به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنیوحرفهای در گفتوگو با فارس، پروسه جذب هیأت علمی در دانشگاهها را طولانی دانست و گفت: بسیاری از نخبهها و افراد علمی را نمیتوانیم در پروسه علمی جذب کنیم. بنابراین باید راه سریعی برای جذب نخبگان علمی در آموزش عالی کشور پیدا کرد.
وی با بیان اینکه شاخصهای جذب اعضای هیأت علمی باید متناسب با نسلهای مختلف دانشگاهی و مأموریتهای متفاوت صورت بگیرد، ادامه داد: باید ویژگیهای اساتید چون تربیت نیروی انسانی، انجام پژوهش، کارآفرینی و اشتغال و ارتباط با جامعه تبدیل به شاخص و معیارهایی برای جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه شوند.
* ارتقای اساتید بر اساس چاپ مقالات نقص دارد
صالحی عمران در رابطه با ارتقای اعضای هیأت علمی یادآور شد: آیین نامه ارتقاء در بسیاری از دانشگاهها مبتنی بر چاپ مقالات نظری و کار علمی است که ناقص است.
وی در ادامه به تغییر آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی در دانشگاه فنی و حرفهای اشاره کرد و گفت: تغییر در آییننامه ارتقاء مصوب هیأت امنای این دانشگاه است و شاخصهای آن باید متناسب با مأموریتهای این دانشگاه چون تجاریسازی آموزشهای اشتغال، کارآفرینی، اختراعات، شرکتهای دانش بنیان و تولید کار، تعیین شود.
*شاخصهای ارتقای اعضای هیأت علمی مبتنی بر نسلهای اول و دوم دانشگاه است
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با تأکید بر اینکه باید شاخصهای ارتقای اعضای هیأت علمی با ویژگیها و تحولاتی که در آموزش عالی و مأموریتهای دانشگاه ایجاد شده است، بازنگری شود، خاطر نشان کرد: این شاخصها که مبتنی بر نسلهای اول و دوم دانشگاه است در حال حاضر مطلوب نیست و نیاز اجتماعی ما را برآورده نمیکند.
وی اظهار داشت: دانشگاه پیشرو جامعه است و در نوک پیکان قرار دارد؛ بنابراین دانشگاهها باید تحولات جامعه را ایجاد کنند. اگر اعضای هیأت علمی را راهنمایی نکنیم، این اتفاق انجام نمیشود؛ چراکه شاخصهای مربوط به ارتقاء راهنمای عملکرد اعضای هیأت علمی هستند و فعالیتهای خود را بر اساس این شاخصها تنظیم میکنند. بنابراین اگر قرار است تحولی ایجاد شود شاخصها تعیین کننده است.