به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ساسان حیدری یافته مشهور به «ساسی مانکن» که به اصطلاح عنوان خوانندگی و هنرمندی را یدک میکشد، با انتشار تیزر 27 ثانیهای دوباره به تیتر یک رسانههای داخلی تبدیل شد. ساسی نه از صدای خوبی برخوردار است و نه از لحاظ فنی، اما گویا در سراشیبی سقوط اخلاقی قرار گرفته که هر سال با انتشار کلیپهای غیراخلاقیاش به دنبال مخاطب خود بوده و سعی در دیده شدن میکند!
افرادی از جنس ساسی با انتشار چنین کلیپهایی به دنبال اعتلای جامعه ایرانی نیست، او در تازهترین کلیپ خود با کمک یک پورن استار فیلمهای مستهجن دوباره سر زبانها افتاده است و طی 2 روز گذشته کمتر کسی است که این کلیپ را ندیده باشد. اگرچه از افراد هرزهانگاری که در صنعت فیلمهای پورن در جوامع غربی استفاده میشود ولی حداقل در موزیک ویدیو از آنها استفاده نمیشود!
با انتشار چنین کلیپی که مانند بمب در فضای مجازی منفجر شده است، اما ترکش آن بیشتر به دستگاههای دراز و طویل فرهنگی با بودجههای کلان میلیاردی اصابت کرده است. دستگاههایی که نه مخاطب خود را میشناسند و نه طرح و برنامه خلاقانهای برای ارتقای فرهنگ جوانان دارند.
درپی انتشار این کلیپ که بنیان نهادهای فرهنگی کشورمان را لرزانده است، فعالان حوزه رسانه و فرهنگ نسبت به این اتفاق واکنشهای متفاوتی داشتند که در ادامه مشاهده میکنید؛
علی مرادخانی دانشجوی دکتری حقوق عمومی و فعال فرهنگ و رسانه در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:
«بله، در هفده ساعت ۵.۲ میلیون بازدید و۱۱۰ هزار کامنت برای تیزر لجن تازه ساسی ثبت شده. لجن جدیدی بعد از «آقامون جنتلمنه» و «دکتر جون دکتر» دوباره دارد بشدت دیده می شود و جریان میسازد؛ اما؛
اول، بازی به کثیفترین شکل ممکنش دارد جلو می رود. استفاده از شنیع ترین ابزارهای جنسی و فاحشه ای که نماد پورنوگرافی در جهان است، برای مخاطب نوجوان و کودک در هیچ کجای دنیا پذیرفتنی نیست ولی حالا ساسی مسیر پیشینیانش(شاهین نجفی، تتلو، مهراد جم) را تکمیل کرده. در تمام دنیا چنین لجنی از سوی خانواده ها (نه صرفا حکومت) محدود می شد، و کاش ما هم چنین کنیم. چون مساله سیاسی نیست و بحث اخلاق و تربیت نسل کودک و نوجوان است.
دوم، ماجرا تکراری است. ما همه ش داریم از تاثیر عمیق و گسترده موسیقی بر فرهنگ عمومی میگوییم، ولی درست همان جایی ایستاده ایم که شش سال پیش موقع تشییع مرحوم مرتضی پاشایی. سیستم اساساً موسیقی را قبول ندارد، ساز را نشان نمیدهد، کلاس موسیقی را برنمیتابد، در برابر مساله اجتماعی مرتضی پاشایی سکوت می کند(سرش را مثل کبک توی برف میکند) و همزمان با گامنو در خبرگزاری فارس گفتگو می کند و به کسانی تریبون نوروزی می دهد که کثافتهای تولیدشدهشان از آثار ساسی چیزی کم ندارد. و برای نگاه سیستماتیکی که اساساً موسیقی را قبول ندارد، چطور ممکن است تولید محتوای جدی و جریان ساز؟...» (جزئیات بیشتر)
مصطفی ساجدی خبرنگار حوزه فرهنگ و رسانه در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:
«حتما روایت معروف کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً (فقر، انسان را در آستانه کفر قرار مىدهد) را شنیدهاید. روایت به ما میگوید که رخدادها و یا سیاستهای اقتصادی، تبعات فرهنگی دارند.
به ایران باز میگردیم. به این روزهای ایران. تیزر موسیقی مبتذل ساسی مانکن حدود ۷ میلیون بار دیده و به ترند فضای مجازی تبدیل شده. ویدئوی او با انتقادات زیادی روبهرو شده، اما مگر ساسی مانکن کار اشتباهی کرده؟
اقتصاد نئولیبرال در سطح جهان پیاده شده و اکنون جهان با منطق نئولیبرال، مسیر طبیعی خود را طی میکند. همه چیز مبتنی بر بازار و پول است. برای تولید کنندگان، «سود» اصالت دارد و برای مصرف کنندگان «لذت». گاهی سود در ساخت «ایران مال» است و لذت در حضور در آن و گاهی سود در به کارگیری «فاحشهای معروف» است و لذت در نگاه کردن به آن.
آیا جامعه ما از نظر پیاده کردن سیاستهای اقتصادی با اروپا و آمریکا تفاوتی دارد که منتظریم نوجوان و جوان ما از دیدن یک پورن استار، منزجر شود؟
این سیاست اقتصادی میگوید همه چیز، فردی است و همه چیز بر پاشنه بازار میچرخد. پس دولت به اخلاق کاری ندارد، به آموزش هم کاری ندارد. اگر با دولت نئولیبرال از اخلاق سخن بگویید و آن را مطالبه کنید، میگویند میخواهید در پیادهرو دیوار بکشید و یا مردم را با شلاق به بهشت ببرید، هرچند که خودش در هیئت دولتش، روضه هم بگذارد...» (جزئیات بیشتر)
احسان رستگار کارشناس رسانه و منتقد سینما در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:
«وقتی تیم خارجنشین رادیو جوان به عنوان یکی از قویترین ابزارهای فرهنگی و جنگ نرم رژیم صهیونیستی، با یک رپر عمیقا ضدفرهنگی مثل ساسی مانکن و الکسیس تگزاس فاحشه، موزیکویدئو یا موزیکپورن تولید میکند، یعنی میتوان از این لحظه، به عنوان یک نقطه عطف استفاده کرد که به ازای آن بتوان گفت:
از امروز، طرفداران ساسی مانکن هم مثل خودش، نگاه مشمئزکننده و غیرقابلدفاعی نه تنها به موسیقی، بلکه رویکردی ضدانسانی حتی به تفریح و سرگرمی دارند. نمیشود کثیفترین مضامین، کثیفترین آدمها، ضرباهنگ و ریتمی هنری و انسانی را تولید کنند.
نه تنها با رویکرد و نگاه، ساسی بلکه با نگاه و رویکرد ضدفرهنگی-ضد هنری-ضد انسانی طرفدارانش هم باید مخالفت و مقابلهی فعال کرد.
قطعا پیوند صنعت پورن و پاپ، خط قرمزی است که طرفداران این جرثومهی موسیقی، اگر ذرهای، اخلاق و فرهنگ برایشان معنا دارد، باید برای همیشه کنارش بگذارند.»
علی ترابی دبیر فرهنگی خبرگزاری آنا در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:
«فکر میکنید اگر ساسی با این مخاطب شناسیِ حرفهای در جمع ما بود و یکی از "فرهنگیکار"های رسانهای بود، الان چه سرنوشتی پیدا کرده بود و آیا باز هم میتوانست فقط با دموی یک کلیپی که هنوز منتشر نشده اینطور فضای مجازی را تحت تاثیر قرار دهد؟ به نظر سرنوشت "ساسیِ حزباللهی" را باید در سه حدس مورد بررسی قرار داد.
حدس اول درمورد سرنوشت ساسیِ حزب اللهی، این است که یحتمل اسیر گزارشکاری شده بود و تا الان فقط در سال ۹۹، چیزی حدود ۳۰۰ موزیک ویدیو ساخته بود. بعد هم بادی به غبغب انداخته به جلسه با مقام مافوق میرفت، گزارشی پرزرق و برقی ارائه میکرد و از مبارزاتش علیه جنگ نرم دشمن دُرافشانی میکرد.
حدس دوم این است که یحتمل با نبوغ فردی و کمی احساس مسولیت واقعی، توانسته بود اثری پرمحتوا و عامهپسند بسازد، که بخش زیادی از جامعه را درگیر کند. اما خب، این حاجساسی دومی هم حالا مغضوب انبوهی از جماعت سوپرحزباللهی شده بود که از سر حسادت یا کینه، فریاد سر میدادند که ببینید پول بیت المال حرام چه کسانی میشود و این پول را به هر کسی بدهی هم میتواند کار خوب بسازد و از این صحبتها!
سومین سرنوشت برای ساسی حزب اللهی اما به نظرم قدری متفاوت است و البته پر تکرار. شبیه شمار زیادی از افسران جنگ نرم که با تمام نبوغ و استعدادشان، حالا پشت فرمان پرایدی نشستهاند و به مسافر میگویند، "اگه میشه آنلاین حساب نکنید، بریزید به کارت خودم!"
ساسی سوم بخاطر اینکه سردارزاده نبود، یا پدرش نفتی نبود، یا پسر فلان وزیر و مدیرکل نبود، یحتمل به هیچ اثرگذاری کلانی نمیرسید...
اگر دموی آهنگِ هنوز منتشر نشدهِ خیلی دردآور شده، بهتر است این سوال را از خود بپرسیم که از "دکتر! جونِ دکتر" تا دموی "سمیه نرو" چهکار کردهایم؟ جواب گل زیرطاقی که خوردیم را دادیم یا فقط دست روی دست گذاشتیم و نگاه کردیم تا گلهای بعدی هم وارد دروازه ما شوند؟»



