تاریخ انتشار: شنبه 1399/12/09 - 15:11
کد خبر: 387241

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

سه گاف نزدیکان قالیباف پیرامون انصراف از انتخابات ۱۴۰۰!

سه گاف نزدیکان قالیباف پیرامون انصراف از انتخابات ۱۴۰۰!

آنچه که تایید تلویحی بر رفتار انتخاباتی قالیباف دارد، از یکسو اظهارات بابک نگاهداری رئیس حوزه ریاست مجلس یازدهم در دی ماه سال جاری است که در پاسخ به سوالی درباره حضور یا عدم حضور قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ اگرچه آن را تکذیب نکرد، بلکه با بیان این جمله که «تمام هم و غم رییس مجلس شورای اسلامی، حل مشکلات مردم است و انتخابات ریاست‌جمهوری سازوکار خود را دارد»، تلویحا حضور قالیباف در انتخابات را تایید کرد!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آخرین ساعات از مهلت باقی مانده برای نام نویسی جهت کاندیداتوری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد وزارت کشور شد، از همان زمان بود که قاطبه فعالان سیاسی اصولگرا بر این باور بودند که قالیباف جز تصاحب کرسی ریاست مجلس یازدهم تن به چیز دیگری نمی‌دهد. انتخابات مجلس یازدهم برگزار شد و قالیباف رئیس شد؛ اما از همان زمان گمانه‌زنی‌های جدیدی مطرح شد که قالیباف برای انتخابات ۱۴۰۰ هم برنامه دارد و به دنبال آن است که صندلی قدرتش را از ریاست قوه مقننه به ریاست قوه مجریه منتقل کند!

قالیباف در چند ماه اخیر انتقاداتی که به دولت روحانی داشته را ضعف ناشی از مدیریت اجرایی دانسته و راهکار حل مشکلات پیش رو را تحول در نحوه اجرای مدیریت می‌داند که همان عملگرایی است.

کنش‌ها، رفتارها و سفرهای استانی قالیباف با آن همه شوآف سیاسی که در یکسال گذشته مشاهده شد، نشان‌دهنده آن است که رئیس مجلس عزم جدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را دارد.

بدون تردید از نشانه‌های واضح در تغییر رفتار سیاسی قالیباف به انتخابات ۱۴۰۰، آغاز سفرهای استانی او با عنوان «نظارت میدانی رئیس مجلس» است. آغاز این سفرها همراه با مانور رسانه‌ای بخشی از بدنه اصولگرایان و پایگاه‌های خبری حامی او همراه بود که برای پوشش سفر او یک تیم مستندساز همیشه و در همه حال وی را همراهی می‌کند.

آنچه که تایید تلویحی بر رفتار انتخاباتی قالیباف دارد، از یکسو اظهارات بابک نگاهداری رئیس حوزه ریاست مجلس یازدهم در دی ماه سال جاری است که در پاسخ به سوالی درباره حضور یا عدم حضور قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ اگرچه آن را تکذیب نکرد، بلکه با بیان این جمله که «تمام هم و غم رییس مجلس شورای اسلامی، حل مشکلات مردم است و انتخابات ریاست‌جمهوری سازوکار خود را دارد»، تلویحا حضور قالیباف در انتخابات را تایید کرد!

از سوی دیگر در واپسین ساعات جمعه هفدهم بهمن ماه سال جاری بود که مجتبی توانگر از نمایندگان نزدیک به قالیباف اعلام کرد که در برنامه سفر سه روزه قالیباف به مسکو، دیدار با پوتین هم قرار دارد. اما در کمتر از چند ساعت ورق برگشت، همان نماینده مجلس در مصاحبه‌ای دیگر از لغو آن دیدار خبر داد؛ توانگر گفت: «خبری که بنده در خصوص نهایی شدن دیدار دکتر قالیباف با ولادیمیر پوتین اطلاع رسانی کردم، دقیق و تأیید شده نبود...»

مشاوران رسانه ای از یک سو پیش از آن که دیدار قالیباف با پوتین قطعی شود، خبر آن را منتشر کردند و بر آن مانور رسانه ای دادند تا از طریق آن جایگاه قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بالا ببرند و از سوی دیگر وقتی آن دیدار لغو شد، برای توجیه این حرکت سیاسی‌شان ماجرای پیام رهبر انقلاب را به میان کشیدند که قالیباف معتمد رهبری است تا از این طریق برای وی اعتبار سیاسی جمع کنند!

پس از همه حواشی انتخاباتی قالیباف و حلقه مشاوران سیاسی‌اش، محسن پیرهادی نزدیکترین عضو هیئت رئیسه مجلس به قالیباف در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ورود محمّدباقر قالیباف، رئیس مجلس به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آقای قالیباف در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای نامزدی وی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است که با توجه به شرایط حساس کشور و مشکلات اساسی مردم، مهم ترین موضوع، پیروزی جبهه انقلاب و تشکیل دولتی کارآمد به منظور حل مشکلات مردم است.

همچنین مدیرمسول روزنامه رسالت تاکید کرد: «برداشت و استنباط من از سخنان آقای قالیباف این است که با افزایش احتمال حضور آیت الله رییسی، آقای قالیباف تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفته است و آمادگی کمک به ایشان را دارد.»

با توجه به این اظهارات پیرهادی از افراد نزدیک به قالیباف درخصوص وضعیت وی برای انتخابات ۱۴۰۰ منتشر کرده است، با ۳ گاف سیاسی از سوی حلقه نزدیکان و مشاوران رئیس مجلس یازدهم مواجهیم؛

نخست، اعلام این خبر در شرایط کنونی که قریب به ۴ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده، مهر تاییدی بود بر ادعای کسانی که طی ماه های گذشته اعلام می کردند قالیباف از ابتدای آغاز به کار مجلس با اظهارات خود و عدم توجه به مسیر قانون‌گذاری و نظارت صحیح در چارچوب اختیارات قانونی مجلس، با سفرهای استانی و شوآف سیاسی-انتخاباتی‌اش به دنبال جذب افکار عمومی و نخبگان سیاسی است تا آن‌ها را به بدنه طرفداران خود در انتخابات ۱۴۰۰ اضافه کند.

دوم، با توجه به ادعای حلقه مشاوران سیاسی و رسانه‌ای قالیباف مبنی بر عدم حضور او در انتخابات سال آینده با طرح ادعای بدون پشتوانه احتمال کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی، مهر تاییدی زده شد بر اینکه حتی نزدیکان قالیباف معترف هستند که اقبال عمومی و قاطبه اصولگرایان با توجه به عملکرد قالیباف وی را در شرایط مناسبی قرار نداده است و افکار عمومی مردم بیش از آنکه متوجه رئیس مجلس باشد، ناظر بر رئیس قوه قضاییه است. به معنای دیگر نزدیکان قالیباف عملاَ پذیرفته‌اند که قالیباف اصلح نیست!

سوم، با تمام این تفاسیر و اظهارات نزدیکان رئیس مجلس، اما او شخصا در این خصوص و عدم کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ حرفی به میان نیاورده است؛ چه بسا به میان کشیدن نام سیدابراهیم رییسی از سوی حلقه انتخاباتی محمدباقر قالیباف ایجاد فرصت برای خارج شدن وی از تیررس منتقدان و ایجاد فرصت برای بازسازی به قیمت سیبل کردن رییسی است و در واپسین ساعات از آخرین روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد کارزار انتخاباتی شود و مانند دوره های قبل مانعی برای وحدت اصولگرایان شود. اگرچه قالیباف نیز می‌داند که بازداشت دو تن از معاونانش در دوران مدیریت شهرداری تهران بخاطر مفاسد اقتصادی پس از دوران مسئولیتش در شهرداری تهران باعث شده تا پیرامون سلامت اقتصادی‌اش یا در بهترین حالت مدیریتش با حواشی فراوانی مواجه شود که همین امر هم از مقبولیتش کاسته و هم او را مردد کرده است تا با وجود انتقادات فراوان به نحوه عملکردش، وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شود یا خیر!

یاسین قاسمی - سردبیر خبرنامه دانشجویان ایران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/12/09 - 20:45

برادر عزیز همه قبول دارن که جناب ایت ا…رئیسی بهترین ، شایسته ترین و اصلح ترین فرد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.
اما آیا نیمه خالی لیوان را هم دیده ایم؟
اگر به واسطه تبلیغات هیجانی جریان غربگرا همچون سال ۸۸،۹۲ و ۹۶ در لحظات آخر مانده به انتخابات و در هماهنگی با دشمن و برخی از مغرضان و مفسدان اقتصادی که هدفشان بیرون کشیدن آیت ا…رئیسی از قوه قضاییه و نفوذی های موجود در جریان اصولگرا که هدفشان تخریب این جریان ارزشی و اصالت آن است تا شرایط موجود در جریان اصلاحات را برای جریان اصولگرا رقم بزنند و دوباره همان اتفاق سال ۹۶ تکرار شود و آیت ا… رئیسی علارغم شایستگی و صلاحیت و اصلح بودن نتواند رای حداکثر مردمی را کسب نماید چه اتفاقی خواهد افتاد؟
آیا رسانه های معاند همچون بی بی سی و شبکه سلطنت طلب -من و تو- در بوغ و کرنا نمی کنند که منصوب مقام معظم رهبری مدظله العالی در قوه قضاییه از دید اکثریت مردم شایستگی حضور در راس قوه مجریه را نداشته پس چطور به ریاست قوه قضاییه منصوب گردیده است؟!!!
تورهای مسافرتی آفری
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top