی در خصوص بودجه دانشگاه‌ها، گفت: باید با تحلیل واقع‌بینانه، هم‌فکری و هم‌افزایی برای بودجه دانشگاه‌ها و تنوع بخشی به منابع مالی در حوزه آموزش و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود،  برای جبران کسری بودجه در این بخش تلاش کنیم.

رئیس کمیسیون بودجه مجلس با تأکید بر ویژگی‌های بودجه بخش آموزش و پژوهش گفت: اعتبارات پیشنهادی این بخش با رشد ۷۴ درصدی، از ۸۲۶ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹، به ۱۴۴۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در بخش آموزش عالی، رشد ۷۶.۳ درصدی بودجه به چشم می‌خورد که این اعتبارات از ۱۷۹ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به ۳۱۶ هزار میلیارد ریال در ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

حاجی‌بابایی با اشاره به بودجه ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها اظهار کرد: متأسفانه هزینه‌های اجتناب ناپذیر دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۹، این بودجه را در سال ۱۴۰۰ با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش نخستین محور و دومین مبحث در مأموریت‌هاست، گفت: بازسازی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی، پشتیبانی از پایان‌نامه‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در راستای تولید علم و افزایش اعتبارات پژوهشی و کیفیت بخشی به آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها بخشی از دغدغه‌های موجود است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به خلأ موجود در تولید دانش در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، اظهار کرد: پیوند واقعی بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و بخش صنعت و تولید محور کردن پایان نامه‌ها از دیگر مشکلات دانشگاه‌هاست.

حاجی بابایی گفت: باید بر اساس بند «ه» تبصره ۹ بودجه صندوق حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده و اعتبارات این بخش نیز به صورت ویژه تعریف شود و صندوق پشتیبانی پایان‌نامه‌های دانشجویی شکل بگیرد.

وی تأکید کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌شود، کارگروه بررسی اسناد تقنینی به منظور بررسی ظرفیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات در راستای اهداف بیانیه دوم انقلاب در توسعه فعالیت‌های علمی، پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری در رهنمودهای ایشان به ویژه در پژوهش، فناوری و تولید علم و دانش در دانشگاه‌ها ایجاد شود، تا بتوان با آسیب شناسی دقیق وضعیت موجود، در تدوین برنامه هفتم در راستای ایجاد تحول پژوهشی و فناوری و توسعه علم محور دانشگاه‌ها گام‌های موثری را برداشت. این بودجه نیاز به هم‌افزایی، تأمل،کلان نگری و مدیریت دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top