به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سینماپرس، سازمان اوج که از ابتدای دهه نود به عنوان یک نهاد نوپا و تأثیرگذار در سینمای ایران فعالیتش را آغاز کرد، امسال نیز با دستی پر به جشنواره فیلم فجر آمد.
«کارو»، «منصور»، «مصلحت نظام» و انیمیشن «پسر دلفینی» از جمله آثاری بود که این سازمان به فجر ۳۹ ارائه داد و اتفاقاً هر ۴ فیلم به فهرست ابتدایی فیلمهای واجد شرایط راه یافتند در ادامه اما «پسر دلفینی» به دلیل بیرونق بودن حضور انیمیشن در ویترین فجر و نبود امکان رقابت برای شکار سیمرغ از حضور انصراف داد با این وجود اوج حالا اما تنها «منصور» را به عنوان فیلمی که تمام مالکیتش به این سازمان تعلق دارد در ویترین فجر دارد.
«مصلحت نظام» اولین محصول مشترک اوج و حوزه هنری است
سازمان اوج اما امسال سنتشکنی کرده، این سازمان که پیش از این اهتمام و تأکیدی تام و تمام برای در اختیار گرفتن تمام مالکیت فیلمها داشت حالا روند مشارکت را در پیش گرفته و «مصلحت نظام» ماحصل پیوند اوج و حوزه هنری است.
«مصلحت نظام» در واقع تولید شده در یکی از زیرمجموعههای حوزه هنری است، باشگاه فیلم سوره از نهادهای تابع حوزه هنری پیش از این «دیدن این فیلم جرم است» را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر داشت که اتفاقاً در مرحله اکران تنشهایی را با سازمان سینمایی برای دریافت پروانه نمایش تجربه کرد حالا با «مصلحت نظام» در این رویداد حاضر شده که به نظر میرسد از فیلمهای جنجالی این دور از جشنواره باشد.
بنیاد سینمایی فارابی هم هرچند یکی از اصلیترین مراکز تولید فیلم در ایران به شمار میرود اما در سالهای اخیر با اتهاماتی همچون این مواجه شده این بنیاد عمدتاً روی فیلمهایی سرمایه گذاری میکند که کمترین حرفی برای گفتن ندارند و اتفاقاً هزینههای ابتدایی ساخت فیلم هم حاصل نمیشود. سهم بنیاد سینمایی فارابی از ویترین فجر، دو فیلم است، بنیاد فارابی با «یدو» ساخته مهدی جعفری در این رویداد حاضر شده که پیش از این «۲۳ نفر» را ساخته و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.
«رمانتیسم عماد و طوبی» به کارگردانی کاوه صباغزاده که پیش از این فیلم موفق «ایتالیا ایتالیا» را ساخته بود، از تولیدات همین بنیاد است که در فضایی کمدی و فانتزی روایت میشود و یک اقتباس به شمار میرود. حالا اما با حضور این دو فیلم در فهرست فیلمهای نامزد شده، تصور ابتدایی درباره بنیاد سینمایی فارابی تجدیدشدنی است.
علی غفاری را با «استرداد» میشناسید؛ همان فیلمی که در ابتدای دهه ۹۰ هزینه ساخت اعجاب برانگیزش در قبال کیفیت ناچیزش باعث بهت مخاطبان و سینماگران شده بود. همین فیلم بود که در اکران عمومی هم رضایت مخاطبان را جلب نکرد و با شکستی سنگین در گیشه، از اکران کنار رفت. ابراهیم اصغری تهیهکننده سینما هم یادآور فیلمهای شکست خوردهاش در دهه ۹۰ در گیشه است. حاصل همکاری این دو حالا «تک تیرانداز» است که محصول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح است. این انجمن فیلمهای در کشو مانده کم ندارد اما حالا «تک تیرانداز» جزو فیلمهای نامزد شده در این جشنواره است که به نظر میرسد این نامزدی در بخش جلوههای ویژه این فیلم دفاع مقدسی باشد.