به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روز سومین جشنواره بود که نمایش یکی از آثار به نوعی مخاطبان سینما را غافلگیر کرد؛ چرا که بعد از «ابلق» اهالی رسانه به تماشای اخرین ساخته علی غفاری نشستند. فیلمی قهرمان محور که برش هایی از حضور شهید عبدالرسول زرین را با بازی خوب کامبیز دیرباز به تصویر می کشد.
علی غفاری، کارگردان «تک تیرانداز» در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درباره اینکه بعد از نمایش فیلم عنوان می شد غفاری بهتر است در سینما باقی بماند تا اینکه به سمت سریال سازی برود، گفت: این مسئله بسته به شرایط تولید دارد، اگر شرایط مطلوب برای گفتن یک حرف مهیا باشد اینکه آن اثر در بستر سینما ساخته شود یا تلویزیون چندان تفاوتی برایم نخواهد داشت. به عبارت دیگر هرگاه تصور کنم که درباره زندگی یک شهید می خواهم اثری بسازم اما حق مطلب به دلیل عدم وجود امکانات مورد نیاز ادا نمی شود، آن را انجام نمی دهم و باید کاری را بسازم که مطمئن باشم در مرحله اجرا تاثیر خودش را می گذارد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در «تک تیرانداز» به سمتی رفتیم که با حمایت روایت فتح امکانات مورد نیاز مهیا شد و تا حد زیادی توانستیم حرف مان را بزنیم و قطعا پروژه های بعدی نیز همین طور است. اگر بنده فعالیت کمی دارم به دلیل آن است که باید مطمئن شوم آنچه نیاز است و جلوی دوربین باید اجرا شود، اتفاق می افتد و به همین دلیل بستر ساخت آن تفاوتی ندارد.
کارگردان «تک تیرانداز» با اشاره بودجه فیلم تصریح کرد: قطعا اگر بودجه بیشتری در اختیار داشتیم در روند فیلم تاثیرگذار بود؛ چرا که این فیلم با چنگ و دندان ساخته شده و ای کاش تهیه کننده فیلم عنوان می کرد که بخش عمده ای از این هزینه نیز صرف اجاره و تعمیر امکانات نظامی شده است. تصور مخاطب این است که این امکانات به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته، اما واقعیت اینطور نیست و بخش عمده بودجه صرف این حوزه شده و جای تاسف دارد. متاسفانه امکانات جنگی بحث گسترده ای دارد و اینطور نیست که بتوان آنها را از بیرون و یا بازار آزاد تهیه کرد.
غفاری گفت: قلب و روح مان می گوید باز باید برای شهدا کار کرد؛ اما پیش تر نیز گفتم که وقتی کاری را می کنم که مطمئن شوم امکانات مورد نیاز برای ساخت آن اثر فراهم می شود. معتقدم سینما زمان محدودی دارد و یک اثر سینمایی به ویژه در کشور ما در مرز 100 دقیقه حرکت می کند، البته ممکن است استثنائاتی در دنیا وجود داشته باشد و فیلم 3 ساعته هم ساخته شود اما برای ساخت یک فیلم حدود 100 دقیقه ای نمی توان زندگی نامه یک شهید را به تصویر کشید و مجبور هستیم که یک برشی از زندگی شهید را نشان دهیم؛ از این رو تصمیم گرفتیم وارد زندگی شخصی شهید عبدالرسول زرین نشویم و در حوزه نبرد هم تلاش مان این بود که دیدگاه او و جهان بینی اش به مقوله جنگ را به تصویر بکشیم؛ به همین دلیل تنها سال آخر حضور او در مناطق جنگی را به تصویر کشیدیم.
او یادآور شد: سعی کردیم اثرمان مانند نمونه های خارجی نشود؛ چرا که نگاه آنها به جنگ با دیدگاهی که رزمندگان ما به این مقوله داشتند، متفاوت است و همین مهم دوران دفاع مقدس ما را با جنگ های رایج در دنیا متمایز کرده است. از آنجایی که قرار بود این نوع نگاه لطیف را در «تک تیرانداز» داشته باشیم خیلی نگران ترویج خشونت در این اثر نبودم. البته سینما نیازمند یکسری عناصر است که تلاش کردیم تا از آنها در اثر استفاده کنیم تا شخصیت اصلی فیلم فرازمینی و دست نیافتنی نشود و مخاطب آن را بپذیرد و با توجه به بازخوردها تصور می کنم که بخش زیادی از راه را درست رفته ایم.
کارگردان «تک تیرانداز» درباره برگزاری جشنواره سی و نهم خاطر نشان کرد: باید کمی منتظر ماند اما در مجموع برگزاری جشنواره در این شرایط برای زنده نگه داشتن چراغ سینما حرکت مثبتی بود. سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا از لحاظ نمایشی، سینما تقریبا تعطیل شد و برگزاری جشنواره خبر خوبی بود و تنور سینما را گرم کرده و تا حد زیادی شور و هیجان به سینما بازگشت.
گزارش از زهرا رمضانی