تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/11/15 - 12:29
کد خبر: 384772

فجر ۳۹| سینمای ایران بدون روتوش؛

«تک تیرانداز»؛ هدر نرفتن بودجه

«تک تیرانداز»؛ هدر نرفتن بودجه

پیش از تماشای فیلم انتظار مواجه شدن با یک فیلم ارگانی-سفارشی دیگر را داریم که قصد دارد به زندگی یکی از شهدا بپردازد، اما در نهایت قدرت ارتباط گیری با مخاطب عام را ندارد و به «دور ریز» بودجه تبدیل می‌شود. فیلم علی غفاری، اما چیزی بیش از این انتظار اولیه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» مهدی محمدیان// تک تیرانداز» را باید از کدام منظر تماشا کرد؟ باید آن را با تاریخ سینمای دفاع مقدس و نمونه‌های شاخص آن قیاس کنیم، یا آن را کنار برخی نمونه‌های مشابه از فیلم‌های سفارشی و ارگانی دربارهی شخصیت‌های ویژه‌ی جنگ بگذاریم و ببینیم که با داشته‌های محدود خود، از کارگردان و تیم بازیگری نه چندان کنجکاوی برانگیز تا پروداکشن و امکاناتی که عجله برای ساخت و نمایش فیلم را به وضوح نشان میدهند، تا چه اندازه به توقعات پاسخ می‌دهد؟

با معیار نخست، فیلم علی غفاری بی تردید جزو فیلم‌های مهم و ماندگار تاریخ سینمای دفاع مقدس نیست. فیلم حال و هوای دهه شصتی دارد، شخصیت پردازی هایش را بر مبنای کلیشه‌ها پیش می‌برد، گوشه و کنارش می‌توان نشانه‌های تعجیل وسرسری بودن تولید برخی فصول از داستان را دید و چندین و چند دلیل دیگر برای آنکه فیلم را در کنار آثار بزرگ این گونه‌ی بومی قرار ندهیم.

از سوی دیگر اما، پیش از تماشای فیلم انتظار مواجه شدن با یک فیلم ارگانی-سفارشی دیگر را داریم که قصد دارد به زندگی یکی از شهدا بپردازد، اما در نهایت قدرت ارتباط گیری با مخاطب عام را ندارد و به «دور ریز» بودجه تبدیل می‌شود.

فیلم علی غفاری، اما چیزی بیش از این انتظار اولیه است. «تک تیرانداز» ریتم قابل قبولی دارد و برای دنبال کردن قهرمانش تاانتها، بهانه و انگیزه‌ای می‌سازد؛ برای ساخت قهرمانی منطبق بر الگو‌های مرسوم هالیوودی در و بازنمایی شخصیت‌های برجسته‌ی جنگی تلاش می‌کند و این تلاش دست کم در چند فراز از داستان قابل احترام است؛ چند ایده اجرایی خوب مثل شکل و شیوهی معرفی قهرمانش را دارد و فصل آغازین خوش سرو شکلی می‌سازد؛ و از همه مهمتر، فیلمنامه نویس و کارگردان می‌دانند که فیلمشان باید قدرت ارتباط گرفتن با مخاطب عام را داشته باشد و برای خلق صحنه‌هایی که تماشاگر را درگیر و نگران شخصیت اصلی و هدف او کنند، طراحی و برنامه ریزی کرده اند.

نتیجه آنکه بعضی از فراز و فرود‌های داستان، قادر است هیجان و اضطراب تماشاگر برای سرنوشت و سلامت قهرمانش را ایجاد و با همین ابزار، مخاطب را به دنبال کردن ماجرا وادار سازد. «تک تیرانداز» در مقایسه با انبوهی از فیلم‌های مشابه خود دربارهی قهرمانان جنگ، این ویژگی ستودنی را دارد که به عنصری به نام «تماشاگر» فکر کرده و مهمتر از آن، میداند که تماشاگرش عاشق روایت‌های هالیوودی است و اگر در دستیابی به چنین روایتی موفق هم نباشد، لااقل برای آن تلاش میکند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top