تاریخ انتشار: شنبه 1399/11/11 - 22:35
کد خبر: 384298

ابطحی در سلسله نشست «جمهور» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح کرد؛

مردم نسبت به اصلاح‌طلبان بی‌اقبال شدند/ ارتباط با آمریکا مشکلات ما را حل نمی‌کند

مردم نسبت به اصلاح‌طلبان بی‌اقبال شدند/ ارتباط با آمریکا مشکلات ما را حل نمی‌کند

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: من حرفی در مورد این مساله ندارم که چه کسی مذاکره کند، هرکس می‌خواهد برود مذاکره کند، ولی مهم این است که کمی بحران و بار اقتصادی جامعه را کم کنیم. ما وظیفه داریم که مردم را از نظر اقتصادی یک مقداری در فضای بهتری قرار دهیم؛ البته این را هم بگم با ارتباط با آمریکا مشکلمان حل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز شنبه ۱۱ بهمن دومین نشست «جمهور» از سلسله جلسات انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با حضور سیدمحمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز برگزار شد.

در این نشست گفتگوی چالشی پیرامون عدالت و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو انجام گرفت و در این جلسه اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نسبت به عملکرد اصلاح طلبان، سوالات متعددی را از عضو مجمع روحانیون مبارز داشتند که در ادامه می‌خوانید؛

برنامه اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰

سوال: برای انتخابات ۱۴۰۰ میخواهید کسی را معرفی کنید؟ چه معیارهایی دارد؟

ابطحی: در حقیقت الان رقیب جدی اصلاح طلبان در این دوره، مشارکت مردم است و خب نتیجه اش  را هم در همین انتخابات مجلس  دیدیم.ما الان بیشتر حرفمان این است که واقعا باید یک نشاطی به جامعه آورد و نشاطش هم این خواهد بود که همه جامعه خودشان را شریک بدانند در سرنوشت خود.جریان مقابل ما، من برداشتم این که چنین باوری ندارند یعنی معتقدند هرچه حضور کمتر باشد بهتر است! آن‌ها رقابتشان با حضور است و ما با عدم حضور، امادرمورد مصداق هنوز وارد بحث نشدیم.

مردم نسبت به اصلاح‌طلبان بی‌اقبال شدند/ ارتباط با آمریکا مشکلات ما را حل نمی‌کند

مردم نسبت به اصلاح طلبان بی اقبال شدند

سوال: در چند سال گذشته، علاوه بر دولت، مجلس شورای اسلامی هم دست اصلاحات بوده است؛ به نظر شما آیا این‌ نهادها در کل برای مردم دستاوردی داشته‌اند؟ اگر همین الآن انتخاباتی صورت بگیرد، اقبالی از جهت مردم به سمت اصلاحات وجود دارد؟

ابطحی: ببینید، یک طرحی چند سالی اجرا شد در کشور با خط اینکه اصلاح‌طلب اصوالگرا دیگه تمومه ماجرا؛ شاید هم مرکزیت اصلی آن آمدنیوز بود و اینجا نقطه اشتراک بین جریانات افراطی داخل و طیف های برانداز و سلطنت‌طلب شد.

هم جریان اصولگرای افراطی در داخل و هم جریان برانداز سلطنت‌طلب و منافق در خارج از کشور، همه‌شان به یک نقطه نظری رسیدند که یک مرکزیتی در داخل ایران نباشد که قابل اعتماد باشد؛مثل آقای خاتمی که با یک تکرار می‌کنم فضای جامعه را برگرداند. این بخش تبلیغی‌اش بود، بخش دیگر، بخش واقعی بیرونی آن بود و آن این بود که دولت یک عملکرد قابل قبولی نداشت! 

ارتباط با آمریکا علاج مشکلات ما نیست

سوال: از سمت اصلاحات مطرح میشود که ترامپ آمده و بازی را به هم زده است و یک شخصیتی است که همه ی تقصیرها را گردن او می‌اندازند و اکنون  این فضا درحال تئوریزه شدن است که  بایدن میتواند ماجرا را برگرداند. در صحبت های جنابعالی هم این  دیده می‌شود.

ابطحی: بحث بایدن که هیچ وقت اول انتخابات مطرح نبوده در مجموع من این را دو سه بار هم توییت کردم که نه بایدن منجی ما هست نه ترامپ. البته رفتار ترامپ خیلی غیر طبیعی بود در همه جای دنیا. چه در حمایت هایش از اسرائیل و عربستان سعودی چه در فشار حداکثری راجع به ایران.من فکر میکنم در حال حاضر خط جمهوری اسلامی نمی رود به سمت مذاکره مستقیم 5+1  جدای از آمریکا فکر میکنم این خط قرمزی رهبری باشد. و طبیعتا وقتی خط قرمز این هست کسی از آن عبور نمی کند اما در مجموع بالاخره کشور به راهگشایی در این بحران اقتصادی نیاز دارد همینکه آقای ترقی گفته بودند اصلاح طلب ها مذاکره نکنند ما میکنیم.

من حرفی در مورد این مساله ندارم که چه کسی مذاکره کند، هرکس می‌خواهد برود مذاکره کند، ولی مهم این است که کمی بحران و بار اقتصادی جامعه را کم کنیم. ما وظیفه داریم که مردم را از نظر اقتصادی یک مقداری در فضای بهتری قرار دهیم .البته این را هم بگم با ارتباط با آمریکا مشکلمان حل نمی‌شود. مشکلمان با اتکا به داخل و کم کردن بحران های خارجی که تبعا تاثیر روی اقتصاد دارد، حل خواهد شد.

مردم نسبت به اصلاح‌طلبان بی‌اقبال شدند/ ارتباط با آمریکا مشکلات ما را حل نمی‌کند

نامزد نیابتی یا اصلاح طلب؟

سوال: آیا جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ باز هم از یک نامزد نیابتی حمایت می‌کند؟ مثل سال ۹۲ یا به قول شما حضور فعالانه نخواهد داشت در ریاست جمهوری ۱۴۰۰؟

ابطحی: تجربه دوره آقای روحانی برای ما این را اثبات کرد که با نامزد نیابتی وارد کار نشویم. اگر نامزد داشته باشیم وارد می‌شویم و اگر نداشته باشیم طبیعتاً می رویم رای میدهیم به یک نفردیگر اما  فعال نخواهیم بود. تجربه نشان داده که نامزد نیابتی به نفع جریان اصلاحات نیست، اصلاحات یک اندیشه است اصلاحات یک سری احزاب که نیست! و معتقدیم این اندیشه نیاز جامعه امروز ایران است و باید این گفتمان جامعه مدنی و اصلاحات در جامعه به وجود بیاید و شکل بگیرد و باقی بماند.

رویکرد اصلاحات درمورد عدالت

سوال: رویکرد و نظر اصلاح طلبان در مورد عدالت چیست؟ اصلاح طلبان همواره در برقراری عدالت ضعف داشته اند.

ابطحی: عدالت بنای انقلاب اسلامی یا اینکه حتی بالاتر از انقلاب اسلامی، بنای انسانیت است و کل دنیا بر پایه عدالت است. اگر عدالت باشد طبیعی است که جامعه می‌تواند اعتماد کند. اصلا کار حاکم، برقرار کردن عدالت است. عدالت اجتماعی خیلی مهم‌تر است که البته راه‌های مختلف عدالت اجتماعی، بخصوص چون مبتنی بر اقتصاد است، تجربه شده است.

عدالت در بحث های قضایی هم مهم است مثلا در حال حاضر دورانی که آقای رئیسی آمدند معلوم می شود که یکسری کارها می شده قبلی ها انجام دهند و انجام نمی دانند اما ایشان انجام دادند و این موضوع خیلی اعتمادبخش و اعتمادآفرین است مقایسه کنید تا اینکه مثلا آقای طبری بگویند بنده منزل آقای لاریجانی ناهار دعوت بودم و آمدم دعوا شده و... .

خوب این ها نقاطی ست که مشکل آفرین است و نشان هم می دهد که راه حل دارد، رفتار آقای رئیسی خیلی موثر بوده در و مسائل را به عدالت قضایی نزدیک می کند این موضوع تاثیر در همه ی بخش های جامعه دارد.در کل عدالت را هرکس رعایت نکند خودش آسیب می بیند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top