تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/12/03 - 14:32
کد خبر: 386665

وحیدی: حذف کنکور از رشته‌ها و دانشگاه‌های پرمتقاضی امکان‌پذیر نیست

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در بیشتر رشته‌ها با سوابق تحصیلی، دانشجو پذیرش می‌شود، گفت: فقط پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر از طریق کنکور انجام می‌شود؛ بنابراین حذف کنکور از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که رقابت و تقاضا برای آنها زیاد است، ممکن نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره کنکور و آسیب‌هایش، اظهار کرد: موضوع ساماندهی کنکور به کارگروه کمیته عتف در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سپرده شده و قرار است در این کمیسیون بررسی شود ولی هنوز گزارشی از این کمیته درباره اصلاح و تغییرات کنکور ارائه نشده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با اینکه نهادهای دیگر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر روی مسأله کنکور کار می‌کنند، گفت: در سال‌های گذشته مجلس درباره کنکور قوانینی را تصویب کرده اما گویا به تازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به موضوع کنکور ورود داشته که کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد به دلیل اینکه این کمیسیون قبلاً وارد این مسأله شده و موضوع مسبوق به سابقه است، بنابراین نباید شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کند.

وی اضافه کرد: با بررسی مسأله ساماندهی کنکور از سوی این کمیسیون قرار بر این شده تا حداقل 85 درصد از مجموع رشته‌ها و دانشگاه‌ها از طریق بدون آزمون، دانشجو پذیرش کنند و در بیشتر رشته‌ها با سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش شود و فقط پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر از طریق کنکور انجام می‌شود؛ بنابراین حذف کنکور از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که رقابت و تقاضا برای آنها زیاد است ممکن نیست.

* فرایند تغییرات در کتب درسی 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به فرایند تغییرات در کتب درسی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کتب درسی براساس نگاه برخی از کارشناسان به صورتی طراحی شده که ممکن است حرکت‌های مافیایی نیز در بخش تألیف ایجاد شود. به عنوان مثال اگر در تألیف کتب درسی به شاخص‌های مبانی علمی هر رشته تحصیلی به صورت واضح، درست و روشن پرداخته نشود، معمولاً کتاب‌ها مبهم تلقی می‌شوند و این ابهام در نوشتن کتاب‌ها وجود دارد و اسمش را «تخصص‌گرایی در تألیف کتب» گذاشته‌اند.

وحیدی اضافه کرد: متأسفانه این نوع ابهام نویسی منجر می‌شود که برای هر ابهامی یک تألیف جدید در حوزه کتاب درسی اتفاق بیفتد و عملاً حضور و بروز کسانی که خود را مؤلف‌های دسته چندم می‌دانند و شارح یا شرح نویس هستند سود کلانی می‌برند و به آموزش کشور آسیب می‌زنند.

وی، طراحی‌ها و تألیف‌های متعدد در حوزه کتب درسی را یکی از مشکلات و آسیب‌های این حوزه دانست و گفت: بسیاری از تألیف‌هایی که انجام می‌شود اصلاً ضرورتی ندارد و فقط برای کسب درآمد است. حتی برای برخی از این تألیف‌ها نام بخشش یا وقف می‌گذارند که این مسأله نیز نمی‌تواند از آسیب‌ها کاهش دهد. 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top