تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/11/29 - 02:11
کد خبر: 386146

تا انتخابات ۱۴۰۰؛

بهزاد نبوی، از دادگاه تا ناسا!

بهزاد نبوی، از دادگاه تا ناسا!

پس از «شعسا» و انحلال آن، از گروه جدیدی با عنوان «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» رونمایی شد. اصلاح‌طلبان درپی آن که تقریبا ۸ سال دولت و مجلس همسوی با جریان فکری‌شان بود ولی رهبران سیاسی اصلاح‌طلب هر آنچه که در چنته داشتند را تبدیل به سلب اعتماد عمومی، خلاف گویی، سیاسی بازی، اشرافی‌گری، لطمه به اقتصاد و معیشت مردم کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تقریبا نزدیک به یک دهه است، وقتی چند ماه مانده به انتخابات اعم از شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری را که در پیش رو داریم؛ فعالان سیاسی خفته در خوابِ زمستانی‌شان بیدار می‌شوند تا در سپهر سیاسی ایران عرض‌اندام کنند تا مبادا اسم و رسم‌شان از ذهن مردم و سیاسیون پاک شود.

شاید مهم نباشد که این فعالان سیاسی از جریان اصولگرا هستند یا اصلاح‌طلب! «تصاحب قدرت» آن هم در دوران پیری و ورشکستگی سیاسی، همچنین عدم چرخش سیاسی نخبگان جوان و ورود آنان به عرصه سیاست، کلیدواژه‌ای بود که چندسالی است با آن سروکار داریم.

اما اکنون تقریبا ۴ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و بار دیگر مواجهیم با شکل‌گیری قارچ‌گونه گروه‌های یکبار مصرف سیاسی که چندماه قبل از انتخابات، فعالان سیاسی به صرافت افتادند تا با یک دورهمی سیاسی، با اسامی خاص موجودیت سیاسی خود را اعلام کنند.

بهزاد نبوی، از دادگاه تا ناسا!

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یا همان «شعسا» جهت حمایت از جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس دهم و انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ با ریاست محمدرضا عارف تشکیل شده بود. اما عملکرد بسیار نامطلوب دولت روحانی و فراکسیون امید در مجلس دهم و همچنین شکست سنگین آنها در انتخابات مجلس یازدهم، از یک سو باعث شد تا شاهد موج استعفای توأم با قهر عارف و موسوی لاری و از سوی دیگر سبب شکاف سیاسی بین فعالان اصلاح‌طلب و فروپاشی «شعسا» شویم.

اگرچه «شعسا» دچار استیصال سیاسی و فروپاشی شد، اما این اتفاق به معنای پایان کار اصلاح‌طلبان و از دور خارج شدن‌شان نیست. همانطور که در جریان اصولگرایی گروه‌های مختلفی همچون جمنا، شاجا، شانا و... متولد می‌شدند و گعده‌های‌شان با بازنشسته‌های سیاسی را برگزار می‌کردند تا از صندلی قدرت دور نشوند.

پس از «شعسا» و انحلال آن، از گروه جدیدی با عنوان «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» رونمایی شد. اصلاح‌طلبان درپی آن که تقریبا ۸ سال دولت و مجلس همسوی با جریان فکری‌شان بود ولی رهبران سیاسی اصلاح‌طلب هر آنچه که در چنته داشتند را تبدیل به سلب اعتماد عمومی، خلاف گویی، سیاسی بازی، اشرافی‌گری، لطمه به اقتصاد و معیشت مردم کردند. اما اکنون که همه چیز را از دست رفته می‌بینند با تغییر دکوراسیون سیاسی خود و همچنین رونمایی از یک گروه سیاسی سعی در جلب اعتماد عمومی و حتی جوانان اصلاح‌طلب‌شان کردند.

همانطور که در جبهه اصولگرایی و از بطن جبهه نیروهای انقلاب اسلامی «جمنا» به دلیل اختلافاتی که پدیدار شد، گروه‌هایی همچون «شانا»، «شاجا» اعلام موجودیت کرد تا راه و مسلک خود را پیش بگیرد. از سوی مقابل وقتی «شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان» منحل شد و «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» از بطن آن بیرون آمد، نشان‌دهند ارتقای ساختار حزبی اصلاحات نیست؛ بلکه نشان‌دهنده آن است که شکاف سیاسی بین بزرگان اصلاح‌طلب به حدی اوج گرفته به مرحله‌ای پیش از کار جمعی و گروهی بازگشتند تا به یک اجماعی بر سر گزینه مورد نظرشان برای انتخابات ۱۴۰۰ برسند.

بهزاد نبوی، از دادگاه تا ناسا!

یکی از بزرگترین اختلافات در گروه منحل شده «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» حضور اشخاص حقیقی و غیرحزبی بود. افرادی که وابستگی شخصی به جریان اصلاحات داشته و عضو هیچ حزبی نبودند. از آن جمله می‌توان به عارف، موسوی لاری، نوری، آرمین، نبوی و... اشاره کرد و به نوعی شناسنامه اصلاح‌طلبان هستند و چون این افراد خود را فراتر از اعضای تشکیلات می‌دانند، عضو هیچ حزبی نمی‌شوند.

اما احزاب کوچک و بزرگ اصلاح‌طلب همواره بر عضویت این افراد در تشکل انتخاباتی اصلاحات و بالاتر از آن عضویت‌شان در شورای مرکزی این تشکیلات و همچنین داشتن حق رای، خرده می‌گرفتند که همین امر موجبات اختلافات حاد در بین بزرگان اصلاحات شد!

با رونمایی از «ناسا»ی اصلاح‌طلبان، ذهن مخاطبان ناخودآگاه به سمت سازمان فضایی «ناسا»ی آمریکا سوق پیدا می‌کند. پیش از این، دولت تحت حمایت آن‌ها چنان رونق اقتصادی ایجاد کرد که قیمت‌های انواع کالا، مسکن، خودرو و... سمت و سوی فضایی به خود گرفت. اگرچه آنها نه تنها بابت این حجم از بی‌خردی سیاسی و عدم کارآمدی اقتصادی دولت متبوع‌شان را نمی‌پذیرند و عذرخواهی نمی‌کنند؛ بلکه با ایجاد «ناسا» و گماشتن شخص سیاسی تندرویی همچون «بهزاد نبوی» بر ریاست آن، که سابقه دادگاه‌های سال ۸۸ را دارد، نشان‌دهنده آن است که اصلاح‌طلبان در این چند ماه باقی مانده به دنبال احیای حیات سیاسی خودشان هستند.

بهزاد نبوی، از دادگاه تا ناسا!

در تکاپوی جلسات متعدد سیاسی اصلاح‌طلبان و همچنین ریاست «بهزاد نبوی» بر «ناسا» و تقلای سیاسی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰، یادآوری این قسمت از مصاحبه «نبوی» با روزنامه «سازندگی» روشنگر برخی اتفاقات است.

بهزاد نبوی در این مصاحبه مدعی شد: «این حرف را من در مصاحبه با روزنامه سلام در سال ۷۶ بعد از انتخاب آقای خاتمی برای اولین بار مطرح کردم. در آن مصاحبه گفتم، دولت چنانچه قوا و نهادهای دیگر حاکمیت در مقابلش قرار نگیرند، حداکثر ۱۵ درصد قدرت را در کشور در دست دارد. به طور کلی شاکله قانون اساسی ما به گونه‌ای است که دولت و مجلس با هم حدود ۳۰ درصد اختیار اداره کشور را دارند.»

عنصر تندرویی همچون نبوی وقتی مدعی است که حدود اختیارات دولت ۱۵ درصد بیشتر نیست، پس این حجم از وعده‌های توخالی و خوش‌رنگ و لعابی که از سوی دولت تدبیر و امید مطرح شد و هم‌قطاران نبوی مدعی شدند «ما تضمین وعده‌های دولت هستیم»؟! اگر اختیارات دولت ۱۵ درصد است، این همه قشون‌کشی و تخریب جریان رقیب برای تصاحب قدرت در پاستور برای چیست؟!

یاسین قاسمی-سردبیر خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/11/30 - 14:03

اینا یه جوری حرف می زنن که انگار مردم بجای روحانی به ترامپ رای دادن.به مردم چه ارتباطی داره که کی تو امریکا سرکار اومده،مردم برای حل مشکلاتشون به روحانی و رفقاش رای دادن نه به ترامپ و رفقاش!!!!
این دفعه اینا بجای شرکت تو انتخابات ریاست جمهوری ایران تو انتخابات ریاست جمهوری امریکا شعبه ناسا شرکت کنند...
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top