تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/11/23 - 11:34
کد خبر: 385502

لبنان،وارد مرحله خطرناکی شده است

فضای سیاسی لبنان پس از ناکامی سعد الحریری نخست وزیر پیشنهادی این کشور در تشکیل کابینه جدید وارد مرحله خطرناکی شده زیرا تقابل طیف های سیاسی برای سهم خواهی در کابینه جدید موجب دخالت اشکار قدرت های خارجی در مسائل داخلی لبنان شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خانم دوروتی شیا سفیر آمریکا در بیروت در یک اظهار نظر مداخله جویانه آشکار، اعلام کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد وزرای وابسته به جریان مقاومت اسلامی وارد کابینه سعد الحریری شوند. این اظهارات با واکنش تند وزارت خارجه لبنان مواجه شده زیرا ترکیب کابینه های لبنان بر اساس حضور جریان های سیاسی در پارلمان این کشور شکل می گیرد و چون جریان ۸ مارس وابسته به مقاومت اسلامی بیشترین کرسی های پارلمانی را در اختیار دارد باید در ترکیب کابینه شرکت داشته باشد.

پس از استعفای دولت حسان دیاب، میشل عون رئیس جمهوری لبنان چندین گزینه را برای تشکیل دولت پیشنهاد کرد اما شخصیت های پیشنهادی برای تصدی پست نخست وزیری به دلیل کار شکنی جریان المستقبل وابسته به سعد الحریری نتوانستند کابینه خود را تشکیل دهند و انصراف دادند. از آنجایی که سعد الحریری و جریان ۱۴ مارس که در تقابل با مقاومت اسلامی لبنان هستند، همواره سیاست های آمریکا، غرب و عربستان را در لبنان عملیاتی می کنند تلاش دارند تا شکل گیری ترکیب کابینه را در انحصار خود بگیرند. لذا طی ۴ ماه اخیر سعد الحریری نخست وزیر پیشنهادی، میشل عون رئیس جمهوری و نبیه بری رئیس پارلمان نتوانستند به یک نقطه نظر مشترک برای ترکیب کابینه جدید دست یابند.

سعد الحریری پیش از این ۱۸ وزیر را که در تقابل با جریان مقاومت اسلامی هستند به رئیس جمهوری پیشنهاد کرد اما میشل عون برای حفظ بافت سیاسی لبنان و جلوگیری از بحران جدید با این ترکیب مخالفت کرد. از سوی دیگر جریان المستقبل برای فشار به میشل عون و نبیه بری هواداران خود را در شهرهای مختلف لبنان وارد کف خیابان ها کرده که این امر به درگیری بین نیروهای امنیتی و هواداران سعد الحریری منجر شد.

شرایط اکنون در لبنان به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی و امنیتی وارد مرحله خطرناکی شده و اگر کابینه جدید بر اساس همگرایی و سازگاری همه طیف های سیاسی لبنان شکل نگیرد این کشور شاهد تقابل فیزیکی جریان های مختلف خواهد بود. عواملی که به تشدید اختلافات طیف های سیاسی منجر شده، در دخالت آشکار قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای خلاصه می شود اما موضوع اقتصادی نیز در تشدید اختلافات طیف های سیاسی لبنان بی تاثیر نیست.

وضعیت اقتصادی ناپایدار، کاهش شدید قیمت لیره لبنانی، افزایش نرخ بیکاری، بدهی ۸۵ میلیارد دلاری این کشور به خارج، لبنان را به مرحله فروپاشی اقتصادی نزدیک کرده است. لذا سعد الحریری باید به اراده ملت لبنان که خواهان مشارکت همه طیف های سیاسی در کابینه وفاق ملی است احترام بگذارد و کابینه ای مرکب از همه طیف ها معرفی کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top