تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/10/24 - 08:30
کد خبر: 382455

«بیت کوین» عامل خاموشی‌ها است؟

برای همین به برخی نیروگاه مانند شهید رجایی و منتظر قائم به جای گاز، مازوت برای تولید برق اختصاص داده می‌شود.راه‌حل نیز در گسیل گاز به مصارف صنعتی به جای خانگی و استفاده از برق برای گرمایش منازل و بخش خانگی است. با افزایش گازرسانی به بخش صنعت، ظرفیت تولید نیز افزایش یابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از اعتماد،  برای دریافت اطلاعات از فعالیت ماینرهای چینی در ایران و احتمال افزایش فشار بر نیروگاه‌های برق با سیدامید علوی، نایب‌رییس کمیسیون رمزارز و بلاکچین نظام صنفی رایانه‌ای تماس گرفتیم. او معتقد است مسوولیت مشکلات فعلی کشور در خصوص تامین برق بر دوش وزارت نیرو است. چرا که این وزارتخانه باید برق کشور را در هر شرایطی تامین کند.  علوی در پاسخ به پرسش ما مبنی بر اینکه برخی معتقد‌ند فعالیت ماینرهای چینی باعث فشار بر نیروگاه‌ها و افت ولتاژ برق می‌شود، گفت: «شرایط فعلی به دلیل سوءمدیریت است. چرا که مصرف برق صنعت ماینینگ آنقدر زیاد نیست.

بر اساس گفته مسوولان فعالان قانونی این صنعت زیر 200 مگاوات در ساعت مصرف برق دارد. اگر فعالیت ماینرهای غیرقانونی نیز 100 مگاوات باشد، کل مصرف برق ماینینگ 300 مگاوات خواهد بود. تولید برق ایران روزانه 70 هزار مگاوات در ساعت است. مصرف برق توسط ماینرها در تولید برق کشور دیده نمی‌شود. پس این صنعت نمی‌تواند عامل اصلی قطعی یا افزایش فشار بر نیروگاه‌ها باشد. تمام صنایع نیاز به انرژی دارند. زمانی که وزارت نیرو انشعاب برق را تقسیم می‌کند از طریق شبکه توزیع، ترانس‌هایی را بر اساس نوع انشعاب که صنعتی، خانگی یا کشاورزی است، ایجاد می‌کند.

هیچ فرد یا گروهی نمی‌تواند بیشتر از میزان انشعاب خود مصرف کند. چرا که این تجهیزات یا انشعاب‌ها در شبکه برق اجازه مصرف بیش از اندازه را نمی‌دهند. بنابراین زمانی که وزارت نیرو انشعابی را به نام مشترکان می‌کند باید روی آن محاسباتی انجام داده و برقش را تامین کند. اینکه در تابستان یا زمستان مشکل کمبود افت ولتاژ ایجاد می‌شود، نتیجه نبود مدیریت مناسب است. نمی‌توان مصرف‌کننده را مقصر قطعی برق بدانیم.

اما نباید از این نکته غافل شد که تحریم نیز در کنار سوءمدیریت فشار وارد کرده تا تولید برق به درستی انجام نشود. نکته دیگر در خصوص هزینه برق است. اینکه وزارت نیرو هزینه برق با ماینرهای چینی را به چه میزان حساب می‌کند، مستلزم انتشار قبض برقی است که برای ماینرهای چینی صادر می‌کند. به دلیل عدم انتشار این قبض، نمی‌دانیم که هزینه مصرف برق آنها چقدر است. اما نباید از این نکته غافل شد که هر زمان مشکل کمبود برق وجود دارد، وزارت نیرو به دنبال مقصر است.  نایب‌رییس کمیسیون رمزارز و بلاکچین نصر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا حضور ماینرها در ایران قانونی است و به صورت کلی آیا در سال‌های اخیر افزایش داشته؟، پاسخ داد: « از آنجایی که شبکه بلاکچین بیت کوین کاملا شفاف است، هر تغییری که در آن رخ دهد برای همه افراد قابل رویت است.

اگر فعالیت ماینرهای چینی در دو، سه ماه اخیر تغییری می‌کرد، باید شاهد افزایش قدرت چشمگیری در شبکه بلاکچین بیت‌کوین می‌بودیم. که چنین اتفاقی رخ نداده. یک سال پیش چینی‌ها زمانی که این صنعت قانونی نداشت (غیرقانونی هم نبود) شروع به فعالیت کردند. در ابتدای امر به دلیل نداشتن قانون، ماینرها از انشعابات صنعتی برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کردند که باعث برخی اعتراض‌ها از سوی فعالان بلاکچین ایرانی شد. وقتی مصوبه هیات دولت به تصویب رسید، نرخ متوسط صادراتی برق برای این صنعت درنظر گرفته شد و قبض برق فعالان این صنعت به روز و به 965 تومان در هر کیلو وات ساعت رسید.

افرادی را نیز که پیش از مصوبه هیات دولت فعالیت ماینینگ کرده و از برق صنعتی استفاده می‌کردند نیز مجبور به پرداخت مابه التفاوت این رقم شدند. به گفته وزارت نیرو، چینی‌ها هم همان قیمت ماینرهای ایرانی را می‌پردازند. یک سال پیش تفاوت بین قیمت پرداختی توسط ماینرهای ایرانی و چینی وجود داشت اما پس از مصوبه هیات دولت این تفاوت قیمتی از بین رفت.  علوی در پاسخ به اینکه اعتراض‌ها به فعالیت چینی‌ها تا پیش از آنکه مصرف برق‌شان بر اساس نرخ صادراتی شود، چه بود، گفت: «چینی‌ها در فارم رفسنجان فعالیت ماینینگ انجام می‌دهند که کیلوواتی 60 تومان بود. علت این رقم نیز به دلیل استفاده از تجهیزاتی مانند پست تبدیل سطح ولتاژ برق و انشعاب صنعتی برق بود که پیش‌تر برای ساخت کارخانه فروکروم می‌خواستند راه‌اندازی کنند. به دلیل تحریم‌ها این کارخانه به مرحله اجرایی نرسید. از آن پس این افراد از آن انشعابی که گرفته بودند برای ماینینگ استفاده کردند. این امر باعث اعتراض ماینرهای ایرانی شد. چرا که تا آن زمان قبض برق ماینرهای ایرانی با چینی‌های حاضر در منطقه رفسنجان متفاوت بود.

پس از اعتراض‌ها، وزارت نیرو نیز قبض برق ماینرهای چینی را تغییر داد و نرخ صادراتی را برای آنها صادر کرد.  این کارشناس حوزه بلاکچین در خصوص مشکلات فعلی برق نیز گفت: «مشکل برق زمستان به دلیل سوءمدیریت‌هاست. رقم بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های برق حدود 50 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. نیروگاه‌های برق در دو، سه سال اخیر به دلیل برخی مشکلات از جمله طلب مالی از وزارت نیرو نتوانستند تعمیر و نگهداری را به خوبی انجام دهند از سوی دیگر نیروگاه‌ها نیز نمی‌توانند توسعه پیدا کنند. با تداوم این روند در تابستان نیز مشکل خواهیم داشت. چرا که مصرف به تولید نزدیک می‌شود و دچار خاموشی‌ها برای جبران کمبود تولید می‌شویم.

همیشه باید ظرفیت تولید از مصرف بیشتر باشد. از طرف دیگر به دلیل مصرف بالای گاز خانگی در زمستان، تامین گاز انشعاب صنعتی سخت می‌شود. برای همین به برخی نیروگاه مانند شهید رجایی و منتظر قائم به جای گاز، مازوت برای تولید برق اختصاص داده می‌شود.راه‌حل نیز در گسیل گاز به مصارف صنعتی به جای خانگی و استفاده از برق برای گرمایش منازل و بخش خانگی است. با افزایش گازرسانی به بخش صنعت، ظرفیت تولید نیز افزایش یابد.

در این صورت از برق به جای گاز برای مصارف خانگی استفاده می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که در سایر کشورها به دنبال مصرف کننده برق هستند تا محدود کردن مصرف ولی در کشور ما به دلیل سوءمدیریت وزارت نیرو و چند نرخی بودن برق مصرف کننده و صنایع را سرکوب می‌کنند. علوی در پاسخ به این پرسش که آیا در مناطق آزاد مالیات‌ها گرفته نمی‌شود. آیا از فعالیت ماینینگ چینی‌ها مالیات اخذ می‌شود، خاطرنشان کرد: «اینها در حیطه قوانین بالادستی است. اینکه چینی‌ها مالیات می‌دهند یا خیر باید از وزارت اقتصاد جویا شد. بر اساس مصوبه هیات دولت در 13 مرداد سال 98 ماینرها موظف هستند رمز ارزشان را برای واردات کالا در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. بانک مرکزی نیز آن را به واردکننده تخصیص می‌دهد. اگر این اتفاق نیفتد، مشمول مالیات می‌شوند.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top