تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/12/12 - 10:48
کد خبر: 387581

عربستان سکوتش را درباره حج ۱۴۰۰ شکست

در حالی که حدود ۶ ماه است که کشورهای اسلامی منتظر تصمیم سعودی‌ها برای حج تمتع سال آینده هستند، بالاخره عربستان سکوت را شکست و وزیر بهداشت این کشور زدن واکسن را شرط اصلی برای پذیرش زائران خانه خدا عنوان کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال گذشته نام‌نویسی از متقاضیان سفر به حج تمتع برای سال ۹۹ در این ایام آغاز شد و بسیاری از زائران در روزهایی که کرونا چندان شناخته شده نبود و تازه وارد کشور شده بود، برای تشرف به سرزمین وحی ثبت‌نام کردند و پس از آن سازمان حج و زیارت نیز جلسات و کلاس‌های آموزشی را با توجه به شرایط موجود به صورت آنلاین برگزار کرد. اما با وجود آمادگی ایران برای اعزام زائران به حج تمتع سال ۹۹، سعودی‌ها از نپذیرفتن زائر خارجی خبر دادند و در نهایت حج تمتع سال جاری فقط برای ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان انجام شد.

برای حج سال آینده نیز با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونای انگلیسی هنوز وضعیت برپایی حج و موافقت عربستان با ورود زوار اعلام نشده است؛ تا جایی که حتی طرف سعودی که هر ساله پس از پایان عملیات حج تمتع، برای حج تمتع سال آینده برنامه‌ریزی کرده و تفاهم‌نامه حج را با مسوولان کشورهای مهمان به امضا می‌رساند، هنوز با هیچ کشوری وارد مذاکره نشده تا درباره نحوه پذیرش یا سهمیه هر کشور تصمیم‌گیری کند.

بر همین اساس، بیش از ۶ ماه است که بسیاری از کشورها در بلاتکلیفی بوده و درباره برپایی حج تمتع سال آینده اطلاعاتی ندارند. با این وجود یکی از رسانه‌های عربی به نقل از وزیر بهداشت سعودی، شرط اصلی عربستان برای حضور در حج تمتع سال آینده را زدن واکسن اعلام کرده و گفته است: «باید کمیته‌ای برای شرکت کنندگان در موسم حج و عمره تشکیل شود و برای بهره برداری از امکانات بهداشتی مورد نیاز در مکه مکرمه، اماکن متبرکه و مدینه منوره و نقاط ورودی زائران حج امسال آماده شوید».

با این سخنان وزیر بهداشت به نظر می‌رسد که طرف سعودی در حال آماده‌سازی حضور زوار به سرزمین وحی است و البته باید منتظر بود که نحوه این پذیرش و سهمیه‌ها به چه صورت انجام خواهد گرفت.

همچنین سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر روز گذشته به ارسال نشدن دستورالعمل بهداشتی برای کشورها از سوی سعودی‌ها و آمادگی ایران برای اعزام زوار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه زدن واکسن، بهبود کنترل بیماری، درمان‌های به موقع اشاره کرد و گفت: چندی پیش نشستی بین رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر بهداشت برگزار شد که دکتر نمکی بابت تامین واکسن حجاج کشورمان قول مساعد خود را اعلام کرد.

سهمیه ایران در حج امسال ۸۵ هزار و ۵۰۰ نفر بود که زائران نیز برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها با توجه به نوسان نرخ ارز، همه هزینه سفر به حج تمتع که از حدود ۳۲ تا ۴۱ میلیون تومان اعلام شد، پرداخت کردند و در انتظار سفر به خانه خدا در ایام حج تمتع هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top