تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/11/07 - 11:50
کد خبر: 383837

به بهانه خاموشی‌های اخیر در تهران؛

گزارش علمی| همه چیز درباره سوخت اول و دوم نیروگاه‌های برق تهران

گزارش علمی| همه چیز درباره سوخت اول و دوم نیروگاه‌های برق تهران

این موضوع در تهران شرایط متفاوتی دارد و به گفته مسئولین توانیر مسئله اصلی مصرف برق نیست؛ بلکه خاموشی‌های تهران به دلیل مصرف بالای گاز مصارف خانگی، اداری و... و به طبع آن خاموش شدن نیروگاه هایی که با سوخت گاز تولید انرژی دارند، است.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها مصرف انرژی در تهرانی ها در صدر اخبار قرار گرفته است؛ مصرفی که «گاز» و «برق» تحت الشعاع قرار داده و علی رغم وعده مسئولین بر عدم خاموشی، مجددا شاهد خاموشی شبکه در طول روز هستیم.

براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران مصرف برق کشور در ساعت ۱۸ و۴۳ دقیقه روز پنجم بهمن ماه در حالی به عدد ۴۰ هزار و ۳۰۳ مگاوات رسید که پارسال و در همین بازه زمانی میزان مصرف ۳۸ هزار و ۳۵۹ مگاوات بود. این آمار نشان از رشد مصرف برق به میزان یک هزار و ۹۴۴ مگاواتی دارد که قابل تامل خواهد بود.

این موضوع در تهران شرایط متفاوتی دارد و به گفته مسئولین توانیر مسئله اصلی مصرف برق نیست؛ بلکه خاموشی‌های تهران به دلیل مصرف بالای گاز مصارف خانگی، اداری و... و به طبع آن خاموش شدن نیروگاه هایی که با سوخت گاز تولید انرژی دارند، است.

همین نقطه است که موضوع استفاده از سوخت مایع مازوت را سر زبان ها می آورد، و ابهامات اخیر را شکل داده است؛ اما در استان تهران چند نیروگاه وظیفه تامین برق را برعهده دارد و وضعیت آن ها در این روزها چگونه است.

همه چیز درباره سوخت اول و دوم نیروگاه‌های برق تهران

ده نیروگاه نصفه و نیمه!
بر اساس آمارهای صبت شده در سایت شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، استان تهران دارای ده نیروگاه است، ده نیروگاهی که به گفته روابط عمومی همین شرکت تنها پنج نیروگاه ری (باقرآباد)،‌ طرشت (ستارخان)، بعثت (محله خزانه)، پرند (ابتدای شهر پرند) و شهدای پاکدشت (شهرستان پاکدشت) در داخل تهران وظیفه تامین برق را دارند و مابقی نیروگاه ها همچون طرح احداث "نیروگاه تهران2-خصوصی(سیکل ترکیبی500مگاوات)" طی سال های گذشته متوقف شده است.

1- نیروگاه ری(گاز932 مگاوات)
نیروگاه گازی ۹۷۹٫۴ مگاواتی ری در زمینی به وسعت ٥٢٥٠٠٠ مترمربع در جاده قدیم قم تهران و در نزدیکی پالایشگاه تهران و در منطقه باقرآباد در نزدیکی شهرری واقع شده است. این نیروگاه با توجه به توربی نهای گازی متنوعی که در آن نصب شده است، یکی از متنوع ترین نیروگاههای گازی جهان محسوب میشود.

این نیروگاه شامل ۲۹ واحد توربین گازی در دو تیپ وستینگهاوس (۱2 واحد) و جنرال الکتریک (11 واحد) است که توسط شرکت‌های آسک بلژیک (۶ واحد ۳۲ مگاواتی)، هیتاچی ژاپن (11 واحد ۲۳٫۷ مگاواتی)، فیات ایتالیا (3 واحد ۳۲ مگاواتی) و میتسوبیشی (۳ واحد ۸۵ مگاواتی) ساخته و نصب شده‌است.

همه چیز درباره سوخت اول و دوم نیروگاه‌های برق استان تهران

گفته می شود قدرت عملی نیروگاه در زمستان 630 مگاوات و در تابستان 550 مگاوات است.

سوخت اول واحدها گاز طبیعی و دوم گازوئیل است که گازوئیل در ۷ مخزن، مجموعاً به ظرفیت ۱۰۰ میلیون لیتر ذخیره‌سازی می‌شود.

بر اساس آخرین اخبار واحد گازی شماره 20 نیروگاه ری به منظور انجام تعمیرات دوره ای و بازدید قسمت های داغ از ابتدای بهمن ماه از مدار تولید خارج شده است.

2- نیروگاه شهید فیروزی – طرشت(بخار 50 مگاوات)
نیروگاه طرشت (شهید فیروزی) واقع در منطقه ستارخان نوع تولید پراکنده DG (مصرف برق در محل تولید) با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات می باشد که شامل ۴ واحد بخار، ساخت شرکت آلستوم، در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار است. پی‌ریزی نیروگاه به حدود 6 دهه قبل برمی‌گردد و هم‌اکنون به‌عنوان قدیمی‌ترین نیروگاه کشور و  در شصتمین سال بهره‌برداری مستمر خود قرار دارد.

همه چیز درباره سوخت اول و دوم نیروگاه‌های برق استان تهران

سوخت اول این نیروگاه گازی و سوخت دوم ان مازوت است که این نیروگاه را به عنوان یکی از دو نیروگاه تهران با قابلیت سوخت مازوت متمایز کرده است.

3- نیروگاه بعثت(بخار248مگاوات)
نیروگاه بعثت از مجموعه شرکت های وابسته مادر تخصصی برق حرارتی و عهده دار تولید انرژی الکتریکی در سال 1343 در زمینی به مساحت 20 هکتار در منطقه خزانه بخارایی واقع در جنوب شرقی شهر تهران توسط شرکت جنرال الکتریک (GE) با نصب سه واحد بخار هر یک به قدرت اسمی 82.5 مگاوات و در مجموع ظرفیت اسمی 5/247 در زمان طراحی تأسیس شده است.

سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی می باشد. آب خام مورد نیاز نیروگاه توسط پنج حلقه چاه عمیق تأمین می شود. دومین سوخت این نیروگاه نیز مازوت می باشد. اما به گفته روابط عمومی شرکت برق حرارتی پلمپ مخزن مازوت آن از سال ۹۲ باز نشده است.

همه چیز درباره سوخت اول و دوم نیروگاه‌های برق استان تهران

4- نیروگاه پرند(سیکل ترکیبی 1292 مگاوات)
یکی از نیروگاههای ایران از نوع ترکیبی با ظرفیت تولید ١٢٧٤ مگاوات فعال است و شامل ٦ واحد گازی ١٥٩ مگاواتی V94.2 و دو واحد بخاری ١٦٠ مگاواتی می باشد. با توجه به ظرفیت اسمی نیروگاه، میانگین توان عملی ثبت شده در زمستان ١١٣٠ مگاوات و در تابستان نیز ٩٧٢ مگاوات بوده است.

سوخت مورد نیاز نیروگاه، مشتمل بر گاز و گازوئیل است که گاز به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل نقش سوخت جایگزین را دارد.

همه چیز درباره سوخت اول و دوم نیروگاه‌های برق استان تهران

5- نیروگاه شهدای پاکدشت(دماوند)(سیکل ترکیبی2868مگاوات)
یکی از نیروگاههای ایران از نوع نیروگاههای سیکل ترکیبی است که دارای دوازده واحد گازی از نوع V94.2 هر یک به ظرفیت نامی ١٥٩ مگاوات و ٦ واحد بخار هر یک به ظرفیت ١٦٠ مگاوا ت میباشد. ظرفیت اسمی تولید این نیروگاه ٢٨٦٨ مگاوات است.

همه چیز درباره سوخت اول و دوم نیروگاه‌های برق استان تهران

نیروگاه دماوند در زمان ساخت، بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه بوده‌است. میانگین قدرت عملی نیروگاه ۲۳۶۶ مگاوات است که قدرت عملی در زمستان ۲۵۳۲ مگاوات و در تابستان ۲۱۷۲ مگاوات است. میانگین قدرت عملی واحدهای گازی ۱۲۴٫۸ مگاوات و واحدهای بخار ۱۴۴٫۷ مگاوات است.

سوخت اصلی، گاز طبیعی است و سوخت پشتیبان آن گازوئیل است.


سوخت اول و دوم نیروگاه های استان تهران

نیروگاه های کمکی

البته در کنار نیروگاه های استان تهران دو نیروگاه شهید منتظر قائم دراستان البرز و شهرستان فردیس کرج(شامل سه واحد گازی هر یک به ظرفیت 116 مگاوات، سه واحد بخار بخش سیکل ترکیبی به ظرفیت 100 مگاوات و 4 واحد بخار قدیمی هرکدام به ظرفیت 156 مگاوات) و نیروگاه رودشور با ظرفیت ۲۱۶۲ مگاوات به تامین برق استان تهران نیز کمک می کنند.

* گزارش از محمدرضا حیاتی/ مدیر مهندسی و نظارت بر تولید گروه برق صبا

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top