تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/11/30 - 16:53
کد خبر: 386355

پیش‌بینی سونامی با سریع‌ترین ابررایانه جهان

تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان دانشگاه "توهوکو" و موسسه تحقیقات زلزله دانشگاه توکیو از قدرت محاسباتی فوق‌العاده بالای سریع‌ترین ابررایانه جهان برای شبیه‌سازی سونامی با رزولوشن بالا استفاده کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ در ژاپن که زلزله‌های زیادی رخ می‌دهد، سونامی یک تهدید واقعی برای مردم محسوب می‌شود، بنابراین آمادگی برای واکنش به این فاجعه اهمیت بالایی دارد؛ در آینده نزدیک، احتمالاً تیم‌های مسئول مدیریت وضعیت در هنگام سونامی، به یک ابزار قدرتمند مجهز می‌شوند که یک مدل هوش مصنوعی جدید است و این هوش مصنوعی که با سریع‌ترین اَبَرکامپیوتر جهان توسعه پیدا کرده، می‌تواند در زمان واقعی نحوه شکل‌گیری طغیان‌ها را پیش‌بینی کند.

پژوهشگران برای توسعه این هوش مصنوعی برای پیش‌بینی سونامی به سراغ "Fugaku" رفته‌اند که سریع‌ترین اَبَررایانه جهان محسوب می‌شود؛ "Fugaku" که توسط "Riken" و فوجیتسو توسعه پیدا کرده، سال گذشته میلادی توانست لقب قدرتمندترین اَبَرکامپیوتر جهان را تصاحب کند.

دانشمندان تیم تحقیقات فوجیتسو، دانشگاه "توهوکو" و موسسه تحقیقات زلزله دانشگاه توکیو از قدرت محاسباتی فوق‌العاده بالای این اَبَرکامپیوتر برای شبیه‌سازی سونامی با رزولوشن بالا استفاده کردند؛ این تیم در نهایت توانست 20 هزار سناریوی احتمالی سونامی برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود خلق کند.

الگوریتم یادگیری عمیق برای مطالعه و تایید داده‌های شکل موج سونامی در هنگام زلزله با شرایط طغیان ناشی از آن در خشکی، مورد استفاده قرار گرفت و با گذر زمان، دقتش بیشتر شد؛ آموزش مدل با استفاده از این روش موجب شکل‌گیری هوش مصنوعی شد که می‌تواند طغیان سونامی را در زمان واقعی با وضوح مکانی بالا پیش‌بینی کند.

در حالی که این مدل باید توسط ابر کامپیوتر "Fugaku" آموزش ببیند، می‌توان آن را روی کامپیوترهای معمولی اجرا کرد و با ارائه داده‌های مربوط به شکل موج، در چندین ثانیه به پیش‌بینی آن دسترسی پیدا کرد؛ پژوهشگران، شبیه‌سازی یک زمین‌لرزه و سونامی بزرگ در خلیج توکیو را به نمایش گذاشتند که با مدل‌سازی سیل دفتر کابینه ژاپن مطابقت داشت.

این موضوع که می‌توان از این مدل هوش مصنوعی در کامپیوترهای معمولی استفاده کرد، یکی از اهداف اصلی توسعه‌دهندگان بود تا بتوانند آن را در اختیار تیم‌های نجات قرار دهند تا تاثیرات سونامی روی ساختمان‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌ها را در زمان واقعی پیش‌بینی کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top