تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/12/03 - 22:22
کد خبر: 386710

حسین عزیزی

جایگاه قضات در سریال‌های صداوسیما

جایگاه قضات در سریال‌های صداوسیما

سریال دیگری که پخش شد، “خانه امن” بود که در آن نیز قاضی فردی وابسته به یک نهاد امنیتی و به لحاظ روان شناختی دارای تزلزل های فراوان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» حسین عزیزی*// وابستگی، وابستگی است. چه به پول، چه به یک شخص، چه به یک نهاد یا… . کدگذاری برای تفهیم معنا یا معانی خاصی از فساد آن هم از سوی نهادهای فرهنگ ساز امری صحیح نیست.

اخیرا سریالی با عنوان “آقازاده” در شبکه نمایش خانگی به اتمام رسید که در آن، دو طیف قاضی که یک طیف آن، اسیر جریانات درون سیستم قضایی و طیف دیگر آن وابسته به یک نهاد امنیتی بود به تصویر کشیده شد. بی اعتمادی به سیستم قضایی در این فیلم به حدی زیاد است که نهاد امنیتی اصرار دارد که پرونده در دست آن بازپرسی باشد که رفیقش، از کارشناسان آن نهاد است.

سریال در حال پخش دیگر نیز، “دادِستان” است که در چند قسمت پخش شده، دیالوگ ها و تصاویری به نمایش گذاشته شد که تمام سخنش، اسیرِ فساد بودنِ قاضی است و این بار هم یک نهاد امنیتی در مقابل فسادهایش ایستاده است.

سریال دیگری که پخش شد، “خانه امن” بود که در آن نیز قاضی فردی وابسته به یک نهاد امنیتی و به لحاظ روان شناختی دارای تزلزل های فراوان است. در سریال دیگری با نام “کیمیا” یکی از کاراکترها هم قاضی بود، هم وکیل و هم کارمند زندان.

به عنوان یک قاضی، شوربختانه تا کنون ندیده ام که در فیلم، سریال، مستند یا برنامه ای، تصویری صحیح از یک قاضی و شیوه فعالیتش نشان داده شود. معلوم نیست قاضی به تصویر کشیده شده در فیلم، چه می کند؟ دادیار است یا بازپرس یا رییس دادگاه یا …؟! ثمره شوم چنین نمایش هایی، برداشت های ناصواب مردم نسبت به این جایگاه و سلب اعتماد آنان است آن هم در شرایطی که سالانه بیش از نیمی از جمعیت کشور، حداقل یک بار در سال، کارشان به دادگستری می افتد.

شخصا بارها از بسیاری از فیلم سازان دعوت کرده ام که قبل از ساخت فیلم، خودشان حداقل اطلاعات لازم را از نحوه فعالیت قضات ، کسب کنند.

نمی توان وجود فساد را در بسیاری از جایگاهها انکار نمود که البته ناشی از سیاستگذاری های نادرست است لکن تمسخر جایگاه والای قضاوت و هر شغل دیگری بدون در نظر گرفتن حقایق موجود در آن جایگاه، ثمره ای جز تضعیف آن ندارد یکی از مصادیق آن قرار دادن نام قاضی در برابر عدالتخواهی و تاثیر پذیری قاضی از مسائل متفرقه نظیر رسانه، سیاست و … در قضاوت است که سم مهلک این جایگاه است.

امید آن که به دور از غرض ورزی و با علم و آگاهی، به دنبال نقد سازنده بوده و دست از تخریب جایگاه‌هایی که در آنها سالم ترین ها، ساکت ترین ها هستند برداریم.

*قاضی دادگستری کرج

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top