تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/11/20 - 10:33
کد خبر: 385188

معایب و مزایا تعویق احتمالی آزمون دکتری؛

درخواست ۵ هزار نفری برای تعویق کنکور دکتری به اردیبهشت ۱۴۰۰

درخواست ۵ هزار نفری برای تعویق کنکور دکتری به اردیبهشت ۱۴۰۰

البته اگر بخواهیم به صورت دسته بندی شده این معایب و مزایا را بررسی کنیم، امکان بروش مشکلات روحی، خدمت سربازی، فشرده شدن مصاحبه را به عنوان معایب تعویق کنکور و فرصت بیشتر برای مطالعه را از مزایای آن توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بازهم آزمون و بازهم درخواست تعویق آن!.

کمتر از یک ماه به آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۰ فرصت باقی مانده و این روزها مجددا بحث های لغو یا برگزاری این آزمون به دلیل وضعیت کرونایی شهرها، به گوش می رسد. بر اساس آمارها در آزمون سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۹ هزار و ۱۹۲ نفر ثبت نام کردند و قرار است در روز جمعه ۱۵ اسفند این رقابت برگزار شود.

اما طی روزهای گذشته کمپین هایی با عنوان "درخواست تعویق زمان برگزاری کنکور دکتری به اردیبهشت ماه هر سال"  و هشتگ رسمی "#تعویق_آزمون_دکتری_به_اردیبهشت"  در فضای مجازی منتشر شده است؛ در این کمیپن که نزدیک به ۵۱۲۱ نفر نیز آن را امضا کردند از وزیر علوم خواسته شده "با توجه به دو بار تعویق آزمون استخدامی سال ۹۹ و نبود وقت کافی برای مطالعه منابع آزمون دکتری" این آزمون به تعویق بیافتد.

همچنین در بخش دیگر این نامه نیز آمده است: "همچنین اینکه اکثر داوطلبان دکتری شاغل هستند و ایام عید وقت مناسبی جهت مطالعه است، خواهشمندیم در زمان آزمون دکتری وزارت علوم که هرساله در اسفندماه برگزار می‌شود تجدید نظر فرموده و با توجه به اینکه تمامی آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها بعد از عید برگزار می‌شود، تاریخ آزمون دکتری وزارت علوم نیز به بعد از عید موکول شود."

البته در این بین در شبکه های اجتماعی موافقان و مخالفان دیدگاه های مختلفی دارند؛ به نوشته سایت " پی اچ دی تست" استدلال برخی داوطلبان موافق تعویق این است که با توجه به احتمال دستیابی به واکسن کرونا در کشور و یا خرید واکسن در ماه‌های آینده، بهتر است برگزاری آزمون دکتری 1400 به زمان دیگری موکول شود تا با تزریق واکسن، این آزمون در شرایط ایمن‌تری برگزار شود.

از سوی دیگر مخالفان تعویق می‌گویند در صورتی که زمان مشخصی برای دسترسی عموم به واکسن کرونا اعلام شود، تعویق کنکور دکترا 1400 و برگزاری آن در شرایط ایمن قطعاً انتخاب همه داوطلبان خواهد بود. اما در صورتی که زمان دسترسی به واکسن برای عموم مردم مشخص نباشد، تعویق آزمون دکتری 1400 بی‌فایده خواهد بود. تجربه آزمون دکتری 99 نشان داد که تعویق کنکور چاره‌ساز نیست. آزمون دکتری سال گذشته پس از تعویق‌های مکرر، در شرایط نامناسب شیوع بیماری کرونا و گرمای فصل تابستان برگزار شد. این موضوع به‌خصوص در شهرهایی که تابستان‌های بسیار گرمی را تجربه می‌کنند، داوطلبان را به دردسر انداخت.

بنابراین، در صورت تعویق کنکور دکتری باید این موضوع را مدنظر داشت که شرایط برگزاری آزمون می‌تواند چندان به نفع داوطلبان نباشد.

البته اگر بخواهیم به صورت دسته بندی شده این معایب و مزایا را بررسی کنیم، امکان بروش مشکلات روحی، خدمت سربازی، فشرده شدن مصاحبه را به عنوان معایب تعویق کنکور و فرصت بیشتر برای مطالعه را از مزایای آن توصیف کرد.

به هر حال باید دید این درخواست دانشجویان به کجا ختم خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
میلاد
1399/11/22 - 00:19

کاش چیزی نمی نوشتی تا اینکه اینجوری هم خودتو خراب کنی هم اون 5 هزار نفرو.
نوشتن یه چیزه ، درست نوشتن یه چیز دیگه ست
یاد بگیریم وقتی قلم دستمونه درست بنویسیم نه اینکه فقط بنویسیم
کیانا ایرانی
1399/11/25 - 22:36

من یکی از آن ۶هزار نفر داوطلب کنکور دکتری هستم که موافق با تعویق این آزمون به زمان مناسب تری هستم.
واکسیناسیون تازه شروع شده آن هم فقط برای کادر درمانی. بسیاری از شهرها وضعیت قرمز پیدا کرده اند. حضور نوع جهش یافته آن از سوی وزارت بهداشت تایید شده.
همچنین آزمون سال قبل مرداد ماه برگزار شد درحالیکه آبان ماه نتایج نهایی از سوی دانشگاه ها اعلام شد.
آزمون دستیاری ونظام مهندسی قرار بود در اسفندماه برگزار بشه ولی به تعویق افتاد و این در حالیست که تعداد داوطلبان کنکور دکتری خیلی بیشتر است.

ما نگران جان و سلامتی خانواده ها و جامعه هستیم و عدالت و انصاف رو از مسئولین خواستاریم.
فاطمه
1399/11/28 - 08:59

با سلام و احترام مسئولان محترم وزارت علوم و سازمان سنجش كشور - امسال آزمون دكتري در مرداد ماه 1399 برگزار شد و همه در بلاتكليفي براي تهيه رزومه و حصل نتيجه ماندند از طرفي كتابخانه هاي عمومي به دليل كرونا ويروس بسته بودند ماه هاي مرداد و شهريور و مهر و آبان در شهر ها اوج فوتي و درگيري و از دست دادن عزيزاني مثل پدر و مادر و خانواده همسران ما بود . تا ماه آذر روزهاي بسيار غم انگيز و سختي را پيشت سر گذاشتيم اكنون كه كمي ويروس كاهش پيدا كرده - از شما خواهش و تمنا داريم به ما فرصت دهيد تا كمي مطالعه و آرامش پيد كنيم . به خدا قسم من خيلي از خواب و غذا و استراحت خود گذشتم تا براي كنكور دكتري مطالعه كنم حق ما ضايع ميشود پدر و مادر خودم و پدر همسرم را در مدت كوتاهي از دست دادم . از اول مهر فرزندان ما نيز در منزل با فضاي مجازي درس ميخوانند كه مشكلات همه خانواده ها چند برابر شده است . تمنا دارم مشكل ما را توجه و كمك كنيد تا آزمون دكتري در ارديبهشت 1400 برگزار شود . خواهش مي كنم اين نامه را به مسئولان برسانيد . اوضاع پخش ویروس کرونای انگلیسی هم خطرناک است . اجر شما با خداوند عزوجل و انشاله هميشه سلامت باشيد .


زهره
1399/12/01 - 08:30

جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس محترم ستاد ملی کرونا

با سلام.
احتراما ما جمعی از داوطلبین کنکور دکتری به دلایل ذیل درخواست تعویق آزمون دکتری به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ را داریم:
۱-با توجه به بهتر شدن آب و هوا در اکثر مناطق کشور، اردیبهشت ماه می‌تواند بهترین زمان برای برگزاری کنکور در شرایط کرونایی باشد، زیرا که امکان برگزاری آزمون در فضای باز به بهترین نحو فراهم است. باید توجه کرد که برگزاری غیراصولی کنکور در شرایط کرونایی می‌تواند به رشد دوباره مرگ و میر کرونایی در کل کشور بیانجامد.

۲- به دلیل اینکه کنکور دکتری سال ۱۳۹۹ چهاربار به تعویق افتاد و نهایتا ۹ مرداد ماه برگزار شد و نتیجه نهایی در اوایل آبان اعلام شد، فاصله کم بین دو آزمون و منتظر ماندن برای اعلام نتایج نهایی و فاصله کم با آزمون بعدی باعث عدم آمادگی مطلوب داوطلبین شده است و داوطلبین قبول نشده باید مجددا خود را برای ازمون بعدی آماده نمایند.

۳- تعویق چندین باره ازمون استخدامی دستگاه های اجرایی و همچنین برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت در ۲۴ بهمن ماه و یکسان نبودن منابع آزمون دکتری و آزمون استخدامی باعث شده تا داوطلبان نتوانند خود را کاملا برای آزمونهای ذکر شده آماده کنند.

۴- اگر پیک بیماری کرونا در بهمن ماه ملایم باشد این امتحان میتواند پیکی شدید به دنبال داشته باشد و باتوجه به درگیری تعداد زیادی از افراد و خدمات مختلف برای این آزمون، خطر الودگی بیشتر می شود، لذا انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به سلامت داوطلبان و عوامل اجرایی شود. همچنین با توجه به احتمال موج چهارم کرونا در اسفند و همزمانی شروع واکسیناسیون مرحله اول، با تعویق آزمون دکتری از شیوع بیشتر جلوگیری وفرصت واکسیناسیون بیشتر می شود و تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ حداقل یک یا دو مرحله واکسیناسیون انجام شده و با اطمینان خاطر بیشتر می توان آزمون دکتری برگزار نمود.

۵- با توجه به فرایند مجازی شدن ترم و عدم دسترسی کافی به منابع برای دفاع به موقع از پایان نامه ارشد آمادگی برای آزمون دکتری را با مشکل مواجه کرده است. این مسئله با برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‎های تحصیلات تکمیلی و تخصصی، مغایرت دارد.

لذا خواهشمندیم با توجه به دلایل مبرهن برای پیشگیری از افزایش شیوع کرونا و کاهش مرگ و میر عزیزانمان در جای جای میهن عزیزمان، آزمون دکتری وزارت علوم در بهار ۱۴۰۰ برگزار نمائید.

با تشکر
متقاضیان آزمون دکتری ۱۴۰۰ وزارت علوم

رونوشت؛

جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت
جناب آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم
جناب اقای دکتر خدایی رئیس محترم سازمان سنجش

زهره
1399/12/01 - 09:10

ریاست محترم سازمان سنجش
با سلام و احترام
ضمن تشکر از هماهنگی ها و انعطاف شایسته ی برنامه های سازما در بسیاری از زمینه ها با شرایط اضطراری کرونا ، به عرض می رساند در وضعیت ناسلامت جسمانی و روانی که بر مردم و جامعه ی جهانی حاکم است و شرایط سخت قرنطینه و پرستاری از مبتلایان در منزل ، و همچنین با امید به بهبود شرایط واکسیناسیون و آب و هوا
و نیز نظر به عدم دستیابی به فرصت برابر مطالعاتی د راین سال نسبت به سنوات پیشین ، مستدعیست آزمون دکتری 1400 در بهار سال آینده برگزار گردد.
با سپاس و با آرزوی تندرستی و شادکامی شما و همه ی هموطنان
مهنار
1399/12/02 - 19:05

نویسنده بابکاربردن کلمه هزارنفرخواهان تعویق
فقط قصدش جهت دادن به مسولین وکمک به داوطلب ها ی مخالف تعویق بوده ست
داوطلب آزمون ف ب
1399/12/05 - 11:29

حضور محترم وزیر بهداشت کل کشور
با سلام و تحیت
احتراما باستحضار می رساند ، آزمون دكتري وزارت علوم هر سال در اسفند ماه برگزار میشد و اما در سال جاری به دلیل شیوع کرونا ویروس در مرداد ماه 1399 برگزار شد که این تأخیر موجب شد تا اعلام نتایج نهایی حاصل از آزمون کتبی و مصاحبه در پایان مهر و اوایل آبان ماه رخ دهد .
بدین ترتیب همه مدت زمان زیادی در بلاتكليفي براي تهيه رزومه و حصول نتيجه ماندند . پس از اعلام نتایج آزمون کتبی و مرحله بعد آن ، مصاحبه ، مدت زمان بسیار کمی برای بدست آوردن نیرو و مطالعه برای آزمون سال 1400 برای ما باقی ماند . از سوی دیگر ماه هاي مرداد ، شهريور ، مهر ، آبان و آذر در بسیاری از شهرها با اوج شیوع کرونا ویروس ، شاهد افزایش تعداد فوتي ها بوده و با مشکلات بسیار و استرس مواجه شدیم . به طوریکه تا پایان آذرماه سال جاری روزهاي بسيار غم انگيز و سختي را پشت سر گذاشتيم . بنده طی ده ماه پدر ، مادر و پدر همسرم را از دست دادم که دیماه امسال تازه سومین عزیز خود را به خاک سپاردم . واقعا که اگر این سه عزیز مشخص نشد که کرونا ویروس آنها را از بین برد یا خیر ؟ اما برایم آن قدر سخت هست که زندگی عادی را برایم بسیار مشکل ساخت . در این حین ، کتابخانه های عمومی هر زمان دچار محدودیت ها شده و به طور مقطعی اجازه استفاده از سالن مطالعه را می دادند .
1 - آیا اوضاع شهرهای مختلف در مواجهه با نوع انگلیسی ویروس کرونا و سرعت انتشار آن به همراه میزان کشندگی بالاتر آن در سنین جوانی ، حائز اهمیت نمی باشد ؟؟؟ آیا صرفأ با افزایش حوزه آزمون میتوان از تمامی موارد همچون تجمع داوطلبان ، نحوه شناسایی افراد با کارت آزمون و نزدن ماسک توسط همه داوطلبان ، عدم رعایت واقعی پروتکل ها در تمامی حوزه های آزمون و بسیار موارد دیگر جلوگیری کرد ؟؟؟؟
2 – با توجه به تجربه سال 1399 و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات کرونا ویروس ، چرا هنوز امکان برگزاری آزمون دکتری وزارت علوم به صورت مجازی مهیا نشده ؟؟؟ مگر نه این است که پس از مواجهه با این پدیده اسف بار ، یکی از برنامه های کاربردی دولت ، پیشبرد ارائه همه امور اداری و خدماتی به سمت الکترونیک و مجازی برنامه ریزی و هدایت شده است . کما اینکه آزمون هایی هم به صورت آنلاین برگزار شده و مشکلی نیز پیش نیامده است .
3 – آیا برگزاری 2 بار آزمون دکتری وزارت علوم در یک سال و بلاتکلیفی با توجه به ماهیت آن که هم کتبی و هم مصاحبه است ، با اصول استاندار آزمون ها مغایرت ندارد ؟ چرا این موضوع بررسی نمی شود ؟؟
اینکه ما در ریسک رعایت پروتکل ها با توجه به نوع جدید ویروس انگلیسی کرونا و از سوی دیگر فصل سرما و بسته بودن محیط کلاس و سالن ها در حوزه های آزمون در تاریخ 15/12/1399 قرار بگیریم ، بسیار جای تأمل دارد .
ما از شما خواهشمندیم یا آزمون حضوری ( دکتری وزارت علوم ) را تا بهبود اوضاع و شرایط و شناسایی راهکار و تجربه در مواجهه با کرونا ویروس انگلیسی به سال 1400 به تعویق اندازید . علاوه بر آن با این شیوه ، فاصله زمانی بین دو آزمون به طور استاندارد رعایت شده است . اگر این موضوع میسر نیست ، حتی الامکان آزمون را به صورت مجازی و آنلاین برگزار نمایند . از خداوند برای شما و تمامی مسئولان محترم سلامتی و موفقیت را خواستارم .
حسینی
1399/12/05 - 15:03

با سلام لطفا داوطلبین کنکور دکتری ۱۴۰۰ شهرهای قرمز مثل اهواز را دریابید شرایط حاکم بر شهر بسیار نگران کننده است خواهشا با تعویق امتحان دامنه گسترش بیشتر این ویروس را قطع بفرمایید. شرکت در این آزمون علاوه بر درگیر کردن خود ، خانواده هایمان هم درگیر میکند. با تشکر
1399/12/07 - 15:28

لطفا به خاطر حفظ جان داوطلبان و خانواده هایشان ازمون را به تعویق بیندازید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top