تاریخ انتشار: شنبه 1399/11/04 - 15:30
کد خبر: 383493

نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس چگونه است؟

پس از استعفای قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سئوال اینجاست که رئیس جدید سازمان بورس چگونه انتخاب می‌شود؟ دولت و بانک مرکزی چه نقشی در این انتصاب دارند؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سازمان بورس قانونا یک موسسه عمومی غیردولتی است اما به عقیده برخی از کارشناسان با ورود دولت به بازار سهام برای تامین کسری بودجه عملا مدیران دولتی سازمان بورس را اداره می‌کنند. حالا قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا داده است و وزیر اقتصاد ۱۳ روز برای معرفی رئیس جدید سازمان بورس وقت دارد.

انتخاب رئیس سازمان بورس مستقل از دولت و بانک مرکزی است؟

ماشاالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس در رابطه با شیوه انتصاب رئیس جدید سازمان بورس گفت: وزیر اقتصاد از زمان استعفای رئیس سازمان بورس ۱۵ روز وقت دارد رئیس جدید سازمان بورس را معرفی کند و بعد از معرفی شخص مورد نظر شورای عالی بورس در جلساتش در مورد این انتصاب تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این عضو شورا در رابطه با نقش بانک مرکزی و دولت در انتصاب رئیس سازمان بورس گفت: شورای عالی بورس فرا قوه‌ای است و بانک‌ مرکزی، وزارت صمت و مجلس در شورای عالی بورس نماینده دارند و هر کدام از این نمایندگان در رابطه با انتخاب رئیس جدید سازمان بورس حق رای دارند. از طرفی نمایندگان اصناف و نمایندگان مردم در مجلس نیز در این تصمیم گیری شرکت هستند.

یک مشکل قانونی در انتخاب رئیس سازمان بورس!

حمید اسدی، حقوق‌دان بازار سرمایه در رابطه با رئیس سازمان بورس گفت: طبق ماده ۹ قانون بازار اوراق بهادار انتخاب رئیس سازمان بورس به پیشنهاد و تصویب همه اعضای شورای عالی بورس انتخاب می‌شود و معرفی رئیس سازمان بورس از طریق وزیر اقتصاد مغایر قانون است. این انشعاب در قانون از اینجا ناشی می‌شود که در چند سال اخیر شورای عالی بورس در انتصاب رئیس سازمان بورس نقش چندانی نداشته.

این کارشناس در رابطه با نقش بانک مرکزی و دولت در انتخاب رئیس سازمان بورس گفت: اعضای شورای عالی بورس بر اساس نقش خقوقی خود در این انتصاب تصمیم‌گیری می‌کنند و چون همگی اعضای شورای عالی بورس از مدیران دولتی تشکیل نشدند نقش بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی کمتر می‌شود اما یک خلا قانونی جدی در ماده ۹ قانون بازار اوراق وجود دارد و این خلا این است که در شورای عالی بورس باید نقش اعضایی که در بازار سرمایه ذی‌نفع هستند از مدیران دولتی بیشتر باشد. و از طرفی طبق قانون شورای عالی بورس ریاست این شورا به عهده وزیر اقتصاد است اما ریاست وزیر اقتصاد هیچ الترامی در معرفی رئیس سازمان بورس ندارد و مغایر قانون است. اما شخصا معتقدم در انتخاب رئیس سازمان بورس همیشه نظر دولت غالب است.

این حقوق‌دان در پایان گفت: اصولا انتخاب رئیس سازمان بورس در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول همه اعضا باید گزینه پیشنهادی را مطرح کنند و در مرحله دوم در رابطه با گزینه پیشنهادی تصمیم بگیرند، اما باید باز هم تکرار کرد که حتی پیشنهاد رئیس سازمان بورس بدون دخالت همه اعضا مغایر قانون است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top