تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/11/22 - 07:43
کد خبر: 385434

ترم جدید دانشگاه‌ها مجازی است

وزیر علوم اظهار کرد: با توجه به شرایط بیماری و نظر ستاد مدیریت کرونا هنوز نمی‌شود تجمعاتی مثل کلاس‌های درس را داشت و در نتیجه دانشگاه‌ها، این ترم را هم به صورت مجازی شروع خواهند کرد و برای بازگشایی دانشگاه‌ها تابع ستاد کرونا و مسؤولان وزارت بهداشت هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه «به وقت ایران» به «تشریح دستاوردهای علمی کشور در سال‌های اخیر و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی» پرداخت و اظهار کرد: امام خمینی همیشه دانشگاه را مرجع سخنان خود قرار می‌دادند؛ در روز‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی در یک فضایی قرار گرفته بودیم که هم فضای فرهنگی بود و هم نیاز به توسعه و تعمیم ارزش‌های انقلاب فراوان بود و از سوی دیگر عطش علم و دانش بسیار بالا بود، زیرا آنچه داشتیم نیاز مردم را رفع نمی‌کرد و به همین دلیل توجه خاصی به دانشگاه‌ها شد.

وی با بیان اینکه در آن زمان تربیت نسل جوان به معنای دانش جدید و آوردن جوانان به فضا‌های آموزش جدی برای تربیت نیروی انسانی و توسعه کشور مورد توجه قرار گرفت، افزود: دانشگاه‌های ما در ابتدای انقلاب ظرفیت کافی نداشتند و در عرض یک دهه دانشگاه‌های متعدد با رشته‌های متعددی راه اندازی کردیم و جمعیت قابل توجهی از جوانان برای تحصیل در رشته‌های مختلف وارد دانشگاه‌ها شدند.

غلامی ادامه داد: امروز اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان، مدیران، معلمان و اساتید از دانشگاه‌های داخل فارغ التحصیل شده اند و سرمایه کنونی ما دستاورد و اقدامات در دانشگاه‌های داخل بوده است.

وی اضافه کرد: در این سال‌ها به دوره‌های مختلف فرهنگی هم توجه شده است و نسلی که اکنون کشور را اداره می‌کنند، ویژگی‌های دینی و توجه به آینده کشور را مورد توجه دارند و دانشگاه‌ها در کنار مسائل فرهنگی به کارویژه علم و فناوری هم توجه کرده‌اند.

وزیر علوم با بیان اینکه در حوزه پژوهش هم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌ایم و رتبه ۱۵ مقالات دنیا را کسب کرده ایم، افزود: برونداد کیفیت علمی ما نشان داده که جزء کشور‌های رده بالای دنیا هستیم.

وی با اشاره به اینکه دستاورد‌های علمی ما ناشی از تلاش مجموعه علمی و ظرفیت‌های داخلی بوده است، اظهار کرد: این موفقیت در شرایطی بوده که خیلی از جریان‌های بیرون از مرز‌های ما با سلطه طلبی‌ها علاقه‌مند نبودند به این موفقیت‌ها دسترسی پیدا کنیم.

غلامی ادامه داد: در کنار این مخالفت‌ها، دستاورد‌های بعدی را هم به دست خواهیم آورد. جامعه علمی کشور یک حرکت جهادی در توسعه علم و فناوری از خود نشان داده است و مقام معظم رهبری همواره تاکید کرده که این حرکت را حفظ کنیم و استمرار دهیم، زیرا این کار، ما را به سمت استقلال و خود کفایی از سایرین پیش خواهد برد.

وی گفت: در دو دهه گذشته حرکت شتاب دهنده‌ای در استفاده از این توانمندی‌ها برای رفع نیاز‌های جامعه داشته‌ایم و دستاورد‌های علمی ما به سمت کاربردی شدن و حضور در سطح جامعه پیش رفته است؛ همچنین شرکت‌های دانش بنیان جزئی از این پیشرفت بوده اند که توسط دانشگاهیان اداره می‌شوند.

وزیر علوم اظهار کرد: با توجه به شرایط بیماری و نظر ستاد مدیریت کرونا هنوز نمی‌شود تجمعاتی مثل کلاس‌های درس را داشت و در نتیجه دانشگاه‌ها، این ترم را هم به صورت مجازی شروع خواهند کرد و برای بازگشایی دانشگاه‌ها تابع ستاد کرونا و مسؤولان وزارت بهداشت هستیم.

وی درباره امکان راه اندازی دانشگاه تلویزیونی همانند مدرسه تلویزیونی توضیح داد: برای برخی گروه‌ها شدنی است، اما به سمت آن حرکت نکرده ایم. دوم اینکه ماهیت درس‌های عمومی اجازه دانشگاه تلویزیونی را می دهند، ولی محدودیت‌هایی هم داریم، زیرا هر استادی شیوه تدریس خود را دارد. وزارت علوم آمادگی دارد با همکاری صدا و سیما و شبکه آموزش آموزشهای تلویزیونی دروس عمومی و پایه دانشگاه‌ها را آغاز کند.

غلامی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها اجازه تغییر محتوای درسی تا ۲۰ درصد را دارند و به این دلیل، امکان این امر که یک برنامه درسی مثل آموزش و پرورش ارائه شود سخت است، اما به راه اندازی این امکان فکر خواهیم کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top